Seminář Martina Kekule

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Advertisements

Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Sociologický výzkum.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_19_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Denní tisk ve fyzice Dotek každodennosti ve vyučovací hodině.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Funkce Ročník:1.-2. Datum vytvoření:srpen.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Výchovně vzdělávací cíle
Grafy ve výuce fyziky Miskoncepce žáků při práci s grafy Seminář 2/ Martina Kekule.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Praktické cvičení s tabulkami a grafy ZÁKLADNÍ ŠKOLASTŘEDNÍ ŠKOLA.
Rámcové a školní vzdělávací programy
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
Tvorba map učebního pokroku
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Aplikovaná statistika 2.
1 5. jednání Národního kulatého stolu k maturitní zkoušce 14. ledna 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktická příručka z chemie pro střední školu
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Školní didaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Seminář 11.12 Martina Kekule cíle Seminář 11.12 Martina Kekule

Národní program vzdělávání Rámcově vzdělávací programy - RVP Školní vzdělávací programy - ŠVP Učitel Svoboda, Kolářová, 2006

Kognitivní Afektivní Psychomotorické (Svoboda, Kolářová 2006) cíle

Cíle pomáhající pochopit a zvládnout důležité učivo Cíle související s potřebami společnosti Cíle související s potřebami a zájmy žáků (Pash, 1998) cíle

Bloom Znalost (zapamatování) Porozumění (pochopení) Aplikace Analýza Syntéza Hodnotící posouzení Didaktika fyziky základní a střední školy. E. Svoboda, R. Kolářová. Karolinum 2006, str. 18-21 Analýza vyučování. Z. Kolář, A. Vališová. Grada 2009, str. 24-25 Bloom

Znalost definic, fyzikálních veličin a jednotek, materiálových konstant, dohodnutých konvencí, reprodukci zákonů, postupů a principů, znalost prostředků, grafů, tabulek… znalost

Žák umí přejít od slovního k symbolickému zápisu a naopak, interpretace materiálových konstant, řešit úlohu svým způsobem, předvídat výsledky pokusu… porozumění

Způsoby reprezentace fyzikální reality Kekule, M. Grafy ve výuce fyziky, disertační práce MFF UK, 2004. Reprezentace fyzikální reality Popis dané reprezentace SLOVNÍ Slovní vysvětlení, popis daného jevu. Text. NÁKRES, FOTOGRAFIE Reprezentace na základě analogie hlavních vnějších znaků s realitou, obrázek. SCHÉMA Symbolická modifikace reality odrážející podstatu daného jevu. VZOREC Matematické vyjádření vztahů mezi proměnnými popisujícími daný jev. TABULKA HODNOT Reprezentace jevu vybranými příslušejícími si hodnotami závisle a nezávisle proměnných, které popisují daný jev. GRAF Rovinné nebo prostorové znázornění vztahů, postupů, statistických údajů, funkčních závislostí ([21]). PRAKTICKO-MANIPULAČNÍ Reprezentace na úrovni dovedností vyvolat nebo modifikovat nějaký jev, děj. Způsoby reprezentace fyzikální reality

Řešení problémových úloh, demonstrace jevu, diskutování možných řešení, správné používání vzorců, grafů… aplikace

Rozdělit dané poznatky na části a chápat vztahy mezi nimi: rozlišit fakta od hypotéz, rozlišit nadbytečné údaje při řešení úloh, zjistit, jak fungují prvky uvnitř nějaké větší struktury… analýza

Skládání prvků a částí tak, aby žák vytvořil pro něj dosud neznámý celek: sestavit plán měření, napsat esej, vypracovat projekt syntéza

Posouzení měření z hlediska přesnosti, diskuze efektivity řešení úlohy, obhájení vlastního názoru…. hodnocení

Alica Kurtiová, Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací, Diplomová práce MFF UK, 2014 Typy úloh dle taxonomie D. Tollingerové

Alica Kurtiová, Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací, Diplomová práce MFF UK, 2014 Typy úloh dle taxonomie D. Tollingerové

Kratwohl, Bloom, Masia, 1964

Posuzování afektivních cílů

Dotazník „Vnitřní motivace“ http://www.selfdeterminationtheory.org/questionnaires/ Intrinsic Motivation Inventory (IMI) The IMI was developed to assess participants’ subjective experience related to experimental tasks. assesses levels of interest/enjoyment; perceived competence; effort; value/usefulness; felt pressure and tension; perceived choice while they were performing the activity. Dotazník „Vnitřní motivace“

R. H. Davy, 1970

Kompetence - RVP Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetenece sociální a presonální Kompetenece občanské Kompetence pracovní Kompetence - RVP

Kompetence dospělých Belze, Siegrista

Kompetence pro Evropu - Walterová Analýza vyučování. Z. Kolář, A. Vališová. Grada 2009, str. 33-35

Pasch, Gardner, Langerová, Starková, Moodyová: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál 1998 Literatura