Akustika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvukové jevy-akustika
Advertisements

záznam a reprodukce zvuku
Vytvořil: Martin Šturc
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název úlohy: 6.17 Chladniho obrazce.
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Tón, jeho výška a barva.
Zvuk.
Zvuk Zdroje zvuku.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Chvění struny Veronika Kučerová.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Fyzika Zvuk.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Zdroje zvuku Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Vznik a šíření zvuku.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.
Zvuk a hudba.
Spřažená kyvadla.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Akustika Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Mechanické kmitání, vlnění
Zvuk a hudba.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 1. Co slyšíš?
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Zvukové jevy.
ZVUK.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Mechanické kmitání, vlnění
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Akustika

Akustika nauka o zvuku Jak takový zvuk asi vzniká? Pokus: Nachystej si plastové pravítko, které položíš na stůl tak, aby delší část přesahovala hranu stolu. Kratší část na stole přidrž rukou.

Jak takový zvuk asi vzniká?

Pružné těleso těleso, které se po ukončení působení deformační síly vrací zpět do původní polohy (plastové pravítko z předešlého pokusu) pokud nedochází k deformaci, těleso se nachází v rovnovážné poloze síla pružnosti – má opačný směr než deformační síla

Zvuk je podélné vlnění frekvence tohoto vlnění leží v intervalu od 16 Hz do 20 kHz vzniká kmitáním nebo vlněním pružných těles kmitající těleso kolem sebe stlačuje a zřeďuje vzduch

Zvuk pokud chceme slyšet zvuk, musí existovat: a) zdroj zvuku b) prostředí, kterým se zvuk šíří c) zdravý sluch

Zvuk můžeme ho rozdělit do dvou skupin: HLUK TÓN HLUK: vzniká nepravidelným chvěním zdroje TÓN: vzniká pravidelným chvěním zdroje

Vlastnosti zvuku VÝŠKA BARVA HLASITOST

Vlastnosti zvuku VÝŠKA určena frekvencí čím vyšší je frekvence, tím vyšší je tón obecně platí, že menší tělesa kmitají s vyšší frekvencí (př. hudební nástroje)

Vlastnosti zvuku BARVA je určena časovým průběhem hudební nástroje o stejné výšce se mohou lišit zabarvením

Šíření zvuku Prostředí Rychlost zvuku (m/s) Vzduch 340 Voda 1 500 Led 3 200 Rtuť 1 450 Sklo 5 200

Procvičování: Popiš, jak vzniká zvuk u následujících hudebních nástrojů: struna se rozkmitá úderem kladívka na strunu klavír: ……………………………………………………. housle: ………………………………………………….. triangl: ………………………………………………….. kytara: ………………………………………………….. trubka: ………………………………………………….. struna se rozechvívá třením smyčce nástroj se rozvibruje úderem paličky struna se rozkmitá drnkáním vzduch se rozechvěje kmitáním rtů přitisknutých k nátrubku

Procvičování: Pružné těleso …………………………… je takové těleso, které se po působení deformační síly vrací do své původní polohy. ………………. = nauka o zvuku. Zvuk je podélné vlnění s frekvencí ………………………….. Zvukům vyvolaným pravidelným chvěním zdroje říkáme ……….. a zvukům vyvolaným nepravidelným chvěním zdroje říkáme ………….. …………….. je vlastnost zvuku určena frekvencí. Ve vzduchu se zvuk šíří rychlostí ………………. Akustika od 16 Hz do 20 kHz tón hluk Výška tónu 340 m/s