Kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Advertisements

KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Sloučeniny vodíku a kyslíku
opakování učiva chemie 8.ročníku
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Elektrolýza Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KYSELINY.
Vodík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kyseliny a zásady.
Ch_001_Kyselina chlorovodíková
Halogeny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
KYSELINY.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Kyslík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
KYSLÍKATÉ KYSELINY OBECNÝ VZOREC : H X O
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
bezkyslíkaté, kyslíkaté
Kyseliny.
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Karbonylové sloučeniny
Kyseliny.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kyselinách Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
KYSELINY a)kyslíkaté ( HNO3 b)bezkyslíkaté (HCl, HF, HI, HBr)
Kyseliny.
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Bezkyslíkaté kyseliny
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kyslíkaté kyseliny.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22 Autor: Lenka Poláková
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Názvosloví kyselin a hydroxidů
OXIDY Kyslík patří mezi nejrozšířenější prvky.
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Vlastnosti a reakce kyselin
Kyseliny Richard Horký. Použití a pojmy Názvosloví 2Názvosloví 1BezkyslíkatéKyslíkaté
Bezkyslíkaté kyseliny
Kyslíkaté kyseliny.
Kyseliny Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Kyseliny. Látka, která má hodnotu pH nižší než 7 Látka, která je schopna v roztoku disociovat, odštěpit proton H + + H 2 O  H 3 O +
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Kyseliny – názvosloví H 3 PO 4 HCl HNO 3 H 2 SO 4 H 2 CO 3 H2SH2S sírová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (bezkyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ. 1
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
KYSELINY - BEZKYSLÍKATÉ
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Bezkyslíkaté kyseliny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
KYSELINY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_26.
08 kyseliny – bezkyslíkaté kyseliny
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Transkript prezentace:

Kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Které kyseliny už znáte? 2 6 1 5 3 4 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

kyselina mravenčí (v těle mravenců, v kopřivách) kyselina octová (ocet) kyselina citrónová (v citrusových plodech) kyselina fosforečná (Coca-cola) kyselina uhličitá (sycené nápoje) kyselina chlorovodíková (žaludeční kyseliny) kyselina sírová (autobaterie) ……………… Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

kyselina H+ + anion kyseliny Kyseliny jsou látky, které ve vodných roztocích odštěpují vodíkový kation H+ . kyselina H+ + anion kyseliny vodíkový chloridový kation anion kyselina chlorovodíková Např.: HCl H+ + Cl – Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

V roztoku se ihned spojují s molekulami H+ nejsou schopny existovat samostatně. V roztoku se ihned spojují s molekulami vody a vznikají oxoniové kationty H3O+ . H+ + H2O H3O+ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

pH je to hodnota vyjadřující koncentraci vodíkových iontů – oxoniových kationtů v roztoku pro kyseliny platí, že pH < 7 - k určování pH slouží indikátory – chemické látky, které mění barvu podle kyselosti prostředí Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

POZOR ŽÍRAVINA! kyseliny leptají sliznice a poškozují kůži při práci s koncentrovanou kyselinou je nutné používat: ochranný oděv, pryžové rukavice, ochranný štít na obličej, ochranné brýle PRVNÍ POMOC: ! přivolat rychle lékaře ! při polití žíravinou postižené místo okamžitě oplachujeme velkým množstvím studené vody (minimálně 20 minut) v případě, že víme jaká látka nás poranila a máme látku na neutralizaci, lze ji použít. Po poranění kyselinou se použije slabá zásada, například roztok jedlé sody při poranění oka jenom čistá voda, bez neutralizace jinou látkou!!! Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

