1 Konference „Budoucnost české energetiky v Evropě“ Podmínky pro podnikání v teplárenství v ČR Miroslav Krejčů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Advertisements

Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Tisková konference TEPLOFIKACE LEDVIC 12. září 2013 Ing. Vladimír Gult předseda představenstva a generální ředitel.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
Pohled průmyslové energetiky na teplárenství a elektroenergetiku včetně obchodování s povolenkami skleníkových plynů Petr Matuszek XVII. seminář energetiků.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
1 XVII. Seminář energetiků Aktuální situace a řešené problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
1 XVIII. Seminář energetiků České teplárenství a řešené problémy Miroslav Krejčů.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství II. Miroslav Krejčů.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Spolehlivost dodávek a velcí spotřebitelé v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Jarní konference AEM Poděbrady 21. – 22. března 2007.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Obchodování skleníkovými plyny a ekologizace daňové soustavy Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
1 Přehled situace, dopad změn pro rok 2009 na odběratele, cenové srovnání dostupných evropských zemí Zdeněk K Á N S K Ý ENA s.r.o. listopad 2008
1 Konference „Liberalizace energetiky a nová energetická politika EU – iluze a skutečnost“ Teplárenství v ČR – co jej podporuje a co ohrožuje Miroslav.
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu III. Fáze EU-ETS Pavel Gebauer © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Podnikání v elektroenergetice a teplárenství a dopady ekologických daní z pohledu velké teplárenské společnosti Petr Matuszek XVIII. seminář energetiků.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství I. Miroslav Krejčů.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
1 ENERGETICKÁ LEGISLATIVA NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
9. prosince 2004 Regulace cen tepelné energie od Energetický regulační úřad Stanislav Večeřa.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Ekologická daňová reforma z pohledu HK ČR Přednáška Ing.Václav Hrabák Předseda Energetické sekce HK ČR.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
EU ETS 2005 – 2012 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Konference AEM , Praha.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
1 Teplo a bydlení v České republice Pavel Kaufmann.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
1 XI. podzimní konference AEM Budoucnost českého teplárenství Miroslav Krejčů.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Energie a bydlení v České republice XVII. Seminář energetiků – Jelenovská 2007 Pavel Kaufmann.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Ekologické daně Michal Radvan.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Hodnocení členství ČR v EU z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Konference AEM 2005 Praha 14. – 15. září 2005.
1 Konference „Nová energetická strategie EU a ČR“ Současnost teplárenství v ČR Miroslav Krejčů.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Tisková konference Teplárny se připravují na splnění přísných emisních limitů Ing. Mirek Topolánek 12.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Konference „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ Energetická legislativa a teplárenství.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Jak dál po novele zákona o podpoře OZE 31. října 2013 Ing. Jiří Bis.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Transkript prezentace:

1 Konference „Budoucnost české energetiky v Evropě“ Podmínky pro podnikání v teplárenství v ČR Miroslav Krejčů

2 Aktuální problémy v teplárenství Daň z přidané hodnoty u tepelné energie Národní alokační plán Ceny zemního plynu Ekologická daňová reforma v ČR

3 Daň z přidané hodnoty u tepelné energie I.  v ČR je centrálně vytápěno 1,5 mil. bytů  průměrná cena tepla v roce 2005 byla 350,- Kč/GJ, na rok 2007 se předpokládá cena cca 400,- Kč/GJ  tepelná energie je nyní zatížena sazbou DPH = 5 %  výjimka EU platí do  zvýšením DPH by narostlo zatížení domácností o 3,3 mld. Kč, tj. průměrně 2 200,- Kč/byt/rok

4 Daň z přidané hodnoty u tepelné energie II.  zvýšení sazby DPH by zpomalilo žádoucí rozvoj systémů KVET a dálkového zásobování teplem a způsobilo nárůst počtu individuálních zdrojů s negativními vlivy na životní prostředí  TS ČR vyzvalo MF ČR a předsedy parlamentních stran, aby problému věnovali mimořádnou pozornost  ČR se v rámci EU podařilo ve spolupráci s dalšími státy prosadit podmínky pro zachování 5 % DPH u tepelné energie na neomezenou dobu

5 Národní alokační plán I.  návrh alokačního plánu byl projednáván v průběhu let  nejvýznamnějším sektorem, kterého se alokace dotýká je energetika. V NAP I nebyly pokryty potřeby sektoru veřejné energetiky.  Národní alokační plán byl schválen vládou ČR a byl zveřejněn pod č. 315/2005 Sb.. Celkové množství povolenek činilo 97, 6 mil. tun CO 2.  množství přidělovaných emisních povolenek v sektoru veřejné a závodní energetiky bylo obecně restriktivnější oproti jiným odvětvím, což konstatuje i Komise evropských společenství ve svém sdělení KOM(2005)703 – „Další pokyny k alokačním plánům systému EU pro obchodování s emisemi na období 2008 – 2012“.

