Výchova ke zdraví změny a doplnění PaedDr. Jan Tupý

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Revize RVP SKAV, KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE Praha
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ
NÁVRH ÚPRAVY SOUČASNÝCH OSNOV A UČEBNÍCH PLÁNŮ PRO ZUV.
KONFERENCE ASP ČR, Praha PaedDr. Stanislav DRBOUT
PT – obecná charakteristika
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Systém kurikulárních dokumentů
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
Metodická podpora úprav RVP ZV
Úprava RVP ZV 2013 Matematika
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s funkčními styly. V pracovním listu pak žák se pokusí rozdělit texty podle jednotlivých stylů. Vzdělávací oblast: Český.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
InspIS ŠVP pro ZV, SV.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
Hodnocení průběhu a výsledků pedagogického procesu ve škole změny vyplývající z RVP RNDr. Jiří Kuhn Gymnázium Nymburk.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Standardy RVP ZV září 2013 Praha, Všechno, co jste chtěli vědět o standardech … O TOM, CO URČITĚ BYLO O TOM, CO URČITĚ JE O TOM, CO MOŽNÁ BUDE…
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Rámcový vzdělávací program 15. října Malé ohlédnutí – pohled do historie RVP pro gymnázia r materiál k diskusi – r –setkání autorů.
Mgr. Alena Hesová Podpora finanční gramotnosti prostřednictvím Metodického portálu
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Anotace: Česká republika: vodstvo a ochrana životního prostředí Vzdělávací oblast: Zeměpis 8. ročník Autor: Mgr. Kosík Lukáš Jazyk: český Očekávaný výstup:
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
Česká republika: podnebí, půdy, ochrana životního prostředí
Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2
Rámcový vzdělávací program (RVP)
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Nová závěrečná zkouška 2 Individuální projekt národní.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_mimořádné situace 1 Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Ve ř ejná diskuse k etické výchov ě na Metodickém portálu Prezentace: Simona Šedá Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Závěrečná evaluace vzdělávání cílové skupiny, shrnutí projektu
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Dva jsou víc než jeden CZ.1.07/1.2.23/
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání k Ochraně člověka za mimořádných událostí
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Pilot ZUŠ „Podpora činnosti základního uměleckého školství
Odborný seminář MŠMT STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Probační a mediační služby výjezdní zasedání RVPK Příbram
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_17
Klíčové aktivity projektu
Transkript prezentace:

Výchova ke zdraví změny a doplnění PaedDr. Jan Tupý Praha, 26. 4. 2013 PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz

PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz Cíl vystoupení Bude nám jasné, jaké změny byly v RVP ZV ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví provedeny Budeme se orientovat v tom, na jakých dalších místech RVP ZV jsou tematicky navazující úpravy Budeme vědět, co změny znamenají pro úpravu ŠVP Budeme se orientovat v tom, kde nalézt podporu PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 2 2

Stručný obsah vystoupení Co bylo impulsem pro úpravy RVP ZV ve vzdělávací oblasti VkZ Jak byla úprava prováděna Co se změnilo ve vzdělávací oblasti VkZ Kde jsou další tematicky stejné úprav Klady a problémy Dopady úprav do ŠVP Metodická podpora PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 3 3

PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz Impuls pro změny Základním impulsem pro změny – problematika sexuální výchovy „Nabalují se“ další témata Meziresortní dohody PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 4 4

PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz Jak úpravy probíhaly Úkol pro VÚP Sběr dat a příprava souhrnného materiálu Diskuse v pracovních týmech Změna koncepce, řízení i obsazení pracovních skupin Obecná PS, oborové PS (VkZ), GŘHZS, MD První fáze do května 2012, druhá do konce roku Diskuse na Metodickém portálu, recenze Úpravy, schvalování PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 5 5

PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz Čeho se úpravy týkají Zdraví (podpora zdravého životního stylu, zdravé prostředí, denní režim, sexuální výchova, prevence nemocí, prosociální chování) Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (prevence úrazů, první pomoc, přivolání pomoci, auto-destruktivní závislosti, nebezpečí na elektronických médiích, mimořádné události) Dopravní výchova (rizika silniční a železniční dopravy, zvládání agrese, tísňové volání) PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 6 6

Úpravy stejných témat v jiných vzdělávacích oborech Člověk a jeho svět (zdraví, OČBMU, DV) Přírodopis (zdraví, OČBMU) Zeměpis (OČBMU) Tělesná výchova (OČBMU) PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 7 7

Kde se změny objevují a jak na ně reagovat (1) Charakteristiky vzdělávacích oblastí (mění dosavadní text málo) – zdraví životní styl, bezpečí, účelné chování Cílová zaměření vzdělávacích oblastí (doplnění, nová strukturace) není nutné ŠVP měnit, upřesnit charakteristiku ŠVP a UO zamýšlet se, zda celkový režim, prostředí, styl práce konkrétní činnosti a opatření ve škole toto směřování podporují (dala by se zlepšit) PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 8 8

Kde se změny objevují a jak na ně reagovat (2) Očekávané výstupy (nové, upravené, doplněné) ČJS – 1 nový (OČMU), 4 upravené (DV, OČBU, zdraví) Přírodopis – 2 upravené (zdravé, OČMU) Zeměpis – 1 upraveny (OČMU) VkZ – 1 nový (OČBMU), 3 upravené (zdraví, DV) co přibylo nového, co se změnilo zda dílčí výstupy obsahují doplněné části, zda lze naplnit očekávané výstupy stávajícími dílčími PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 9 9

Kde se změny objevují a jak na ně reagovat (3) Očekávané výstupy (pokračování) co je třeba doplnit, upravit v ŠVP jak dílčí výstupy formulovat (pomoci mohou připravované standardy základního vzdělávání) – indikátory nelze mechanicky přepisovat příklady formulací dílčích výstupů v Průvodci upraveným RVP ZV (i s odkazy na ročníky) návaznosti mezi vyučovacími předměty PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 10 10

Kde se změny objevují a jak na ně reagovat (4) Učivo (nejobsáhlejší úpravy RVP ZV – nové, doplněné, nově uspořádané, ke všem tématům, ve všech zmiňovaných oblastech) které učivo už v ŠVP je které učivo je nutné doplnit (není v ŠVP a je nezbytné pro naplnění výstupů, např. nemoci, cesty přenosu nákaz, epidemie) kam (obsahově a časově) co případně ze stávajícího učiva vypustit PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 11 11

Klady a problémy úprav RVP ZV Došlo ke zpřesnění některých pasáží RVP ZV Je připravena metodická podpora Problémy Úpravy nejsou dostatečně zdůvodňovány Zvětšuje se obsah, současně se neredukuje Změny nejsou dostatečně ověřeny Podstatnější změny se odkládají PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 12 12

Na co se školy nejčastěji ptají Je možné nový obsah integrovat? Je nutné (potřebné, možné) navýšit časovou dotaci pro Výchovu ke zdraví? Je možné ubrat dotaci z předmětu Výchova ke zdraví a posílit DCJ/CJ? PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz 13 13

PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz Závěrečné shrnutí Revize jsou standardní součástí vývoje kurikulárních dokumentů Poslední úpravy RVP ZV jsou platné od září 2013 – nabíhají plošně Byla konkretizována a doplněna některá témata Standardy se dopracovávají Podstatnější úpravy se zatím nerealizovaly Je možné klást dotazy na KC NÚV Byl zveřejněn Průvodce upraveným RVP ZV PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz

PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz Děkuji za pozornost! © 2013 PaedDr. Jan Tupý jan.tupy@nuv.cz PaedDr. Jan Tupý, Národní ústav pro vzdělávání jan.tupy@nuv.cz