Volba tématu, výzkumné otázky, osnova, hypotézy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Interpretace práva.
Je to metoda využívající principů týmové práce, která zvyšuje účinnost tvůrčího myšlení cílem je získat co nejvíce nápadů k řešenému problému, které budou.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Co má obsahovat prezentace
Empirická část práce a její struktura
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
HODNOCENÍ ZPŮSOBILOSTI LETECKÉHO METEOROLOGICKÉHO PERSONÁLU Odbor letecké meteorologie,ČHMÚ, Praha 2013 HODNOCENÍ AMP V ROCE 2013.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2014/2015
Volba tématu, výzkumné otázky, osnova Úvod do studia.
ROZPOČTY REŽIJNÍCH NÁKLADŮ
Chyby v psaní seminárních prací
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
Úvod do studia.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Struktura textu, analýza, argumentace
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Komparativní metoda/metody v politologii
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Definování cíle a hypotézy
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Pedagogická diagnostika
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Metodologie bakalářské a diplomové práce
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Ekonomika veřejného sektoru
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Jak napsat zprávu z praxe
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ Definování cíle a hypotézy. P ROCES PSANÍ DP Vlastní profesionální a osobní znalosti a dovednosti Odborné znalosti: - Teorie - Modely.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Základní informace k ŠAP a PA
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Ukázka zpracování referátu.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
Ekonomika veřejného sektoru
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Práva dítěte Výchova k občanství
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Vzor individuální prezentace
Organizace.
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Samostatná odborná práce H/01 Podkovář a zemědělský kovář
Transkript prezentace:

Volba tématu, výzkumné otázky, osnova, hypotézy Úvod do studia

Volba tématu Vzít do úvahy: Téma by mělo: Při jeho výběru: Typ práce (seminární, bakalářská, diplomová) Parametry práce (zadaný počet slov) Téma by mělo: Řešit konkrétní právní problém (issue) Být analyticky zaměřené Při jeho výběru: Zachovejte si časový odstup, aby téma nebylo příliš nové, tzn. je velmi pravděpodobné, že k němu nebude dostatek odborných zdrojů. Vybírejte téma, které vás motivuje Vybírejte téma, o kterém již něco víte – na začátku si udělejte rešerši Vezměte do úvahy dostupné zdroje – nevybírat „exotická“ témata, o kterých nebude dostatek zdrojů v češtině

Volba tématu Nevolte téma, které je příliš široké a obsáhlé, tzn. že není možné ho do hloubky zpracovat zadaném počtu slov. Např. Ústavní systém ČR, Demokracie v České republice, Stavební řízení Nepřepisujte učebnice, tzn. nepřebírat kapitoly z učebnic. Na druhé straně nevolte téma, které je příliš úzce zaměřené. Např. Kolik ústavních změn bylo přijato v ČR po roce 1993?

Volba tématu - postup Brainstorming nápadů – na co mohu psát? Co mě zajímá a souvisí s právem? Na základě toho si předběžně stanovit téma. Následně si udělat obecnou rešerši dostupných informací k tématu, tzn. podívat se do učebnic, projít internet, je možné vycházet z encyklopedií nebo novinových článků. Na základě této předběžné rešerše určit konkrétní věc/problém, kterým by bylo možné se v práci zabývat. Časově si tento problém vymezit. Uvážit, zda bude zpracován ve formě případové studie nebo komparace.

Komparace synchronní Výběr jedné země (tzn. případová studie, case study, v právu i analýza konkrétního případu) Srovnávání dvou a více zemí (více případů) ve stejném časovém úseku. 2 země/případy (není příliš časté, výsledky jsou málo průkazné) Výběr tří podobných zemí/případů, u kterých se hledají odlišnosti (tzv. most-similar system design, časté) Výběr tří velmi rozdílných zemí, u nichž je pozorován stejný fenomén (tzv. most-different system design, časté), hledá se jeho vysvětlení Výběr mnoha zemí/případů (nutné použít statistické metody, časté)