6 Národní alokační plán II. Sektor Veřejná energetika Závodní energetika Rafinerie Chemická výroba Koks Výroba kovů Cement Vápno Sklo Keramika Celulóza Papír a lepenka CELKEM emise 2000 celkem (tun CO 2 ) alokace základní (tun CO 2 ) alokace celkem (tun CO 2 ) vč. korekcí a bonusů koeficient nárůst (%) 1,021 1,042 1,441 1,215 1,078 1,275 0,999 1,115 1,085 1,091 1,645 1,199 1,074

7 Národní alokační plán III.  energetické společnosti představují specifický sektor, který je ve smyslu EZ povinen dodávat spolehlivě a trvale energii (teplo) ve veřejném zájmu.  při tvorbě návrhu alokace povolenek pro 2. období požadujeme vycházet pro výpočet základu ze dvou nejvyšších hodnot z let 1999 – 2004 a zachování bonusů pro CZT a bonusů pro KVET a nepřipustit jejich krácení.  v současné době není znám žádný návrh NAP pro 2. obchodovací období. Nebyla ani zahájena širší diskuse o jeho podobě, přestože má být do návrh předložen v Bruselu.

8 Národní alokační plán IV. V rámci návrhu alokace pro 2.obchodovací období je nezbytné řešit :  závislost dodávek tepla na vývoji vnějších podmínek. V rámci stanovení limitu povolenek na bonusy na CZT pro 2. období požadujeme řešit vliv klimatických podmínek, tj. navýšit tento bonus tak, aby v rámci alokačního období množství přidělených povolenek pokrylo potřeby povolenek pro dodávky tepla v závislosti na dlouhodobém teplotním průměru (v letech 1999 – 2004 byl průměrný počet denostupňů cca 7% pod dlouhodobým průměrem s trendem pozvolného růstu). Při snížení množství povolenek pro společnosti zásobující teplem budou tyto nuceny povolenky nakupovat, což přinese zatížení jejich hospodaření, které vedle zvýšení cen tepla může vést i k rozpadům systémů CZT. V tomto případě by byl tento ekologický způsob zásobování teplem nahrazován individuálním vytápěním se všemi negativními ekologickými dopady.

9 Národní alokační plán V.  možnosti přidělení povolenek při připojení nového odběratele. Dle stávajících pravidel pro NAP nelze čerpat povolenky z rezervy pro nová zařízení v případě připojení nových odběratelů na soustavu CZT a to ani v případě, že odběratelé volí tuto variantu namísto výstavby vlastního zdroje nebo jako náhradu za stávající výtopenské zdroje, na které se obchodování s CO 2 nevztahuje. Nemožnost čerpat povolenky na nová připojení způsobuje, že jsou zbytečně budovány nové zdroje emisí, většinou bez kogeneračního efektu, s lokálním dopadem, namísto zvýšení využití již zdrojů existujících. Navrhujeme, aby v rámci stanovení limitu povolenek na bonus za KVET byl tento navýšen a byla vytvořena rezerva povolenek, ze které by při prokazatelném novém připojení odběratele (z titulu nové výstavby; přepojení zdroje, který nespadá pod alokační plán apod.) na stávající zdroj bylo tomuto zdroji přiděleno příslušné množství povolenek.

