POHYB TĚLESA I (sekunda) FY – Sekunda Yveta Ančincová F – Sekunda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyb tělesa.
Advertisements

Posuvný a otáčivý pohyb
7. ročník Pohyb Klid a pohyb tělesa Křivočarý a přímočarý pohyb Dráha
POHYB TĚLESA VY_32_INOVACE_01 - POHYB TĚLESA.
Mechanika Dělení mechaniky Kinematika a dynamika
2.1-3 Pohyb hmotného bodu.
Vytvořil: Robert Kunesch
Klid a pohyb tělesa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Fyzika 7.ročník ZŠ K l i d a p o h y b t ě l e s a Creation IP&RK.
Měření délky LC.
MECHANIKA.
Kinematika 2. DRÁHA Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0202.
Pohybová energie tuhého tělesa
Jednotky délky. Délková měřidla
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Přímočarý Křivočarý Rovnoměrný Nerovnoměrný Posuvný Otáčivý
MĚŘENÍ DÉLKY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
MĚŘENÍ FYZIKÁLNÍCH VELIČIN
POHYB A KLID.
Mechanika tuhého tělesa
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
Jak můžeme popsat pohyb?
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Virtuální předmětové kabinety.
Měření délky.
Anotace Prezentace zabývající převáděním jednotek délky. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci převedou jednotky délky. Speciální vzdělávací.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Téma: Fyzikální veličiny – délka
Jan Stibůrek Miroslav Štěpánek Michaela Richterová
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Rudolf Novák Jiří Čáha Petra Vančurová Michala Procházková.
Druhy pohybu – rovnoměrný, nerovnoměrný
MĚŘENÍ DÉLKY - OPAKOVÁNÍ
Pohyb a klid.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
16. ROVNOMĚRNÝ POHYB PO KRUŽNICI I.- Oblouková míra
KINEMATIKA - popisuje pohyb těles - odpovídá na otázku, jak se těleso pohybuje - nezkoumá příčiny pohybu.
Mechanika tuhého tělesa
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pohyb a klid Šach Mádl Janatková.
Při pohybu těleso mění polohu a opisuje čáru...
Trajektorie a dráha Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_54_POHYB TĚLES TEMA: FYZIKA.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.1.
Rovnoměrný pohyb po kružnici a otáčivý pohyb
VY_32_INOVACE_16 16 MĚŘENÍ DÉLKY autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Jak můžeme popsat pohyb.
Ing. Michaela Štainbruchová
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KLID A POHYB TĚLESA.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_14_FYZIKÁLNÍ VELIČINY
MECHANIKA.
MĚŘENÍ DÉLKY.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Měření délky.
Rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb
Klid a pohyb tělesa.
Transkript prezentace:

POHYB TĚLESA I (sekunda) FY – Sekunda Yveta Ančincová F – Sekunda

Jsi v klidu nebo v pohybu? (vždy uveď vzhledem k čemu) Sedíš v lavici a posloucháš výklad učitele Sedíš v autobuse, který jede stálou rychlostí po vodorovné silnici Jsi na loďce a necháváš se unášet proudem vody v řece Jedeš na kole z kopce a nešlapeš

Trajektorie a dráha Čára, kterou těleso při pohybu opisuje Je délka trajektorie

Trajektorie některých těles

Zajímavé trajektorie kloktoida asteroida cykloida Více na: …..vytvoří ji bod pevně spojený s kružnicí, která se valí (kutálí) po přímce… …vytvoří ji bod pevně spojený s kružnicí, která se valí (kutálí) po vnitřní straně nehybné kružnice…. Více na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Klotoida

Konečnou podobu získal prototyp metru roku 1889. Dráha pohybu Základní jednotka: metr (m) Značka: s Další jednotky: mm, cm , dm, km, AU Zopakuj si: Mezinárodní prototyp metru je uložen v archívu Mezinárodního úřadu pro váhy a míry v Sévres u Paříže. Tento prototyp  slouží jako vzor pro výrobu národních kopií, ze kterých se pak odvozují všechna vyráběná měřidla.  Konečnou podobu získal prototyp metru roku 1889. Je to  tyč ze slitiny platiny a iridia s průřezem ve tvaru H, na které je dvěma vrypy vyznačena vzdálenost 1 m. 1)

