Michal Vosáhlo Karel Čapek 1890 - 1938 Michal Vosáhlo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Josef Čapek.
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Karel Čapek R.U.R..
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
KAREL ČAPEK -ŽIVOT * Malé Svatoňovice u Trutnova
Karel Čapek – byl jedním z nejvlivnějších českých spisovatelů 20. století.
Narodil se roku 1890 v Malých Svatoňovicích. Jeho otec byl lékař a jeho matka sbírala lidový folk l or.Měl bratra Josefa a sestru Helenu. Vystudoval gymnázium.
Karel Čapek ( ) Další.
Bratři Čapkové.
Karel Čapek.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_12.
Český spisovatel, novinář,
KAREL ČAPEK.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Bratři Čapkové. Společně se podíleli na některých knihách a povídkách: Povídky Zářivé hlubiny Krakonošova zahrada Devatero pohádek Dramata Loupežník Ze.
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Sourozenci Čapkovi.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Karel Čapek Byl český spisovatel, novinář, dramatik, překladatel a fotograf. Roku 1915 ukončil studium na Filosofické fakultě UK v Praze, poté studoval.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.02 Název pro školu:
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Karel Čapek a Josef Čapek
Karel Čapek – 1. část tvorby Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-U
KAREL ČAPEK 1890 – 1938.
Karel a Josef ČAPKOVI bratři a spisovatelé.
VY_32_INOVACE_ČJ _Karel Čapek, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Karel Čapek.
Karel Čapek 9. ledna 1890 Malé Svatoňovice – 25. prosince 1938 Praha
Karel a Josef Čapkovi.
Karel Čapek.
Karel Čapek. Kdo to je? Byl český spisovatel, novinář, dramatik, překladatel a fotograf. Narodil se v Malých Svatoňovicích. Studoval na gymnáziu.
Spisovatelé dětské literatury
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Markéta Prokopová Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
R. U. R. Karel Čapek. K AREL Č APEK představitel demokratické prózy autor románů, povídek a divadelních her autor utopických děl - varování před následky.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_35.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_34.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_12 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
Karel Čapek Boj proti fašismu 2. část. Čapek reaguje na nebezpečí fašismu Mezi lety 1935 – 1938 se snaží připravit a vyzbrojit českého člověka na boj.
Josef a Karel. Památku bratří Čapků připomíná pamětní deska na Josefově části dvojvily, kterou si slavní sourozenci postavili ve 20. letech v Úzké ulici.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Nezapomenutelná kniha Dášeňka čili život štěněte. KAREL ČAPEK KAREL ČAPEKKAREL.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek II. Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Josef Čapek a Karel Čapek Ilustrace Anotace: Seznámení s ilustracemi a dílem bratří.
KAREL ČAPEK KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ C3B. OBSAH Život Tvorba Dílo Ukázka Povídky z druhé kapsy Otázky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a vybrané dílo, které je tematický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_34.
„Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí.“
Karel Čapek - cestopisy
Divadlo mezi válkami.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_44_Karel Čapek
Karel Čapek.
EU do škol Základní škola a mateřská škola Staré Město Interaktivní škola pro žáka 21.století Předmět: český jazyk Ročník: 9. Tématický celek:
VY_32_INOVACE_63_Karel Čapek
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Michal Vosáhlo Karel Čapek 1890 - 1938 Michal Vosáhlo

Michal Vosáhlo SPP-TE I.ročník Patří k těm českým a současně světovým autorům, kteří dovedli vyjádřit znepokojení lidstva nad rozvojem a zneužívám techniky. Jeho kritičnost, založená na břitkém rozumu, ho na konci života přivedla až k jasnému poznání, odkud hrozí nebezpečí lidské civilizace a k výzvě, aby proti fašistickému útoku bylo na obranu použito i zbraní. Michal Vosáhlo SPP-TE I.ročník Michal Vosáhlo

Biografie Narodil se roku 1890 jako syn venkovského lékaře v horském městečku Malé Svatoňovice v severovýchodních Čechách. Gymnázium studoval v Hradci Králové (1901 - 1905) Brně (1905 – 1907) a Praze, kde v červnu roku 1909 maturuje s vyznamenáním. Od roku 1909 studoval na filozofické fakultě v Praze.

Po vysokoškolských studiích se stal novinářem a psal zejména do Lidových novin. O manželství s Karlem Čapkem napsala jeho žena Olga Scheinpflungová knihu Český román. Hodně cestoval (Německo, Francie, Anglie a Španělsko) zvláště se svým bratrem, Josefem Čapkem, který na konci okupace zemřel v koncentračním táboře. Karel Čapek zemřel už o Vánocích roku 1938.

Literární tvorba Jeho literární začátky jsou prostoupeny pesimismem. Častým tématem jeho povídek je osud jedince, zmítaného proti jeho vůli životem, bez ohledu na jeho zájmy. Důležité místo v jeho počátečních pracích mají překlady děl básníků.

