Seminář 11.12 Martina Kekule cíle Seminář 11.12 Martina Kekule
Národní program vzdělávání Rámcově vzdělávací programy - RVP Školní vzdělávací programy - ŠVP Učitel Svoboda, Kolářová, 2006
Kognitivní Afektivní Psychomotorické (Svoboda, Kolářová 2006) cíle
Cíle pomáhající pochopit a zvládnout důležité učivo Cíle související s potřebami společnosti Cíle související s potřebami a zájmy žáků (Pash, 1998) cíle
Bloom Znalost (zapamatování) Porozumění (pochopení) Aplikace Analýza Syntéza Hodnotící posouzení Didaktika fyziky základní a střední školy. E. Svoboda, R. Kolářová. Karolinum 2006, str. 18-21 Analýza vyučování. Z. Kolář, A. Vališová. Grada 2009, str. 24-25 Bloom
Znalost definic, fyzikálních veličin a jednotek, materiálových konstant, dohodnutých konvencí, reprodukci zákonů, postupů a principů, znalost prostředků, grafů, tabulek… znalost
Žák umí přejít od slovního k symbolickému zápisu a naopak, interpretace materiálových konstant, řešit úlohu svým způsobem, předvídat výsledky pokusu… porozumění
Způsoby reprezentace fyzikální reality Kekule, M. Grafy ve výuce fyziky, disertační práce MFF UK, 2004. Reprezentace fyzikální reality Popis dané reprezentace SLOVNÍ Slovní vysvětlení, popis daného jevu. Text. NÁKRES, FOTOGRAFIE Reprezentace na základě analogie hlavních vnějších znaků s realitou, obrázek. SCHÉMA Symbolická modifikace reality odrážející podstatu daného jevu. VZOREC Matematické vyjádření vztahů mezi proměnnými popisujícími daný jev. TABULKA HODNOT Reprezentace jevu vybranými příslušejícími si hodnotami závisle a nezávisle proměnných, které popisují daný jev. GRAF Rovinné nebo prostorové znázornění vztahů, postupů, statistických údajů, funkčních závislostí ([21]). PRAKTICKO-MANIPULAČNÍ Reprezentace na úrovni dovedností vyvolat nebo modifikovat nějaký jev, děj. Způsoby reprezentace fyzikální reality
Řešení problémových úloh, demonstrace jevu, diskutování možných řešení, správné používání vzorců, grafů… aplikace
Rozdělit dané poznatky na části a chápat vztahy mezi nimi: rozlišit fakta od hypotéz, rozlišit nadbytečné údaje při řešení úloh, zjistit, jak fungují prvky uvnitř nějaké větší struktury… analýza
Skládání prvků a částí tak, aby žák vytvořil pro něj dosud neznámý celek: sestavit plán měření, napsat esej, vypracovat projekt syntéza
Posouzení měření z hlediska přesnosti, diskuze efektivity řešení úlohy, obhájení vlastního názoru…. hodnocení
Alica Kurtiová, Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací, Diplomová práce MFF UK, 2014 Typy úloh dle taxonomie D. Tollingerové
Alica Kurtiová, Fyzikální úlohy k rozvoji různých poznávacích operací, Diplomová práce MFF UK, 2014 Typy úloh dle taxonomie D. Tollingerové
Kratwohl, Bloom, Masia, 1964
Posuzování afektivních cílů
Dotazník „Vnitřní motivace“ http://www.selfdeterminationtheory.org/questionnaires/ Intrinsic Motivation Inventory (IMI) The IMI was developed to assess participants’ subjective experience related to experimental tasks. assesses levels of interest/enjoyment; perceived competence; effort; value/usefulness; felt pressure and tension; perceived choice while they were performing the activity. Dotazník „Vnitřní motivace“
R. H. Davy, 1970
Kompetence - RVP Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetenece sociální a presonální Kompetenece občanské Kompetence pracovní Kompetence - RVP
Kompetence dospělých Belze, Siegrista
Kompetence pro Evropu - Walterová Analýza vyučování. Z. Kolář, A. Vališová. Grada 2009, str. 33-35
Pasch, Gardner, Langerová, Starková, Moodyová: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál 1998 Literatura