I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; 708 00 Ostrava – Poruba tel.: 59 699 1283; 5210

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rychlost, dráha, čas, zrychlení – řešené příklady
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Návrh výukového materiálu pro strojníky dobrovolných jednotek požární ochrany Příloha č. 3 Čerpadla Lukáš Žejdlík Ostrava 2011.
Pascalův zákon.
Název úlohy: 1.3 Čas. Reakční doba
Dosazování číselných hodnot do vzorců
Dopravní charakteristiky
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.
s dopravní infrastrukturou
11. ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB II.
12. ROVNOMĚRNĚ ZPOMALENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB
Historie MHD I N S T I T U T D O P R A V Y
Semestrální práce z předmětu Matematické modelování
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výuka předmětu automobily
Technické prostředky aktivní bezpečnosti automobilů
Automobily 2.ročník autoelektrikář
Jakub Cincibus T2.B.-Autotronik
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Dopravní a liniové stavby
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Teorie dopravního proudu
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
C) Slovní úlohy o pohybu
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA
BRZDY A HYDRAULICKÉ SYSTÉMY
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Výkony silniční hromadné osobní dopravy
(světelného signalizačního zařízení) VÝPOČTY PEVNÝCH SIGNÁLNÍCH PLÁNŮ
Teorie neřízených křižovatek
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
Závislost na energiích a na vodě Ing.Kristýna Friedrischková, doc.Ing.Bohumil Horák, Ph.D. VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Dopravní prostředky MHD
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Dopravní prostředky MHD
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Člověk a příroda Fyzika Člověk a příroda Jak se vypočítá průměrná rychlost VY_52_INOVACE_09 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.3.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_20.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_04.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Jakým způsobem lze zjistit, že řidič na dálnici v daném úseku překročil povolenou rychlost 130 km/h? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronika brzd I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
Katedra výrobních strojů a konstruování - 340
Dopravní charakteristiky
VY_32_INOVACE_Pel_II_18 Soustavy rovnic – slovní úlohy6
Výpočet brzdné dráhy vozidla a pohyb ve směrovém oblouku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
PŘEVODY JEDNOTEK Vypracuj vše do sešitu.
VY_62_INOVACE_ , silniční daň Ing. Blanka Kožíšková
Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
MHD a její základní znaky
Přírodovědecká fakulta UJEP Katedra matematiky
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
1. Newtonův pohybový zákon – Zákon síly
FYZIKA 2.B 9. hodina.
Rovnoměrně zrychlený pohyb – příklady
Transkript prezentace:

I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; Předmět: Organizace a řízení dopravy S-453; 4. ročník magisterského studia Připravil: Ing. Vladislav Křivda, Ph.D. Úvodní list Souvislost maximální povolené rychlosti v obcích s délkou žluté na SSZ...\OŘD-přednesy\zluta-50kmh.ppt

Schéma průběhu brzdění

Vysvětlivky (1/2) bbrzdné zpomalení [m.s -2 ] tčas [s] Aokamžik optického vjemu nebezpečí řidičem Bokamžik, kdy se součást ovládacího ústrojí, na kterou působí ovládací síla, začne pohybovat Cokamžik ukončení pohybu vozidla (zastavení) *návrat ručičky měřícího zařízení do původní polohy t r reakční doba (nebo dráha reakční doby) řidiče. Tato doba zahrnuje čas od podnětu na nebezpečí k okamžiku rozhodnutí brzdit a počátku pohybu součástí ovládacího ústrojí, na kterou působí ovládací síla. Reakční doba řidiče je ovlivněna jeho pozorností a schopnostmi. Skládá se z optické reakce, psychické reakce (rozhodování) a svalové reakce (přesun nohy s pedálu na pedál). Pro řidiče osobních automobilů se počítá s průměrnou hodnotou 1 s, s mezemi od 0,7 do 1,3 s.

Vysvětlivky (2/2) t p doba (nebo dráha) počáteční prodlevy, tj. doba, která uplyne mezi ´okamžikem, kdy se začne pedál (součást ovládacího ústrojí) pohybovat a okamžikem, kdy začne působit brzdná síla. Průměrná hodnota je 0,05 s u brzd s hydraulickým převodem, a 0,15 s u brzd s pneumatickým přetlakovým převodem t n doba (nebo dráha) náběhu brzdění. Doba, která uplyne mezi okamžikem, kdy začne působit brzdná síla a okamžikem, kdy tato síla dosáhne určité hodnoty. U brzd s kapalinovým převodem bývá průměrná hodnota 0,15 s, u brzd s pneumatickým přetlakovým převodem je 0,2 s. t 1 součet t p a t n t 2 doba (nebo dráha) plného brzdného zpomalení t u doba (nebo dráha) účinného brzdění t c celková doba brzdění (brzdná dráha do zastavení) t z doba (nebo dráha) pro zastavení

Radiální reakce a brzdné síly na nápravách osobního automobilu při brzdění

Součinitel soudržnosti (adheze) µ

Výpočet A

Výpočet B Vztah pro s 2 vychází z přeměny kinetické energie na brzdnou práci: Z toho plyne:

Dráha pro zastavení s z

Příklad - Počáteční hodnoty Doba reakce: t r = 1,0 s Pro t žluté = 3,0 s je tolerance  5%, tj. t žluté =(2,85  3,15) s... ČSN Pro t žluté = 4,0 s je tolerance  5%, tj. t žluté =(3,4  4,6) s... ČSN Dráha, kterou ujede vozidlo po dobu trvání žluté: - V... rychlost vozidla v km/h - t žluté... délka žluté v sekundách Musí platit: S z,max je určeno výpočtem A (viz dříve). (ČSN – Světelné signalizační zařízení – technické a funkční požadavky – část 1: SSZ pro řízení silničního provozu. Praha, 1997.)

Osobní automobil jedoucí rychlostí 60 km/h t žluté = 3,0 s (resp. 2,85 s) Pro t žluté = 3,0 s je tolerance  5%, tj. t žluté =(2,85  3,15) s... ČSN

Osobní automobil jedoucí rychlostí 50 km/h t žluté = 3,0 s (resp. 2,85 s) Pro t žluté = 3,0 s je tolerance  5%, tj. t žluté =(2,85  3,15) s... ČSN

Autobus (nebo nákladní automobil) jedoucí rychlostí 60 km/h t žluté = 3,0 s (resp. 2,85 s) Pro t žluté = 3,0 s je tolerance  5%, tj. t žluté =(2,85  3,15) s... ČSN

Autobus (nebo nákladní automobil) jedoucí rychlostí 60 km/h (při t žluté = 4 s) t žluté = 4,0 s (resp. 3,4 s) Pro t žluté = 4,0 s je tolerance  5%, tj. t žluté =(3,4  4,6) s... ČSN

Autobus (nebo nákladní automobil) jedoucí rychlostí 50 km/h t žluté = 3,0 s (resp. 2,85 s) Pro t žluté = 3,0 s je tolerance  5%, tj. t žluté =(2,85  3,15) s... ČSN

Institut dopravy, Fakulta strojní, VŠB – TU Ostrava 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba kancelář: A-736 telefon: Závěrečný list Ing. Vladislav Křivda, Ph.D. Kontakty