1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství I. Miroslav Krejčů
2 Je zájmovým sdružením právnických osob podnikajících v teplárenství a bylo založeno v roce 1991 se záměrem podpořit podnikání v oblasti dálkového zásobování tepelnou energií. Jeho členy jsou výrobci a distributoři tepla, výrobci a dodavatelé technologií pro teplárenství, vysoké školy, projektové a jiné organizace se vztahem k dálkovému zásobování teplem. Sdružení má aktuálně 100 členů.
3 Teplárenství v ČR roční spotřeba tepla v ČR činí cca 380 PJ ze zdrojů CZT je dodáváno cca 210 PJ z ostatních zdrojů pak cca 170 PJ dálkově je teplem zásobováno 1,6 mil. bytů členové TS ČR zajišťují tepelnou pohodu a teplou vodu pro cca 1,2 miliónu domácností u nás.
4 Vedle největších měst dodávají členové Sdružení teplo i v desítkách dalších měst a obcí v ČR. Mapa lokalit vytápěných členy Teplárenského sdružení ČR
5 Ekologická daňová reforma zhodnocení I. etapy Směrnice 2003/96/ES stanovuje minimální sazby daně pro elektřinu a paliva (plynná a pevná). V českých zákonech bylo využito minima výjimek ze zdanění pro výrobu elektřiny a tepla v kombinované výrobě. Nebyla využita možnost zdanění pro obchodní a neobchodní účely. Nebyla využita možnost osvobození zdrojů spadajících pod NAP od daně (což Směrnice EU umožňuje). Příprava I. etapy byla zahájena pozdě, neumožnila výtopenským zdrojům realizovat opatření, aby dopad reformy do cen tepla byl minimalizován (např. realizace KVET).
6 Ekologické zákony I. Obecné problémy: Nejednotnost termínů podání přiznání a jednotné definování pojmů společných pro zákon o DPH a zákony o dani ze zemního plynu, elektřiny a pevných paliv. Rozdíly v pojmech a termínech jsou zavádějící a problematické. Ani jedna z částí zákonů neukládá dodavateli povinnost dodat plyn, pevné palivo či elektřinu bez daně nebo osvobozené od daně, pokud mu konečný spotřebitel předložil povolení k nabytí osvobozeného produktu nebo mu bylo odběratelem předloženo povolení k nabytí bez daně. Tím se odběratel dostává do nerovnoprávného postavení, pokud dodavatel vyhodnocuje situaci jinak (z nějakých důvodů nechce uznat předložené povolení).
7 Ekologické zákony II. Zákon o dani ze zemního plynu a některých dalších plynů: Osvobozen je plyn pro výrobu tepla v domácnostech a v domovních kotelnách (ne v blokových kotelnách). Je-li technicky zcela stejné zařízení jinak umístěno – jednou v domě, jednou mimo dům – je spotřeba paliva jednou osvobozena a jednou nikoliv. Osvobozeno je palivo pro KVET pokud je teplo z KVET dodáváno domácnostem. Od daně by měla být osvobozena všechna paliva pro výrobu v KVET. Zdanění paliv pro KVET přitom Směrnice nevyžaduje a umožňuje jejich osvobození od daně. Zákon o dani z pevných paliv: osvobozeno je palivo pro KVET pokud je teplo z KVET dodáváno domácnostem (ne výtopenské zdroje). Zákon o dani z elektřiny: není osvobozena elektřina z KVET.
8 Ekologické zákony III. Výsledek EDR: Zdražování paliv a energií vede ke spalování všeho co hoří, především v domácnostech na vesnicích. Výsledkem je nulový či dokonce opačný ekologický efekt (ovzduší na venkově je mnohde horší než ve městech i než-li bylo). U dálkového zásobování teplem dochází ke zdražení tepla umocněnému zvýšením sazby DPH a ohrožovanému nutností nákupu emisních povolenek. Jeden z nejvíce ekologických způsobů využívání primárních zdrojů energie je silně ohrožen. Obecně pak nárůstem cen energií a paliv z titulu ekologických daní (a ve vazbě na další důvody růstu cen paliv a energií) je snižována konkurenceschopnost české ekonomiky a potencionálně zvyšována nezaměstnanost.
9 “Přijatelnou tepelnou pohodu za přiměřenou cenu, při zachování rovnováhy v přírodě”. Teplárenské sdružení České republiky Masarykovo náměstí 1544, Pardubice telefon: fax: TEPLÁRENSKÉ SDRUŽENÍ České republiky