- při požití se nikdy nesmí vyvolávat zvracení - při požití se nikdy nesmí vyvolávat zvracení. V první pomoci je potřeba vypít co nejvíce tekutiny a tím rozředit obsah žaludku. Lze použít i neutralizační roztok, ale tady je nebezpečí, že způsobí zvracení a to je nežádoucí. při nadýchání postiženého vyvést na čerstvý vzduch a okamžitě transportovat do nemocnice. Pokud je při vědomí, je dobré zhluboka dýchat a tím dostat co nejvíce žíravé látky ven z těla. V každém případě je nutné, aby postiženého prohlédl lékař. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Ředění kyselin při ředění kyselin se uvolňuje velké množství tepla - platí pravidlo: KYSELINU LIJEME DO VODY (zamezíme prudkému ohřátí vody a možnému vystříknutí žíravé směsi) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Rozdělení kyselin: bezkyslíkaté kyseliny kyslíkaté kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Bezkyslíkaté kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Bezkyslíkaté kyseliny: tyto kyseliny tvoří pouze vodík a další nekovový prvek. Např. kyseliny halogenovodíkové: kyselina fluorovodíková HF kyselina chlorovodíková HCl kyselina bromovodíková HBr kyselina jodovodíková HI - další bezkyslíkaté kyseliny: kyselina sirovodíková (sulfanová) H2S kyselina kyanovodíková HCN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kyselina chlorovodíková (solná) HCl je velmi silná kyselina, jde o vodný roztok plynného chlorovodíku - štiplavý jedovatý plyn (HCl) prodává se jako koncentrovaná – obsahuje přibližně 37% HCl ( w = 0,37) čistá je bezbarvá, technická má žlutou barvu (je znečištěna FeCl3) 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použití: je prchavá, dráždí dýchací cesty, působí leptavě!!! hodně zředěná (0,3 – 0,4 % vodný roztok) je součástí žaludečných šťáv a má velký význam při trávení potravy koncentrovaná v kombinaci s kyselinou dusičnou v poměru 3:1 tvoří lučavku královskou, kterou lze užít k rozpouštění zlata Použití: při výrobě léčiv, barviv, plastů čištění kovů k čištění bazénů (i foliových) od vodního kamene Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kyselina fluorovodíková HF je vodným roztokem fluorovodíku (za normálních podmínek bezbarvý, velmi toxický plyn) patří mezi slabé kyseliny vysoce toxická, žíravá kapalina se silnými leptavými účinky na kůži Použití: k leptání skla (proto se uchovává v plastových nádobách) a při výrobě matového skla Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

8 9 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kyselina sirovodíková (sulfanová) H2S vzniká rozpuštěním plynného sirovodíku ve vodě Kyselina kyanovodíková HCN - vzniká rozpuštěním plynného kyanovodíku ve vodě - je prudce jedovatá, zapáchá po hořkých mandlích její sloučenina kyanid draselný(cyankáli) KCN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kyslíkaté kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kyslíkaté kyseliny: - tříprvkové sloučeniny, tvořeny z atomů vodíku, kyslíku a dalšího kyselinotvorného prvku. Atomy vodíku mají v kyselinách oxidační číslo +I ( HI ) Atomy kyslíku mají v kyselinách oxidační číslo –II (O-II) Atomy kyselinotvorného prvku může mít oxidační číslo I až VIII. Součet hodnot oxidačních čísel atomů všech prvků ve vzorci se rovná nule!!! HI O-II Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Název kyslíkaté kyseliny: Podstatné jméno kyselina + přídavné jméno (Přídavné jméno je utvořeno z názvu kyselinotvorného prvku se zakončením, které odpovídá oxidačnímu číslu jeho atomu). Oxidační číslo Názvoslovní přípona I - ný II natý III Itý IV ičitý V ičný, - ečný VI ový VII istý VIII - ičelý Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Např.: Urči název kyseliny: Ve vzorci nejdříve vyznačíme oxidační čísla atomu vodíku a atomu kyslíku. Víme, že součet hodnot oxidačních čísel atomů všech prvků ve vzorci se rovná nule. Proto musíme nad dusík doplnit oxidační číslo + V. I + V + 3.(-II) = 0 Oxidačnímu číslu V náleží názvoslovní přípona – ičná, - ečná. Název kyseliny: kyselina dusičná Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Urči vzorec kyseliny: kyselina dusičná HI O-II N Třetím prvkem, kterého značku do vzorce doplníme je dusík N. Na dusík doplníme oxidační číslo V – z názvu dusičná . HI O-II NV Víme, že součet hodnot oxidačních čísel atomů všech prvků ve vzorci se rovná nule. Proto musíme kyslík násobit třemi . I + V + 3.(-II) = 0 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Nejdůležitější kyslíkaté kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kyselina sírová bezbarvá olejovitá kapalina má silné leptavé účinky - je hygroskopická – pohlcuje vodní páry ze vzduchu a látkám odebírá vodu (způsobuje jejich zuhelnatění) 12 10 11 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