10 Ceny zemního plynu I.  ceny plynu pro oprávněné zákazníky se od zvýšily v průměru o 45 %  ceny pro domácnosti se zvýšily o cca 30 %  ceny plynu pro oprávněné zákazníky na konci roku 2005 byly vyšší než pro chráněné zákazníky – zásah ERÚ, šetření ÚHOS  vývoj cen nevytváří podmínky pro rozvoj a efektivní využívání zdrojů KVET  problémem je i způsob stanovování plateb za přepravu a distribuci zemního plynu pro výrobce tepelné energie

11 Ceny zemního plynu II. měsíc prosinec 04 leden 05 duben 05 červenec 05 říjen 05 prosinec 05 cena komodit a Kč/MWh cena distribuc i kapacitu atd. Kč/MWh cena celkem Kč/MWh oprávně ní cena vč. DPH 19% Kč/MWh chránění velkood b. cena vč. DPH 19% Kč/MWh střední cena vč. DPH 19% Kč/MWh malý odb. cena vč. DPH 19% Kč/MWh

12 Ceny zemního plynu III.

13 Ceny zemního plynu IV.  odběratelé zemního plynu - výrobci tepla jsou povinni zabezpečit zásobování tepelnou energií, jejich podnikání je závislé na klimatických podmínkách v místě jejich působení. Způsob stanovování denních rezervovaných kapacit za přepravu a distribuci zemního plynu je však pro ně velmi nevýhodný.  při překročení denní rezervované kapacity o více jak 2 % je provozovatelem přepravní soustavy účtována platba za překročení, která je ještě násobena faktorem kalendářního měsíce. Pro tyto společnosti však k překročení může dojít pouze v obdobích nepříznivých klimatických podmínek, kdy je tento faktor nejvyšší. Vzhledem k závislosti dodávek tepelné energie na klimatických podmínkách považujeme limit 2 % za velice nízký.  druhým problémem je způsob stanovování denních rezervovaných kapacit za distribuci plynu v odběrném místě na celý rok. Denní rezervovanou kapacitu lze nasmlouvat pro roční smlouvu, kde hodnota denní rezervované kapacity je v průběhu roku neměnná a nebo pro měsíční smlouvu, kde hodnota denní rezervované kapacity je stanovena pro každý měsíc samostatně. Měsíční smlouva je výrazně nevýhodnější než roční smlouva.

14 Ceny zemního plynu V.  teplárenské odběry spadající do odběru typu „Z“ pak mají ceny plynu vyšší než-li odběratelé plynu pouze pro technologické účely (odběr “ L“). Absurdní jsou vysoké platby za rezervované kapacity v případě smlouvy na dodávku plynu pro záložní zdroje, aniž by vůbec došlo v průběhu roku k jakékoliv dodávce plynu. Obdobná situace je i v případě, kdy celoroční produkce tepelné energie je kryta kotli na spalování biomasy, přesto však je z důvodu spolehlivosti dodávky nezbytné sjednat kapacitu dodávky plynu na denní odběrové maximum. Platba za překročení denní rezervované kapacity o více jak 2% je opět zatížena penalizací.  při jednáních s dodavateli plynu, kteří i vyjadřují ochotu k případné dohodě, jsou teplárenské společnosti odkazováni na CR ERÚ s tím, že žádná obchodní dohoda dle tohoto rozhodnutí není, oproti minulým rokům, možná.

15 Ceny zemního plynu VI. Možné řešení vidíme v těchto bodech:  při stanovení plateb za kapacitu umožnit sjednání individuální kapacity s přihlédnutím i k možnosti odběratele v případě potřeby použít jiné palivo po dobu nutnou k vyrovnání odběrového diagramu plynu.  pro teplárenské společnosti zvýšit toleranci pro překročení denních rezervovaných kapacit na 10 %.  snížit faktory kalendářního měsíce při překročení denních rezervovaných kapacit v zimním období.  z hlediska stanovení plateb za kapacitu umožnit sloučení více odběrných míst jednoho odběratele a odběr pak hodnotit jako jedno odběrné místo.  nastavit rozdíly cen mezi kategoriemi velkoodběr, středoodběr a kategorií maloodběr na úroveň obvyklou v zemích EU.  pro případy použití plynu pro zdroje spalující OZE stanovit pravidla pro denní rezervované kapacity tak, aby snaha o náhradu fosilních paliv nebyla současně postihována za denní odběrovou kapacitu plynu.