Komparace diachronní Srovnávání v čase. Jeden problém a jeho změny v různých časových úsecích = vývoj problému a jeho proměny. Je nutné jasně vymezit časová období Př. Srovnání procesu deregulace v období první Československé republiky a po r. 1989. Změna výpovědi z nájmu bytu po novele zákona 107/2006 (srovnání situace před novelou a po novele)

Příklady Zamyslete se nad následujícími tématy a určete, zda jsou zpracovatelná do podoby seminární práce a zamyslete se nad rozsahem takové práce. Pojetí spravedlnosti v tomistické filosofii Institucionální rámec Evropské unie Právní vztahy Limity práva členských států EU omezit přístup k veřejným zakázkám Vystoupení z Evropské unie ve světle evropského práva Řízení o přestupcích Autorské právo Výpověď z nájmu bytu: změny, které přinesla novela zákona 107/2006 Sb.

Výzkumná otázka Stanovuje účel/cíl práce – na co se chcete v práci zaměřit? Co v práci řešíte? Musí být: Relevantní – musí mít souvislost s tématem práce Testovatelná (ověřitelná) – je možné dospět k objektivní odpovědi Obsahovat prvek originality – vlastní přístup Odpovídat parametrům zadání, tzn. nestanovovat si příliš široké výzkumné otázky, na které nelze na pár stránkách odpovědět Jasná a jednoduchá – musí být zřejmé, na co se ptáte Motivující

Výzkumná otázka - postup Určit hlavní cíl práce a napsat si ho. Převést ho do podoby otázky. Zhodnotit, zda lze dojít k objektivní odpovědi. Otázka nesmí být řečnická, spekulativní, nesmyslná. Dále se zamyslet jak budu postupovat, abych dosáhl/a odpovědi na VO. Výsledkem je stanovení hlavní výzkumné otázky (key research question). Na ni navazují dílčí výzkumné otázky odpovídající jednotlivým kapitolám.

Výzkumná otázka – postup Zamyslete se nad následujícími otázkami. Co znamenají, k jakým typům odpovědí vedou, jaký pracovní postup vyžadují? Př.: Jaké pravomoci má prezident republiky? Proč má Česká republika druhou komoru Parlamentu? Může stát zakázat nošení náboženských symbolů na veřejnosti? Jakým způsobem probíhala deregulace nájemného po roce 1989? Jaké jsou rozdíly mezi procesem deregulace za první republiky a po roce 1989? Proč jsou soudní rozhodnutí anonymizována? Má tato praxe právní základ? Jaký byl dopad novely zákona 107/2006 Sb. na právo pronajímatele vypovědět nájemce z bytu?

Výzkumné otázky jak nemají vypadat Zamyslete, proč jsou následující výzkumné otázky špatně položené? Příklady: Kolik členů má Poslanecká sněmovna PČR? Jaké jsou perspektivy společné zemědělské politiky? Jak se úspěšně orientovat v autorském právu? Jak si stojí autorské právo ve srovnání s evropským, potažmo mezinárodním právem? Je zákaz nošení šátků utlačováním muslimské komunity? Je eutanázie vysvobozením nebo asistencí sebevraždy? Může být eutanázie zneužitelná?

Výzkumná otázka Zamyslete se nad následujícím tématem „Reforma volebního systému v České republice zákonem č. 204/2000 Sb. a jeho novelou č. 37/2002“ a zkuste k němu formulovat výzkumné otázky.

Osnova Osnova je stručná struktura práce: Obsahuje pracovní název práce Hlavní cíl práce – čím se budu zabývat. Klíčový problém práce formulovaný v podobě výzkumné otázky. Stručný přehled jednotlivých kapitol a dílčí výzkumné otázky.