13 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

výroba barviv, léčiv, plastů, hnojiv, výbušnin Použití: je nejpoužívanější a nejdůležitější kyselinou v průmyslu i chemické laboratoři výroba barviv, léčiv, plastů, hnojiv, výbušnin v laboratoři pro sušení a odvodňování látek náplň olověných akumulátorů Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kyselina dusičná - koncentrovaná je bezbarvá kapalina, na světle se rozkládá - vznikají oxidy dusíku (velmi jedovaté), barví se žlutě až do hněda – proto se uchovává v tmavých lahvích působí velmi leptavě (kůži barví žlutě) je těkavá, dráždí dýchací cesty 15 14 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

16 17 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

reaguje s většinou kovů (kromě Au a Pt) v kombinaci s kyselinou chlorovodíkovou v poměru 1:3 tvoří lučavku královskou, kterou lze užít k rozpouštění zlata. Použití: - výroba barviv, výbušnin (dynamit, trinitrotoluen TNT) - výroba dusíkatých průmyslových hnojiv Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Další kyslíkaté kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kyselina uhličitá H2CO3 Kyselina siřičitá H2SO3 vzniká rozpouštěním plynného CO2 ve vodě snadno se rozkládá velmi slabá kyselina součást perlivých nápojů Kyselina siřičitá H2SO3 vzniká rozpouštěním plynného SO2 ve vodě je součástí kyselých dešťů 20 21 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kyselina chlorná HClO vzniká zaváděním chloru do vody snadno likviduje bakterie má bělící účinky slabá kyselina, která se snadno rozkládá (ztrácí své dezinfekční a bělící účinky) využití – součást dezinfekčních, bělících a čistících prostředků (SAVO, …) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kyselina fosforečná H3PO4 středně silná kyselina součást Coca-Coly (E338) výroba fosforečných hnojiv (např.superfosfát) výroba pracích prášků (obsahují fosforečnany na změkčení vody a zlepšení účinku praní) 5 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použité obrázky: Obr.č.1 – č. 5 vlastní archiv autora GNU Free Documentation License, Version 1.2 Obr.č.7: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kyselina_chlorovodíková.PNG Volně šiřitelné Obr.č.8: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hydrogen_fluoride.JPG Obr.č.9: vlastní archiv autora Obr.č.10: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sulfuric_acid_lewis.png Obr.č.11: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sulfuric-acid-3D-balls.png Obr.č.12: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kyselina_sírová.PNG Obr.č.13: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sulfuric_acid_burning_tissue_paper.jpg Obr.č.14: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kyselina_dusičná.PNG Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Obr.č.15: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Salpetersaeure.jpg GNU Free Documentation License, Version 1.2 Obr.č.16: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nitric_acid_resonance_median.png Volně šiřitelné Obr.č.17: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nitric-acid-3D-balls-A.png Obr.č.18: vlastní archiv autora Obr.č.19: vlastní archiv autora Obr.č.20: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Carbonic-acid-2D.png Obr.č.21: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sulfurous-acid-2D.png Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.