Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Náklady VY_32_INOVACE_ při výrobě, obchodování, dopravě apod. dochází k spotřebě či opotřebení výrobních faktorů - pokud tuto spotřebu či opotřebení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VÝNOSY, NÁKLADY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ
Úvod do podnikových financí
VÝNOSY.
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Příjmy a výdaje v daňové evidenci
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_243.
Financování podniku Kalkulace – vyčíslení nákladů při výrobě slouží k tvorbě ceny sleduje strukturu a výši nákladů na ni závisí,zda firma prodělá,nebo.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
V ýukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Msc. Marcela Vojáčková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základní účtování nákladů a výnosů Označení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
4. října 2013VY_32_INOVACE_100217_Naklady_a_vynosy_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_254.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Msc. Marcela Vojáčková.
HOSPODAŘENÍ PODNIKU listopad 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060106
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_UCE_008 Název školy Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Jazyková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Úvod do podnikových financí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_POD_73 ROČNÍK: 3. VZDĚLÁVACÍ OBOR:PODNIKÁNÍ V HOTELNICTVÍ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN: , financovaného.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NákladyNáklady. Osnova výkladu 1.Definice nákladů 2.Třídění nákladů na explicitní a implicitní 3.Různé způsoby rozlišení nákladů 4.Způsoby snižování nákladů.
Hodnocení a odměňování pracovníků OBSAH: 1.Náklady podniky 2.Výnosy podniku 3.Hospodářský výsledek podniku 4.Použití zisku z hlediska podniku 5.Použití.
Financování podniku. náklady přímé – stanoví se na jednotky (materiál, úkolová mzda, pojištění z úkol. mezd) přímé – stanoví se na jednotky (materiál,
Ing. Veronika Dostálková MBA Finance a peníze v podniku Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK PODNIKU
Ing. Veronika Dostálková MBA
Aktiva a pasiva podniku
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Procvičování sestavení rozvahy
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: ICT ve výuce
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
IAS 2 ZÁSOBY.
IAS 2 ZÁSOBY.
Výrobní činitelé v podniku
ÚČTOVÁNÍ VÝROBKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Vlachová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková.
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_EKO-08 Tematický celek (sada): EKONOMIE Téma (název) materiálu: NÁKLADY A VÝNOSY Předmět: EKONOMIE Ročník / Obor studia: 1. – 4. / všechny obory studia Autor / datum vytvoření: Bc. Jitka Maršálková / Anotace: Žáci se dokáží orientovat v rozdělení nákladů a výnosů Metodický pokyn: Prezentace je určena k výuce a samostudiu.

NÁKLADY A VÝNOSY

Náklady jsou účelně vynaložená finanční částka v penězích, která by se podnikateli měla vrátit v budoucnu v podobě zisku 1)EXPLICITNÍ 2)IMPLICITNÍ 3)KALKULAČNÍ 4)PODLE NÁKLADOVÉHO DRUHU 5)PODLE OBJEMU VÝROBY 6)ÚČETNÍ

Explicitní ₋platí je majitel firmy někomu, kdo není vlastníkem firmy a jsou to peníze, které jdou ven z firmy ₋evidujeme v účetnictví ₋zjišťujeme pomocí nich účetní zisk patří sem: a)dodavatelům za dopravu a materiál b)za právní a poradenskou činnost c)zaměstnancům mzdy d)bance úroky z úvěru e)OSSZ - okresní správa sociálního zabezpečení, sociální pojištění

Implicitní ₋jsou těžko vyčíslitelné ₋ukazují nám ušlý zisk ₋neevidujeme v účetnictví ₋vyčíslujeme pomocí nich ekonomický zisk ₋např. ušlé nájemné (mám budovu a můj roční zisk je ,- pracuji v ní sama. Kdybych tu samou budovu pronajala za ,- měsíčně a nepracovala, tak by můj roční zisk byl ,- implicitní náklad ,-)

Kalkulační dělíme je: a)Jedincové b)Režijní jedincové můžeme spočítat na jednu kalkulační jednici (jeden kus, metr) režijní nemůžeme spočítat, používáme vzorce typový kalkulační a vše rozpočítáváme do jednotlivých režií: výrobní režie správní režie zásobovací režie odbytová režie

Podle nákladového druhu a)materiálové - spotřeba materiálu b)mzdové - odměny c)finanční - pokuty a penále d)odpisy - majetku e)služby - cestovné

Podle objemu výroby a)fixní b)variabilní c)celkové d)průměrné e)mezní

fixní ₋jsou na určitou dobu neměnné ₋k jejich změně potřebujeme delší dobu ₋platíme ještě před zahájením podnikání ₋patři sem např.: koupě nebo pronájem budovy, nákup strojů, veškeré vybavení, zálohy na elektriku, plyn, vodu, kancelářské potřeby, plat ředitele firmy..... ₋změna fixních nákladů - koupě nového stroje variabilní ₋jsou proměnlivé ₋mohou stoupat, klesat ₋platíme je až se zahájením objemu výroby ₋např. materiál, zásoby, doprava, mzdy, elektrika, plyn, voda celkové ₋zjistíme je součtem fixních a variabilních nákladů ₋ukazují nám celkovou vynaloženou částku průměrné - vypočítáme je tak, že celkové náklady vydělíme počtem vyrobených výrobků - tyto náklady podnikatele nejvíce zajímají, protože pomocí nich dokáže zjistit zisk - jsou nejprve hodně vysoké, protože se v nich promítají náklady fixní, ale čím větší množství výrobků vyrábíme, tím je náklad na jeden výrobek nižší (např. vizitky, pozvánka na ples) mezní - je to náklad přes daný objem výroby - například vyrábím 200 TV s nákladem ,-, zvýším výrobu o 1 TV, takže náklad na 201 TV je mezní

6) ÚČETNÍ ₋provozní: poplatky za vedení účtu ₋finanční: nákup a prodej akcií ₋mimořádné: manka – úhrada Výnosy ₋peněžní vyjádření výsledků plynoucích z hospodářských aktivit podniku ₋jsou realizovatelná produkce Dělíme je: 1.Provozní 2.Neprovozní Provozní ₋vznikají prodejem výrobků nebo poskytováním služeb ₋podnik tím plní svůj účel existence ₋nejdůležitějšími provozními výnosy jsou tržby ₋tržby můžeme získat za prodej ₋tržby jsou rozhodujícím finančním zdrojem podniku, který může sloužit k: úhradě daní, nákladu a zajištění jiných potřeb ₋tržby jsou nejdůležitějším cílem podniku

Neprovozní ₋výnosy, které hradíme z vkladů, pronájem budov, místností, pozemků Rozlišení tržeb: a)hrubé tržby ₋souhrn vydaných faktur za vykazované období b)čisté tržby ₋hrubé tržby snížené o dobropisy (vrácené a odepsané zboží) různé slevy

OTÁZKY Uveďte příklad implicitního nákladu. Které náklady evidujeme v účetnictví ? Co je nejdůležitějším výnosem firmy ? Co zjistíte při porovnání nákladů a výnosů ?

ODPOVĚDI NA OTÁZKY 1)Např. ušlé nájemné (mám budovu a můj roční zisk je ,- pracuji v ní sama. Kdybych tu samou budovu pronajala za ,- měsíčně a nepracovala, tak by můj roční zisk byl ,- implicitní náklad ,-) 2)Explicitní 3)Tržba 4)Hospodářský výsledek

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje ŠVARCOVÁ, Jena a kol. Ekonomie Stručný přehled teorie praxe aktuálně a v souvislostech. Zlín: CEED, 2007, ISBN