16 Ekologická daňová reforma I.  návrh koncepce Ekologické daňové reformy ČR (verze MŽP ČR ze dne ), platnost od  dle zveřejněných informací bude ČR opět velmi iniciativní a stávající návrh obsahuje podstatně vyšší zdanění než-li požaduje EU  navrhovaná výše daně způsobí růst cen paliv i energií, namísto ekologických efektů, může být výsledný efekt být opačný  hrozil souběh se zvýšením DPH u tepelné energie, přijetí návrhu znehodnotí dosažený úspěch zachování snížené DPH u tepelné energie

17 Ekologická daňová reforma II.  směrnice 2003/96/ES stanovuje minimální sazby daně pro elektrickou energii a paliva a není počítáno s postupným zvyšováním daně. Dle zmíněného návrhu ekologické daňové reformy je již na 1. rok navrhovaná daň vyšší, než-li jsou požadavky směrnice EU. V dalších letech je v návrhu počítáno s dalším nárůstem až do roku 2015, takže návrh prakticky znamená cca 8 – 15  vyšší daňovou zátěž, než je požadováno. Navržené sazby daní v EDR splňují Směrnici EU již od počátku svého zavedení u nás, nevidíme žádné rozumné důvody pro další prudké zvyšování sazeb daní nad požadavky EU a tedy s navrženým růstem sazeb ekologických daní do roku 2015 nemůžeme souhlasit.  předmětem zdanění má být i vlastní spotřeba elektřiny (cca 8 % hrubé výroby). Jde však o spotřebu nezbytnou k realizaci a zachování výroby elektřiny. Každý výrobce se snaží tuto položku minimalizovat, neboť mu snižuje množství elektřiny, které může potenciálně umístit na trhu. Požadujeme proto osvobození této elektřiny od daně dle Směrnice EU, neboť se jedná plně o elektřinu užitou pro výrobu elektřiny.

18 Ekologická daňová reforma III.  v návrhu je navržena (v souladu se Směrnicí EU) výjimka ze zdanění pro elektřinu z obnovitelných a druhotných zdrojů. Pro KVET je navrhována pouze částečná úleva, s čímž zásadně nesouhlasíme a požadujeme, aby do EDR byl zapracován článek 15 Směrnice EU, který umožňuje od platby daně plně osvobodit i energetické produkty a elektřinu, používané pro KVET a elektřinu vyrobenou v KVET, pokud jsou kombinované generátory šetrné k životnímu prostředí.

19 Ekologická daňová reforma IV.  při zatížení paliv ekologickou daní dle návrhu dojde ke zvýšení ceny tepelné energie a ke zvýšení roční zátěže rozpočtů domácností, včetně domácností napojených na ekologické systémy centrálního zásobování teplem.  průměrná cena tepelné energie tepla v roce 2005 byla 350,- Kč/GJ. Na konci roku 2007 lze očekávat průměrnou cenu cca 400,- Kč/GJ. Při zatížení ekologickou daní by se cena tepla zvýšila o 13 až 20,- Kč/GJ, v roce 2015 by pak došlo k navýšení ceny o 26 až 132,- Kč/GJ při použití moderních, automatických a regulací vybavených topných systémů. Při použití starých topných systémů s nižší účinností se zvýšení může vyšplhat i výše než 32 až 185,- Kč/GJ.  pro průměrnou domácnost bude navýšení roční platby za tepelnou energii z hnědého uhlí z titulu ekologických daní činit v průměru v roce 2007 cca 1 000,- Kč/rok/byt, v roce 2015 pak již Kč, u starých kotlů i Kč/rok/byt. Z černého uhlí v roce 2007 asi 650,- Kč/rok/byt, v roce 2015 pak Kč, u starých kotlů i Kč/rok/byt a ze zemního plynu 650,- Kč/rok/byt v roce 2007 a Kč u starých kotlů i Kč/rok/byt v roce Další zatížení rozpočtů domácností pak bude představovat ekologická daň z automobilů, která je rovněž součásti EDR.

20 Podmínky dalšího rozvoje KVET a dálkového vytápění v ČR  v ČR zachovat pro tepelnou energii sníženou sazbu daně z přidané hodnoty  maximálně zohlednit potřeby „veřejné“ energetiky při alokaci povolenek v NAP II  vytvořit odpovídající podmínky pro výrobce tepla ze zemního plynu  nepřipustit navrhovanou výši ekologických daní a jejich další zvyšování nad požadavky EU

21

22 Teplárenské sdružení ČR usiluje o to, aby se systémy dálkového zásobování teplem s využíváním KVET staly všeobecně přijímanou nejpokrokovější metodou vytápění, která zákazníkům zajišťuje “Přijatelnou tepelnou pohodu za přiměřenou cenu, při zachování rovnováhy v přírodě”. Teplárenské sdružení České republiky Bělehradská 458, Pardubice 9 telefon: fax: URL:www:tscr.cz TEPLÁRENSKÉ SDRUŽENÍ České republiky