POHYB TĚLESA I (sekunda) FY – Sekunda Yveta Ančincová F – Sekunda
Jsi v klidu nebo v pohybu? (vždy uveď vzhledem k čemu) Sedíš v lavici a posloucháš výklad učitele Sedíš v autobuse, který jede stálou rychlostí po vodorovné silnici Jsi na loďce a necháváš se unášet proudem vody v řece Jedeš na kole z kopce a nešlapeš
Trajektorie a dráha Čára, kterou těleso při pohybu opisuje Je délka trajektorie
Trajektorie některých těles
Zajímavé trajektorie kloktoida asteroida cykloida Více na: …..vytvoří ji bod pevně spojený s kružnicí, která se valí (kutálí) po přímce… …vytvoří ji bod pevně spojený s kružnicí, která se valí (kutálí) po vnitřní straně nehybné kružnice…. Více na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Klotoida
Konečnou podobu získal prototyp metru roku 1889. Dráha pohybu Základní jednotka: metr (m) Značka: s Další jednotky: mm, cm , dm, km, AU Zopakuj si: Mezinárodní prototyp metru je uložen v archívu Mezinárodního úřadu pro váhy a míry v Sévres u Paříže. Tento prototyp slouží jako vzor pro výrobu národních kopií, ze kterých se pak odvozují všechna vyráběná měřidla. Konečnou podobu získal prototyp metru roku 1889. Je to tyč ze slitiny platiny a iridia s průřezem ve tvaru H, na které je dvěma vrypy vyznačena vzdálenost 1 m. 1)
2)Čím měříme
3)Jak měříme b) Na stupnici měřidla se díváme vždy kolmo a) měřidlo předkládáme těsně podél měřené části tělesa Při měření dodržujeme tato pravidla: 3. c) měřící rozsah stupnice (jakou největší délku můžeme odměřit) b) délku nejmenšího dílku a) v jakých jednotkách je stupnice měřidla Před měřením si zjistíme: 2. (např. pro měření délky třídy si nevezmeme plast. pravítko, ale měřící pásmo) Zvolíme vhodné měřidlo s vhodně zvolenou jednotkou. 1. Jak postupujeme při měření délky? 1.Zvolíme vhodné měřidlo s vhodně zvolenou jednotkou. (např. pro měření délky třídy si nevezmeme plast. pravítko, ale měřící pásmo)2. Před měřením si zjistíme: a) v jakých jednotkách je stupnice měřidla b) délku nejmenšího dílku c) měřící rozsah stupnice (jakou největší délku můžeme odměřit)3. Při měření dodržujeme tato pravidla: a) měřidlo předkládáme těsně podél měřené části tělesa b) Na stupnici měřidla se díváme vždy kolmo ! Měříme s různou přesností Měření délky není nikdy zcela přesné. Při dodržení všech pravidel měření není však rozdíl mezi naměřenou a skutečnou hodnotou délky větší než polovina nejmenšího dílku použitého měřidla. Odchylka měření je rovna polovině nejmenšího dílku měřidla. 1 cm < d < 2 cm 17 mm < d < 18 mm d = 2 cm d = 17 mm odchylka měření 0,5 cm 0,5 mm Ani jedním měřidlem jsme nezjistili přesnou hodnotu délky. Vždy se tato hodnota pouze blížila k určité hodnotě. Jak postupujeme při měření délky? 1.Zvolíme vhodné měřidlo s vhodně zvolenou jednotkou. (např. pro měření délky třídy si nevezmeme plast. pravítko, ale měřící pásmo)2. Před měřením si zjistíme: a) v jakých jednotkách je stupnice měřidla b) délku nejmenšího dílku c) měřící rozsah stupnice (jakou největší délku můžeme odměřit)3. Při měření dodržujeme tato pravidla: a) měřidlo předkládáme těsně podél měřené části tělesa b) Na stupnici měřidla se díváme vždy kolmo !
Posuvný pohyb Všechny body tělesa se pohybují po trajektoriích stejného tvaru po trajektoriích stejné délky
Otáčivý pohyb kolem nehybné osy Trajektorie všech bodů jsou části kružnic Body různě vzdálené od osy urazí různé dráhy Body na ose se nepohybují
Dvojitá vrtule letadla Antonov An-70 Kde je osa otáčení ? Jsou některé body v klidu ? Zdůvodni. Kde je osa otáčení ? Kde se nachází body, které urazí nejdelší dráhu ? Jsou některé body v klidu ? Zdůvodni. Kde se nachází body, které urazí nejdelší dráhu ?
Antonov An-70 schopné přepravit: 47 tun nákladu Cestovní rychlost: 750 km/h An-70 je schopné přepravit až 47 tun nákladu, standartně však přepravuje 20 až 35 tun do vzdálenosti 3 800 až 7 400 km. Přepravní prostor má velikost 425 m3 (jen pro porovnání u nás standartně používaný dopravní typ An-26 má 60 m3; obdobná těžká transportní letadla mají takto velký přepravní prostor: C-17 - 592 m3, A-400M - 356 m3, C-130J - 170 m3), je možno do něj naložit náklad ve standartních paletách či kontejnerech, volně položený, připevněný k podlaze letounu. Samozřejmě je možné přepravit téměř jakýkoliv typ vojenské techniky, používaný nejen v Rusku a okolních zemích, ale i ve státech NATO. Například umožňuje přepravit dvě, standartně v české armádě používané, Tatry 815VVN s pohonem 6×6, až 10 Land Roverů nebo 2 Mi-17. Po úpravě trvající zhruba tři a půl hodiny lze do trupu umístit druhou palubu. Díky tomu lze přepravit až 300 vojáků i s výstrojí (174 na spodní a 126 na horní palubě) nebo 206 raněných (106 na nosítkách v dolní palubě a 200 lehce raněných sedících na horní palubě). Veškerý náklad se dovnitř dostává sklopnou nakladací rampou v zadní části. An-70 lze samozřejmě využít jako výsadkový stroj, například k vysazení až 110 vyzbrojených výsadkářů, kteří vyskakují buďto zadní rampou nebo bočními dveřmi při rychlosti 260-360 km/h. "Sedmdesátka" umožňuje také shoz techniky do hmotnosti 20 tun ve výšce 5- 10 metrů nad zemí.
Rovnoměrný pohyb Těleso za stejné doby urazí vždy stejné dráhy
Nerovnoměrný pohyb Za stejné doby urazí těleso různé dráhy