Zpracovala: Simona Hyková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Hodnotová orientace svobodné generace
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
výchova k nekuřáctví pro I. stupeň ZŠ
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Struktura poradenského procesu
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze
Výchovný styl Jak zajistit, aby se děti chovali dobře i tehdy, když se nikdo nedívá.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Víme opravdu, co to je LEADER?
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Mravní výchova.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Průřezová témata.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Jak zajistit, aby se děti chovaly dobře i tehdy, když se nikdo nedívá.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická komunikace
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Příjemce podpory: TRIALOG
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Pedagogické disciplíny
Struktura poradenského procesu
ZŠ Integra na cestě… Ing. Libor Podešva, Ph.D.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Podpora bezpečného klimatu prostřednictvím etické výchovy Hana Kachtíková 3.října 2017
Psychologie výchovy a vzdělávání
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Etická výchova jako součást života školy
Transkript prezentace:

Zpracovala: Simona Hyková Etická výchova Zpracovala: Simona Hyková

Etická výchova Co je etická výchova? Cílem je pozitivní ovlivňování postojů a chování dítěte. Nejedná se o výuku jako je například občanská výchova nebo morálka nebo dokonce etiketa. Namísto otázky Co je dobro? Se upřednostňuje otázka Jak se chovat na veřejnosti? Což nemá s etikou nic společného.

Roční plán Etické výchovy Zájmový kroužek: Etická výchova cílová skupina: žáci 5.-9.třída ZŠ Smolkova, Praha 4 výuka: říjen – květen, 30.lekcí, 2x týdně 30.minut Roční plán Etické výchovy

Provést průzkum současného stavu výuky etické výchovy Vytvořit osnovy, metodiky, pracovní listy a učebnice pro žáky Vytvořit metodiku propojení s průřezovými tématy Další vzdělávání pedagogických pracovníků v etické výchově Informační kampaň Systematická příprava učitelů Cíle pracovní skupiny

Principy etické výchovy Každý člověk má svoji důstojnost Člověk je bytost svobodná a zodpovědná Nejefektivnějším prostředkem učení je vlastní zkušenost Pro vzdělávání je důležité výchovné společenství založené na důvěře Učitel výchovně působí především svým příkladem Principy etické výchovy

Předmět Etická výchova můžeme pro názornost rozdělit do čtyř složek: Prosociálnost Výchovný styl Výchovný program Metody Složky etické výchovy

Prosociálnosti Čím se vyznačuje prosociální chování? Mezi charakteristiky prosociální osobnosti patří: Projevování soucitu s lidmi, kteří mají těžkosti Radost z obdarování někoho, nebo rozdělení se s někým Namáhání se ve prospěch druhých Přijímání úspěchů jiných lidí bez závisti Pochopení starostí a problémů jiných lidí Prosociálnosti

Výchovný styl V etické výchově je výchovný styl určen těmito zásadami: Vytvořit z třídy výchovné společenství. Přijmout druhého takového, jaký je, vyjádřit mu sympatie. Stanovit jasná pravidla hry. Vybízet k prosociálnosti. Odměny a trest užívat přiměřeně. Do výchovného procesu zapojit i rodiče. Vytvářet radostnou atmosféru.  Výchovný styl

Skládá se z deseti bodů, které podporují pozitivní vývoj osobnosti žáka: Mezilidské vztahy a komunikace. Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe. Pozitivní hodnocení druhých. Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí. Komunikace citů. Interpersonální a sociální empatie. Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů. Reálné a zobrazené vzory. Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství. Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy. Výchovný program

Výchovný program Mezi aplikační témata patří: Etické hodnoty Sexuální zdraví Rodinný život Duchovní rozměr člověka Ekonomické hodnoty Ochrana přírody a životního prostředí Výchovný program

Cílem metod a prostředků není jen informovat žáka, ale umožnit mu, aby si vytvořil na dané téma vlastní názor a osvojil si přiměřené postoje a chování. K tomuto cíli vedeme hodiny etické výchovy uspořádáním a to do těchto čtyř fází: 1. Senzibilizace 2. Hodnotová reflexe 3. Nácvik ve třídě 4. Reálná zkušenost Metody

Ctnost, zdatnost, hodnoty hodnot? Etika pěstuje ctnosti – s tím souvisí otázka, jestli je něco naučitelného? jde naučit ctnost? Ctnost, zdatnost, hodnoty hodnot?

Video http://www.youtube.com/watch?v=T7IL2X2uk1I

Použitá literatura K etické výchově. Praha: Milada Karez, 2011. ISBN 978-80- 905117-0-5. PLATÓN: Euthydémos. Praha: OIKOYMENH, 2000. ISBN 80- 85241-56-9. Etická výchova. Etická výchova [online]. 2012 [cit. 2014-04- 23]. Dostupné z: http://www.etickavychova.cz/