KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová
Strukturální analýza odvětví Konkurenční strategie je uvedení podniku do vztahu k jeho prostředí. Na podnik jako samotný působí vlivy: sociální ekonomické vnější (mimo odvětví) apod.
Proč jsou nové firmy hrozbou? Přinášejí nové kapacity Snaží se získat podíl na trhu Snaží se získat dost zdrojů Snižují ceny Rostou jim náklady Mají nižší zisky
1) Překážky vstupu Úspory z rozsahu Kapitálová náročnost Přechodové náklady Přístup k distribučním kanálům Nákladové znevýhodnění nezávislé na rozsahu Vládní politika
2) Očekávaná odvetná opatření Faktory, které odrazují firmy od vstupu Zkušenosti z minulosti s ráznou odvetou vůči vstupujícím firmám Pomalý růst odvětví, který omezuje jeho schopnost vstřebat novou firmu
3) Cena odrazující od vstupu Bude-li cenová hladina vyšší než cena odrazující od vstupu, nově vstupující firmy budou očekávat nadprůměrný zisk a vstoupí na trh. Stávající firmy se rozhodnou pro cenu pod hladinou, pak nové firmy nevstoupí na trh.
4) Zkušenosti a rozsah jako překážky vstupu Velké firmy vůči malým firmám: Úspory v nákladech Dokonalejší výrobní zařízení Distribuční systém Lepší servis