Hráči počítačových her

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fenomén závislosti na PC
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Základy sportovního tréninku mládeže
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Hra a její atributy doc. PhDr. D. Tomajko, CSc..
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NETOLISMUS V ČR se hovoří o 10% hráčů.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Analytická psychologie
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Rozdíly mezi osobnostmi
DOSPĚLOST.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vypracoval: Jiří Novák 9.Třída
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zpracovala: Simona Hyková
Databázové modelování
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Na to aby jsi mohl začít hrát RPG Numínia budeš potřebovat znalost spisovného jazyka českého / slovenského, znalost RPG pravidel a především pořádnou.
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Základy sociální psychologie
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Cíle projektu a projektové aktivity Aktivity na národní úrovni  Podpora Národní pracovní skupiny v práci na  Národním akčním plánu ochrany práv dětí.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
PROFESE UČITELE Radek Šír.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Osobnosti zážitkové pedagogiky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Hráči počítačových her On-line specifika z hlediska psychologie

Role playing games aneb jak to začalo počátek on-line počítačových her je v tzv. RPG stolních (či deskových) hrách u nás je to např. hra Dračí doupě hráči si vyberou ze souboru charakterů postavu za kterou hrají – často velmi fiktivní jako např. kouzelníka apod. prostředí vytváří „Pán jeskyně“ jež se řídí pravidly hry a zároveň musí užívat fantazii ke konstrukci světa postav, které hru hrají

Psychologická specifika RPG hráči tráví mnoho času ve hře rozvíjením herní postavy namísto rozvoje vlastního může docházet k úniku od reality do hry prolínání identit=> rozlišuje se stav IC (in character – hra za postavu vnímání světa (zejména herního) v její identitě a OCC (out of character) tedy mimo hru, ve své vlastní identitě často dochází k neakceptování daných charakterů při výběru a hráči vnášejí do role osobnostní charakteristiky

Identita a jáství v RPG výběr rolí může být projevem kompenzace konfliktu mezi uvědomovaným a chtěným já, naopak se příliš neprojevuje požadované já pokud je hraná realita více odměňující tj. herní identita je více akceptovaná, může se měnit pojetí reálné identity směrem k herní hraniční je zlom kdy člověk přestává chápat, že jde o masku (hru) a herní vzorce chování se projevují i ve stavu OCC, dochází ke sbližování reálné identity a té herní

Fantazie a pravidla v RPG každá RPG hra je založena na vzorcích chování spontánního sociodramatu, které mizí okolo pátého roku věku – tzv. hry na něco pravidlo udržení iluze tzn. jsou tabu jakékoli poznámky, že jde o hru a že jeviště je pouze…jeviště tabu slouží jako percepční ochrana otevřenosti hře, emoční investice daná regresí na hravou úroveň dítěte nesmí být odmítnuta všechny prvky reálného života musí být fantazijně zakomponovány – např. odchod domů apod. harmonizace IC a OOC výstupů

On-line RPG fyzická vzdálenost od ostatních hráčů + nízká sociální kontrola + neživý tvůrce prostředí (server)= přestává fungovat superego=> gender switch nedodržování pravidel – fauly – pravidlo iluze nepochopení linie komunikace on-line RPG a net všeobecně může fungovat jako laboratoř identity – důsledky různých pokusů prakticky nemusíme pocítit

Teorie hry přebytečná energie rekapitulační teorie – oživení zájmů předků přirozený výběr – zdokonalení dovedností sociální učení experimentování s identitami – Ericsson Piaget (hry senzomotorické,symbolické…) Berne – lidská komunikace jako soubor her s pevně danými pravidly (dětské, dospělé a rodičovské já)

PC hra vs. gambling PC hry X Gambling doma či u přátel – sociální x mimo domov a kontrolu kontrola bezpečné prostředí x hostilní prostředí navazování přátelství x hraní o samotě není přítomen rizikový x spojeno se vzorci chování ekonomický faktor drogových závislostí zapojení kognitivních procesů x pasivní příjem informací a (učení, kreativita…) naučené reakce

Druhy počítačových her adventure arcade puzzle – logické simulace strategie RPG (což je částečně každá hra) sportovní 3D akční – nejvíce agrese

„Pane, pojďte si hrát“ aneb škola hrou přístup ke vzdělání – vývoj kognitivních procesů učení se cizím jazykům zlepšení prostorové představivosti síťové hry – rozvoj spoluhry šance vyzkoušet si účinek svého jednání na budoucnost – load a save fenomen PC hry jsou jednoduše logickým důsledkem spojení hry a technologického vývoje, ne démonický nástroj učící agresivní vzorce chování

Negativní vlivy hraní PC her častí hráči (15 a více hodin týdně): méně čtou méně se věnují škole – jsou méně zodpovědní mají méně vztahů s vrstevníky Spíše než o závislost jde vzhledem k vývojovému období o doplnění a saturaci frustrovaných oblastí symbolické odvrácení od společnosti – sedí u monitoru zády do místnosti

Násilí, agrese a hry na vliv násilí ve hrách 2 názory: a. teorie sociálního učení – imitace b. teorie katarze extrémně agresivní hry => úzkostnost hostilnost nižší míra empatie - velký vliv IQ a settings tzn. nastavení okolí na vliv agrese ve hrách na jedince – jde především o celkovou konstelaci spíše než o jeden faktor

Kdo preferuje agresivní hry muži méně inteligentní jedinci – větší sugestibilita častí hráči – souvisí s prahem vnímání podnětu a hladinou aktivace

Vliv na osobnost Jsou známy jen všeobecné trendy s rostoucí dobou hraní: a. klesá sebehodnocení b. klesá výkonová motivace – více se orientuje na ego, méně na výkon c. klesá míra svědomitosti a zodpovědnosti d. více se objevuje ambivalentní attachement

Závěry Dávali jste pozor a studujete psychologii? Zkuste na to přijít!