KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM OLGA BÜRGEROVÁ
MENTÁLNÍ RETARDACE: STAV ZASTAVENÉHO NEBO NEÚPLNÉHO VÝVOJE S NARUŠENÍM DOVEDNOSTÍ PŘIMĚŘENÝCH PRO DANÉ VÝVOJOVÉ OBDOBÍ STAV ZPŮSOBENÝ NEODSTRANITELNOU PORUCHOU MOZKU
STUPNĚ POSTIŽENÍ: Lehká mentální retardace: IQ 50 -69, diagnostikuje se v předškolním věku,v prvních letech je vývoj opožděn mírně, lezení, sezení,chůze, problém řešení složitějších úkolů mluví na uspokojivé úrovni, samostatně o sebe pečují,problém škola- čtení,logika,psaní, zvládnou program základní školy, problém řešení nových situací - nemocnice
Pokr. Středně těžká mentální retardace,IQ 39- 49 zachycen v kojeneckém věku, batolecím věku mentální věk se pohybuje 4-8 let, zpožděné vývoj chápání,řeč,péče o sebe sama, zručnost, osvojí si základy psaní,čtení, počítání speciální školy, jednoduchá manuální práce pod dohledem, špatná řečová komunikace
Pokr. Těžká mentální retardace: IQ 20-34 zřetelná od útlého věku, většinou kombinované postižení nenaučí se mluvit jednoduchá slova neverbální komunikace, stereotypní pohyby mentální věk se pohybuje mezi 18 měsíci – 3,5 lety, speciální škola
Pokr. hluboká mentální retardace: IQ 20 velmi omezená schopnost porozumět, vyjadřují pocity jsou imobilní nejsou schopni pečovat o sebe sama reagují na hmatové či sluchové podněty Mentální věk je nižší 18 měsíců Rozeznávají obrázky či symboly
KLINICKÉ PROJEVY: ZPOMALENÉ CHÁPÁNÍ ZHORŠENÁ PAMĚŤ POZORNOST JE NESTÁLÁ, TĚKAVÁ VYJADŘOVÁNÍ JE NEPŘESNÉ A NEOBRATNÉ PORUCHA POHYBOVÉ KOORDINACE BOUŘLIVÉ CITOVÉ REAKCE, IMPULZIVNÍ CHOVÁNÍ
KLINICKÉ PROJEVY: OPOŽDĚNÝ PSYCHOSOCIÁLNÍ VÝVOJ PORUŠENÁ KOMUNIKACE, INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY PŘIZPŮSOBIVOST SNÍŽENÁ
ETIOLOGIE. 80% PRENATÁLNÍ OBDOBÍ 8% PERINATÁLNÍ OBDOBÍ POSTNATÁLNĚ – ÚRAZ, ZÁNĚT,METABOLICKÁ PORUCHA
PŘÍSTUP K MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM JEDINCŮM STANOVIT MÍRU SAMOSTATNOSTI A SEBEOBSLUHY S MATEŘSKOU OSOBOU STANOVIT ZÁSADY INDIVIDUÁLNÍHO PŘÍSTUPU OSLOVENÍ,OBLÍBENÝ PŘEDMĚT,ZVYKLOSTI DENNÍHO REŽIMU KOMUNIKACE S KLIENTEM PŘÍMO
PŘÍSTUP POKR. UDRŽOVÁNÍ OČNÍHO KONTAKTU JEDNODUCHÉ VĚTY A VOLNĚJŠÍ TEMPO ŘEČI INFANTILNÍ ZPŮSOB KOMUNIKACE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE NEODPOROVAT KLIENTOVI, ODVÉST POZORNOST
ZÁSADY KOMUNIKACE: OHLED NA MENTÁLNÍ VĚK OHLED NA SOUČASNÝ PSYCHICKÝ STAV
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE: MIMIKA HAPTIKA GESTIKULACE KOMUNIKACE S PŘEDMĚTEM KOMUNIKAČNÍ KARTA
CHYBY V KOMUNIKACI: KOMUNIKACE S JINOU OSOBOU POUŽÍVÁNÍ INFANTILNÍCH VÝRAZŮ NESPLNĚNÍ SLIBŮ VŮČI KLIENTOVI POUŽÍVÁNÍ ABSTRAKTNÍCH VÝRAZŮ
VOKS: VÝMĚNNÝ OBRÁZKOVÝ KOMUNIKAČNÍ SYSTÉM, METODA PRO ROZVOJ FUNKČNÍCH KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ
ZPŮSOB ZKLDNĚNÍ NEKLIDNÉHO PACIENTA: KLIDNÝ PŘÍSTUP ROZHOVOR ODVEDENÍ POZORNOSTI OČNÍ KONTAKT HAPTIKA OMEZUJÍCÍ PROSTŘEDKY FARMAKA ČI POPRUHY JEN DLE ORDINACE LÉKAŘE, DOKUMENTOVAT, OMEZENÁ DOBA