2)Čím měříme

3)Jak měříme b) Na stupnici měřidla se díváme vždy kolmo   a) měřidlo předkládáme těsně podél měřené části tělesa  Při měření dodržujeme tato pravidla: 3. c) měřící rozsah stupnice (jakou největší délku můžeme odměřit) b) délku nejmenšího dílku a) v jakých jednotkách je stupnice měřidla  Před měřením si zjistíme: 2. (např. pro měření délky třídy si nevezmeme plast. pravítko, ale měřící pásmo) Zvolíme vhodné měřidlo s vhodně zvolenou jednotkou. 1. Jak postupujeme při měření délky? 1.Zvolíme vhodné měřidlo s vhodně zvolenou jednotkou. (např. pro měření délky třídy si nevezmeme plast. pravítko, ale měřící pásmo)2. Před měřením si zjistíme: a) v jakých jednotkách je stupnice měřidla b) délku nejmenšího dílku c) měřící rozsah stupnice (jakou největší délku můžeme odměřit)3. Při měření dodržujeme tato pravidla:  a) měřidlo předkládáme těsně podél měřené části tělesa  b) Na stupnici měřidla se díváme vždy kolmo ! Měříme s různou přesností Měření délky není nikdy zcela přesné. Při dodržení všech pravidel měření není však rozdíl mezi naměřenou a skutečnou hodnotou délky větší než polovina nejmenšího dílku použitého měřidla. Odchylka měření je rovna polovině nejmenšího dílku měřidla.   1 cm < d < 2 cm  17 mm < d < 18 mm   d = 2 cm d = 17 mm      odchylka měření 0,5 cm  0,5 mm  Ani jedním měřidlem jsme nezjistili přesnou hodnotu délky. Vždy se tato hodnota pouze blížila k určité hodnotě.   Jak postupujeme při měření délky? 1.Zvolíme vhodné měřidlo s vhodně zvolenou jednotkou. (např. pro měření délky třídy si nevezmeme plast. pravítko, ale měřící pásmo)2. Před měřením si zjistíme: a) v jakých jednotkách je stupnice měřidla b) délku nejmenšího dílku c) měřící rozsah stupnice (jakou největší délku můžeme odměřit)3. Při měření dodržujeme tato pravidla:  a) měřidlo předkládáme těsně podél měřené části tělesa  b) Na stupnici měřidla se díváme vždy kolmo !   

Posuvný pohyb Všechny body tělesa se pohybují po trajektoriích stejného tvaru po trajektoriích stejné délky

Otáčivý pohyb kolem nehybné osy Trajektorie všech bodů jsou části kružnic Body různě vzdálené od osy urazí různé dráhy Body na ose se nepohybují

Dvojitá vrtule letadla Antonov An-70 Kde je osa otáčení ? Jsou některé body v klidu ? Zdůvodni. Kde je osa otáčení ? Kde se nachází body, které urazí nejdelší dráhu ? Jsou některé body v klidu ? Zdůvodni. Kde se nachází body, které urazí nejdelší dráhu ?

Antonov An-70 schopné přepravit: 47 tun nákladu Cestovní rychlost: 750 km/h An-70 je schopné přepravit až 47 tun nákladu, standartně však přepravuje 20 až 35 tun do vzdálenosti 3 800 až 7 400 km. Přepravní prostor má velikost 425 m3 (jen pro porovnání u nás standartně používaný dopravní typ An-26 má 60 m3; obdobná těžká transportní letadla mají takto velký přepravní prostor: C-17 - 592 m3, A-400M - 356 m3, C-130J - 170 m3), je možno do něj naložit náklad ve standartních paletách či kontejnerech, volně položený, připevněný k podlaze letounu. Samozřejmě je možné přepravit téměř jakýkoliv typ vojenské techniky, používaný nejen v Rusku a okolních zemích, ale i ve státech NATO. Například umožňuje přepravit dvě, standartně v české armádě používané, Tatry 815VVN s pohonem 6×6, až 10 Land Roverů nebo 2 Mi-17. Po úpravě trvající zhruba tři a půl hodiny lze do trupu umístit druhou palubu. Díky tomu lze přepravit až 300 vojáků i s výstrojí (174 na spodní a 126 na horní palubě) nebo 206 raněných (106 na nosítkách v dolní palubě a 200 lehce raněných sedících na horní palubě). Veškerý náklad se dovnitř dostává sklopnou nakladací rampou v zadní části. An-70 lze samozřejmě využít jako výsadkový stroj, například k vysazení až 110 vyzbrojených výsadkářů, kteří vyskakují buďto zadní rampou nebo bočními dveřmi při rychlosti 260-360 km/h. "Sedmdesátka" umožňuje také shoz techniky do hmotnosti 20 tun ve výšce 5- 10 metrů nad zemí.

Rovnoměrný pohyb Těleso za stejné doby urazí vždy stejné dráhy

Nerovnoměrný pohyb Za stejné doby urazí těleso různé dráhy