Metody sociální psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Advertisements

Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AV stručná prezentace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Analýza a popis pracovního místa
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Didaktické prostředky
Sociologický výzkum.
Metody pedagogické diagnostiky
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Metody pedagogické diagnostiky
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Skupinové interview (Focus group)
Přehled výzkumných metod
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody psychologie
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Základy pedagogické metodologie
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Výzkumné metody v psychologiI
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Metody psychologie.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociologický výzkum II.
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Úvod do psychologie II. přednáška
Název vědeckého projektu
Statistika a výpočetní technika
Volnočasová pedagogika
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metody sociální psychologie Metoda = vědecká cesta nebo vědecký způsob získávání a vyhodnocování fakt, z nichž věda vyvozuje své teorie = obecnější forma a principy způsobů poznávání, které jsou konkretizovány specifičtějšími postupy, technikami (např. metoda = dotazování x technika = rozhovor, dotazník)

Druhy vědeckého výzkumu Deskriptivní výzkum Korelativní výzkum Experimentální výzkum

Deskriptivní výzkum omezuje se na popis určitého fenoménu zjišťuje, zda nějaký fenomén vůbec existuje patří sem např. srovnávací výzkum, (např. rozdíly v postojích u mužů a žen k určité otázce) přináší zajímavé poznatky, ale nezachycuje příčiny zjištěných fakt

Korelativní výzkum zaměřuje se zjišťování souvislostí (např. určitého postoje a určitého rysu osobnosti, třeba konzervatismus a inteligence) korelace mohou, ale nemusí vyjadřovat kauzální vztahy korelace umožňují formulování hypotéz o souvislostech

Experimentální výzkum zaměřen na zjišťování příčin na objevování kauzálních vztahů vyžaduje přísnou kontrolu podmínek, za nichž je prováděn, aby mohly být o příčině vysloveny nepochybné závěry kontrola je vázána na měřitelnost proměnných, které v experimentální situaci vystupují

Třídění metod J. Janoušek, 1988: Pozorování Experiment Dotazování Měření postojů Sociometrie

Metoda pozorování Umožňuje popis sledovaného jevu, jeho vývoj, změny, závislost na vnějších podmínkách (např. pozorování agresivity u skupiny hrajících si dětí) Jako vědecká metoda musí splňovat určité podmínky

Podmínky metody pozorování A) musí být přesně vymezeno, co má být pozorováno, což není vždy jednoduché (např. úzkostná mimika – event. Její intenzita u studentů před zkouškou) B) musí být plánovité a cílevědomé, tj. kontrolované a systematické C) může být prováděno zjevně nebo skrytě D) více pozorovatelů = porovnání záznamů

Druhy pozorování A) Volné (nestrukturované) – bez metodického omezení popisuje objektivně a co nejrozsáhleji určitý jev B) Systematické (strukturované) – omezeno soustavou pozorovacích kategorií nebo jinou metodikou C) Sebepozorování (introspekce) – v sociální psychologii se neosvědčilo

Metoda pozorování v praxi Dává se přednost strukturovanému pozorování, je přesněji řízené a umožňuje kvantitativní zpracování dosažených výsledků X V nestrukturovaném pozorování musí být určité behaviorální kategorie teprve poté vyhledány, aby mohlo být vyhodnoceno

Pozorovací kategorie R.F. Bales (1950) - vytvořil systém kategorií pro pozorování interakcí ve skupině A) pozitivní emocionální oblast (projevuje solidaritu, pomáhá, odměňuje,…) B) emocionálně neutrální úkolová oblast (projevuje mínění, hodnotí, žádá o info ..) C) negativní emocionální oblast (projevuje napětí, prosazuje se, brání se, zhoršuje postavení druhých)

Metoda dotazování Může mít formu: 1. Osobní interwiew 2. Telefonický intyerwiew 3. Písemné dotazování (dotazník)

Podmínky metody dotazování A) úvod – přiměřená motivace ke spolupráci B) průběh – udržení kontaktu/pozornosti, pozor na délku! C) závěr - poděkování

Druhy otázek A) otevřené B) polootevřené C) uzavřené, které mohou být dále škálované

Formy dotazování A) strukturované B) polostrukturované C) nestrukturované – pouze psycholog

Využití metody dotazování v praxi V sociální psychologii se dotazníků nejčastěji používá k měření postojů

Postojové škály A) nominální - diskriminace objektů (muž x žena) B) ordinální - uspořádání podle kritéria, (nízký , střední, vysoký) C) intervalová - stejnoměrné rozdíly mezi objekty (př. tělesná teplota)

Sémantický diferenciál Ch. E. Osgood, 1952 stanovení dvojic bipolárních vlastností Vyznačení postoje na 5-ti nebo 7-mi stupňové škále tři základní dimenze: A) faktor hodnocení (hezký – ošklivý) B) faktor potence (těžký - lehký, velký – malý) C) faktor aktivity (rychlý – pomalý)

Sociometrie J.L. Moreno, 1934 zjišťování sociálně – emocionálních vztahů mezi členy malých skupin otázky se týkají pouze členů skupin každý hodnotí každého, nebo princip: nucená volba

Odkazy k literatuře Nakonečný, M., Sociální psychologie, Academia Praha, 2000, s. 33 až 44 Pro rozšíření znalostí doporučuji: Trpišovská D., Vacínová, M., Základy psychologie, UJEP 2001, s. 48 – 54, kapitola Stručný přehled metod obecné psychologie a psychologie osobnosti