Povídky Trapné povídky Povídky z jedné kapsy Povídky z druhé kapsy Mají často stavbu detektivní novely, hlavními postavami jsou prostí, průměrní občané. Kniha apokryfů Drobné úsměvné příběhy o mytologických, historických i význačných literárních postavách.

Dramata Loupežník Tato hra představuje Čapkův první jevištní úspěch. Vyjadřuje jeho kritický vztah k přehnanému rozvoji techniky. RUR ( Rossumovi univerzální roboti ) V této hře Čapek vytvořil roboty, kteří jsou živými stroji, jenž se od lidí liší jen tím, že nemají cit.

Roboti za člověka pracují a bojují Roboti za člověka pracují a bojují. Nakonec však své zbraně obrátí proti lidem. Všechny je vybijí až na stavitele Alguista. Jemu roboti dají těžký úkol - najít tajemství výroby robotů, které bylo zničeno spolu s lidmi. Po dlouhých letech pokusů vidí Alguist marnost svých snah. Avšak v robotech při pokusech vznikl cit - láska. Tak se roboti stávají lidmi a koloběh života začíná znovu. Velký vynález umělých bytostí byl vlastně k ničemu, nijak životu nepomohl.

Robot Robot je jedno ze dvou českých slov, které byly přejaty do významných světových jazyků. Přestože se prvně objevilo v díle Karla Čapka RUR, jeho autorem není on sám, nýbrž jeho bratr Josef Čapek. Roboti však nejsou pro Karla Čapka žádným mechanismem ani oživlou hmotou. Jsou pro něj zázrakem biologických a chemických dovedností člověka. Nechápal je jako stroje a proto psal vždy slovo Robot s velkým písmenem.

Utopická témata Továrna na Absolutno Krakatit Čapkovo tušení, že se technika může v rukou vládců společnosti vyvíjet ke škodě lidstva, vedlo k tomu, že v některých románech užil ke svému varování formy utopie. Uvědomuje si, že se moderní technika může dostat do slepé uličky a že výsledky práce lidského mozku se mohou stát nástroji a příčinami zkázy lidstva.

 Je zajímavé, že Čapek psal v románu Krakatit o obrovské energii, která se schovává v každé hmotě. Tuto energii hlavní postava - chemik a vynálezce Prokop využíval, přestože k výbuchu 1. Atomové bomby došlo až o 20 let později. Vyjádřil zde problém tvůrčí schopnosti člověka a hlavně jeho odpovědnost za to, co vynalezne. Prokop se setkává s dědečkem, který představuje Boha. Zde Prokop hodnotí svůj život.

Pohádky Doktorská Pošťácká Vodnická Loupežnická Dášenka čili život štěněte Schopnost postihnout i nenápadné maličkosti běžného života je jedním ze znaků Čapkovy pohádkové tvorby.

Boj proti fašismu Válka s mloky Formou je to návrat k utopii, avšak podle myšlenky je to dílo politické. Bílá nemoc Toto drama je výzvou humanisty k svědomí lidí. Čapek ještě nedozrál k jasnému poznání skutečností, ještě příliš věří v lidskou slušnost a možnost dohody s těmi, jimiž v podstatě pohrdal.

Matka Čapek věřil v mír, hlásal mír a lidské soužití. Netajil se svým přesvědčením, že jedině na mírovém podkladě lze vyřešit všechny spory mezi národy a mezi společenskými třídami. Proto byl proti válce. A důvodů k tomu neměl málo. Co jich jen vkládal do úst hlavní postavě své hry. Žena ve svých rozhovorech s mrtvým manželem i mrtvými syny proto znovu uvádí důvod za důvodem, jen aby zachránila své poslední dítě - Toniho.

Ani ohrožená svoboda národa není tedy pro matku, která je soustředěna jen na svůj mateřský cit, dost pádným důvodem, aby dala Tonimu svolení ke vstupu do vojska. Teprve poznání, že nepřítel zabíjí děti, malé děti, které se samy nemohou bránit ji přivádí k velkému rozhodnutí. Matka snímá ze stěny pušku a podává ji Tonimu s výrazným gestem a příkazem "Jdi!" A toto Čapkovo "Jdi!" Ať zazní i v budoucnosti, kdykoliv budou ohrožena práva lidu.

Fotografie – studentská léta

Fotografie s bratrem Josefem

Kresby Karla Čapka autokarikatura z Dánska

Rodina a významní přátelé Karla Čapka

Michal Vosáhlo "Kultura je věc hromadná a demokratická, věc svrchovaně společná; opravdu jediná věc v tomto vesmíru, která může být společná všem, jediná obecná a univerzální, neboť její poslání je obsáhnout veškerou skutečnost; jediná neomezená, neboť se nemůže zastavit na žádném konečném bodě; jediná nestárnoucí, neboť nikdy nepřestane tvořit." Karel Čapek Michal Vosáhlo