Osnova - postup Osnova se vytváří poté, co je vybráno téma a formulován klíčový problém práce, tj. výzkumná otázka. Následně je potřeba zamyslet se, jak budu postupovat, abych na danou otázku odpověděl/a. Na papír si zaznamenejte vše, co již o tématu víte. Všechny souvislosti a argumenty, které vás k němu napadají. Následně si poznámky logicky zorganizujte = stanovte si, co by mohlo být na začátku, co by mohlo navazovat, co dát na konec. Následně se zamyslete, co by bylo možné z osnovy vyloučit – úplně to logicky nezapadá do koncepce práce, je to tam navíc, není bezpodmínečně nutné to řešit. Poté se zamyslete, jaký prostor chcete čemu věnovat (cca kolik stran). Pokud nebude počet stran vycházet, tak opět redukovat osnovu. Po vyhledání odborných zdrojů se opět k osnově vraťte a přepracujte ji.

Osnova - vzor Úvod – vymezení cíle, výzkumné otázky/hypotézy, struktura práce Pracovní název první kapitoly – stručný obsah a dílčí výzkumná otázka, předběžný rozsah Pracovní název druhé kapitoly – stručný obsah a dílčí výzkumná otázka, předběžný rozsah Pracovní název třetí kapitoly – stručný obsah a dílčí výzkumná otázka, předběžný rozsah Závěr – odpověď na hlavní a dílčí výzkumné otázky

Hypotéza Hypotéza představuje možné vysvětlení pozorovaného jevu. V práci se pak ověřuje, zda skutečně je toto vysvětlení platné, částečně platné nebo neplatné. Formulace hypotézy je podmíněna dobrou znalostí tématu. Je formulována jako věta oznamovací. Je formulována tak, aby byla testovatelná/ověřitelná.

Hypotéza Hypotéza vyjadřuje vztah mezi tzv. proměnnými (variables): Závislá proměnná (dependent variable) = pozorovaný jev Nezávislá proměnná (independent variable) = možné vysvětlení pozorovaného jevu U hypotézy se pracuje s následujícími výrazy: je způsobeno, je důsledkem, příčinou je, vysvětluje, ovlivňuje, protože, proto apod.

Hypotéza pozorujeme, že oproti minulosti měl prezident Clinton a G. W Bush problémy s prosazením své agendy (nižší míra prosazení zamýšlených zákonů). Jaké může být vysvětlení? Např. že v kongresu neměly jejich strany většinu, proto bylo obtížnější, aby prosadili svoji agendu. Hypotéza by zněla: Nižší míra prosazení zákonů během funkčního období prezidenta Clintona a G. W. Bushe byla způsobena tím, že jejich strany neměly většinu v kongresu.

Hypotéza Př. V České republice se v posledním obdobím hovoří o změně volebního systému pro volbu prezidenta. Nicméně stále nebyla přijata příslušná novela ústavy. Jak je možné tuto skutečnost vysvětlit? Formulujte hypotézy.

Hodnocení práce Zda se drží tématu, neodbíhá, nepíše obecně známé skutečnosti Jaké informace vybírá – zda jsou relevantní a z důvěryhodných zdrojů Jaká je úroveň zpracování informací – zda vysvětluje, dokáže dané informace kriticky zhodnotit, vybrat argumenty pro a proti, přemýšlet nad alternativními vysvětleními Zda splňuje jeho práce formální náležitosti – odkazuje na zdroje, používá spisovný jazyk

Druhý domácí úkol Volba tématu, výzkumná otázka, osnova V rozmezí 300 slov vysvětlit, jaké téma jste si vybrali, uvést hlavní výzkumnou otázku a dílčí výzkumné otázky, uvést osnovu práce Téma musí být právně zaměřené, jinak je hodnocení úkolu 0 bodů. Obsah pracovní název tématu písemné formulování hlavního cíle práce a důvodů jeho výběru Uvedení ústřední výzkumné otázky, příp. hypotézy Uvedení osnovy/struktury práce – názvy jednotlivých kapitol, stručně obsah a dílčí výzkumné otázky.

Druhý domácí úkol Druhá část úkolu – vytvoření powerpointové prezentace, ve které představíte první část DÚ. Prezentace musí odpovídat obecným zásadám pro její tvorbu (viz doporučená literatura k předmětu) Deadline pro odevzdání do Stagu: 21. říjen 2011. Ústní prezentace powerpointu na 6. semináři