Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Advertisements

Fonologie Cvičení číslo 6.
Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
Světová literatura po 1. svět. válce
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Udine 2013 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. Přednáška č. 8 P8 TZV. POLOVĚTY.
Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 2 - SE ČLENEM NEURČITÝM
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Přednáška P6 Božena Bednaříková
Vzdělávací oblast: Anglický jazyk Autor: Mgr. Martina Hulenková
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Pád substantiv.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině MUST / HAVE TO VY_22_INOVACE_06 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
UDINE LINGUA CECA I LM ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Should, ought to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
UDINE 2011 LINGUA CECA III Božena Bednaříková. P7 O KOUZELNÉM DATIVU.
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_08
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_09 
Fonologie Cvičení číslo 7. Otázky o zkoušce Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_14
Past Perfect Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Roma, La Sapienza, 2014 Božena Bednaříková Katedra bohemistiky
La Sapienza Roma 2014 ( ), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková.
Unakuzativa a unergativa v češtině Lucie Medová Ústav bohemistiky FF JU České Budějovice Žďárek, Hořovice 28. listopadu 2009.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L4 z webové stránky Napíšeme na tabuli!
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA1_18
KBH/VSJ15 ZS 2010/11 Problematika morfologických adaptací.
MORFOLOGIE 2008 Přednáška P10 Božena Bednaříková.
Základní gramatika latiny
Přednáška P7 Božena Bednaříková
Dobrý den!. Jak se jmenujete? Jmenuji se. Vokativ S ára Martin Karel Vojtěch Mikuláš Honza Libuše Petr Sáro! Martine! Karle! Vojtěchu! Mikuláši! Honzo!
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 05 Přivlastňovací zájmena – 5. tř.
AUTOR : Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV : VY_32_INOVACE_18_06_A6_Bartonkova TÉMA : Otázka + zápor v min. čase OBSAH : Otázka + zápor v min. čase ČÍSLO PROJEKTU.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Křížovka 1. První divadelní představení se nazývá 2. Nápoj k povzbuzení.
Anotace: Určeno pro 4. a 5.ročník ZŠ Zpracováno jako opakovací test, příp. jako příprava na test, k učebnici ENGLISH 5, ENGLISH 4, Milena Kelly, Angličtina.
Universitá degli Studi di Udine Lezione 27 ottobre 2015 Božena Bednaříková Univerzita Palackého Olomouc.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Zuzana Butorová Název : VY_32_INOVACE_24 Téma: Budoucí čas - výklad Číslo projektu: CZ 1.O7/1.4.00/
AUTOR : Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV : VY_32_INOVACE_18_08_A6_Bartonkova TÉMA : Minulý čas – nepravidelná slovesa OBSAH : Minulý čas – nepravidelná slovesa.
Past perfect. Předminulý čas se týká činnosti v minulosti, která byla dokončena před jinou činností v minulosti. Past perfect ( I had played). Mluvíme-li.
LEKTORÁT GENT. OBSAH  Belgie  Čeština v Gentu (2 instituce)  Univerzita Gent  Studenti češtiny v Gentu  Spolupráce UGent  Užitečné odkazy.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Universitá degli Studi di Udine
Universitá degli Studi di Udine
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_CISLOVKY Název materiálu: Číslovky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Renata Václavíčková
KURZY ČESKÉHO JAZYKA pro tzv. STÁŽISTY a POSTGRADUANTY
Transkript prezentace:

Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková

P6 Funkce českého pádu

O čem je tato prezentace? klasifikace pádů podle FUNKCE pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) pády SÉMANTICKÉ „pád“ s funkcí apelativní funkce syntaktická funkce onomaziologická o „textovém“ užití dativu CVIČENÍ

Proč 7 pádů?

Problém tvarové homonymie (homomorfie) nom. žena růže nádraží paní nom. žena růže nádraží paní gen. ženyrůže nádraží paní gen. ženyrůže nádraží paní dat. ženěrůži nádraží paní dat. ženěrůži nádraží paní acc. ženurůži nádraží paní acc. ženurůži nádraží paní voc. ženorůže nádraží paní voc. ženorůže nádraží paní loc. ženěrůži nádraží paní loc. ženěrůži nádraží paní instr. ženourůží nádražím paní instr. ženourůží nádražím paní 6 tvarů 3 tvary 2 tvary 1 tvar 6 tvarů 3 tvary 2 tvary 1 tvar

Klasifikace pádů podle FUNKCE 3 gramatické (syntaktické) pády 3 sémantické pády 1 „pád“ s funkcí apelativní

Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) NOMINATIV a) pád subjektu Petr čte knihu. b) sémantický pád (adverbiální) Bil ho hlava nehlava.

Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) AKUZATIV a) pád přímého objektu - primární funkce Petr čte knihu. Lucie miluje ruskou operu. b) sémantický pád (= adverbiální) sekundární fce lat. Romam ire. (akuzativ směru) Psal dopis celou noc. (časová extenze) Rohlík stojí jednu korunu. (acc. ceny)

Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ) GENITIV genitiv adnominální(založen na nom., nebo acc.) a) Umberto Eco píše romány. Umberto Eco přednáší o sémiotice. → romány Umberta Eca, přednáška Umberta Eca b) Petr studuje německou literaturu. → studium německé literatury

genitiv s funkcí sémantickou - genitiv partitivní: Popili dobrého vína. Lucie noci upije, ale dne nepřidá. - genitiv negationis (záporový): Celou noc oka nezamhouřil. Potlesk neměl konce. - genitiv adverbiální (času): Jednoho dne se můj život změnil.

Náš profesor kritizuje Umberta Eca. ↓ ↓ kritika našeho profesora kritika Umberta Eca (genitiv subjektový) (genitiv objektový)

Pády sémantické DATIV dativus possessivus Princ políbil princezně ruku. dativus commodi Kočka chytila panu králi čtyři myši. dativus incommodi Kočka vypila mamince všechno mléko.

gramatická funkce – nepřímý objekt: Petr dal Lucii knihu. Lucie píše Petrovi dopis.

Pády sémantické LOKÁL a) adverbiální funkce Petr bydlí v Olomouci. Lucie studuje v Berlíně. Kniha leží na stole.

b) gramatická funkce Lucie mluvila o Petrovi. Profesor přednášel o italské renesanci.

Pády sémantické INSTRUMENTÁL a) adverbiální funkce Petr píše perem. Profesor operuje laserem. b) gramatická funkce Jan Železný háže oštěpem.

„Pád“ s funkcí apelativní Ahoj, Petře! Lucie, máš domácí úkol? Dobrý den, paní učitelko!

PROČ? I. funkce syntaktická : vyjádření vztahů ve větě agens – patiens Petr miluje Lucii. kongruence To je dobrý slovník. Studuje v České republice. rekce Petr čte knihu. změna syntaktické funkce Ta kniha je zajímavá. → Petr čte zajímavou knihu.

PROČ? funkce onomaziologická (slovotvorná) Muž miluje ženu. Žena miluje muže. → Milovat je tak romantické. → Milování je tak romantické. VF (predikát) → gramatická transpozice (infinitiv – subjekt) → slovnědruhová transpozice (substantivum verbální)

O „textovém“ užití dativu /1/ když mu zahrada zapadne sněhem * jeho zahrada zapadne sněhem /1´/ when the garden is covered with snow /Ø/

Transformační „historie“ I. MÁ zahradu II. zahrada zapadne sněhem ►zahrada MU zapadne sněhem → ←

„Negativní zainteresovanost“ HAVE + NOMEN + PARTICIPIUM na –ed /5/ když mu to v dole zlomilo nohu /5´/ after he had broken his leg in the mine /5´´/ after he had had his leg broken in the mine

/6/ snad mu polámou nějaký ten stromek /6´/ or perhaps will even break the trees /Ø/ /6´´/ or perhaps will even have the trees broken /7/ než-li nám mrazem ztvrdne půda /7´/ before the soil hardens in the frost /Ø/ /7´´/ before we have the soil hardened in the frost

Karel Čapek: Zahradníkův rok Karel Čapek: První parta (překlad: M. a R. Weatherallovi)

Děkuji za pozornost. © Božena Bednaříková katedra bohemistiky Filozofická fakulta Univerzita Palackého, Olomouc

Cvičení – funkce pádu Otče náš gól Pavla Nedvěda Haškův Švejk byl přeložen do mnoha jazyků. Věnoval jí svůj překlad Seiferta. Dva dny jsem už nespal. Tváří se jak sfinga. Bojíš se testu z české gramatiky?

Strachem jí přibylo šedivých vlasů. Nenadávej mi! Ta ženská je schopná všeho! Pozor, jede ti už tramvaj! Dobrý den! To ti byla taková ostuda… Stála oči sklopené.. Samou radostí jí v parku natrhal kytici tulipánů.