Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná střední škola, Rakovník, Na Jirkově 2309, Rakovník Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM : VY_42_INOVACE_MAT_02_15 PředmětMATEMATIKA Tematický okruhSLOVNÍ ÚLOHY Klíčová slova:slovní úlohy, tabulky Autor RNDr. Milena Knappová Rok vytvoření 2013Ročník učňovské obory, nástavbové studium Anotace: Materiál slouží k opakování učiva i při samostatné přípravě studentů na maturitní zkoušku. Metodický pokyn: Materiál slouží k opakování dané problematiky a k samostatné přípravě k maturitní zkoušce. Cílová skupina: studenti střední školy, 15 a více let.
Slovní úlohy s údaji v tabulkách RNDr. Milena Knappová Slovní úlohy, údaje v tabulkách
Obsah: Čtení informací z tabulek Slovní úloha – sestavení tabulky Slovní úloha – souhrnné údaje v tabulce Slovní úloha – doplnění údajů do tabulky
Čtení informací z tabulek : Tabulky poskytují informace zapsané stručně a přehledně. Některé tabulky jsou složitější. obsah U přijímacích zkoušek psali uchazeči test z českého jazyka a z matematiky. V tabulce jsou uvedeny počty uchazečů podle známek dosažených v obou testech. Výsledky neúspěšných uchazečů nebyly do tabulky zařazeny. Závěr: a)Oba testy zvládlo 67 uchazečů. b)Lepší známku z českého jazyka má 24 uchazečů. c)Lepší známku z matematiky má 23 uchazečů. Počet uchazečů Známky z českého jazyka 1234 Známky z matematiky Podle údajů v tabulce odpovězte na otázky: a)Kolik uchazečů zvládlo oba testy? b)Kolik uchazečů dopadlo lépe z českého jazyka? c)Kolik uchazečů mělo lepší známku z matematiky?
Sestavení tabulky: obsah Zkuste sestavit podobnou tabulku jako v předchozí úloze, která bude obsahovat následující informace: Zkouška v autoškole je tvořena teoretickou částí – testy a praktickou částí – jízdy, žáci měli dva pokusy na zvládnutí každé části zkoušky. Celkem se řidičský průkaz pokusilo získat 30 žáků, 12 z nich zvládlo obě části zkoušky na první pokus, 4 žáci zvládli na první pokus testy, ale až na druhý pokus jízdy. 7 žáků zvládlo na první pokus jízdu, ale zopakovalo si úspěšně testy. 3 žáci zvládli na druhý pokus jízdu, ale nezvládli testy, 1 žák zvládl testy napoprvé, ale jízda se mu nezdařila ani na druhý pokus. Zbylí žáci nezvládli testy ani jízdu. Počet uchazečů Jízdy 1. pokus 2. pokus Ne- uspěl Testy 1. pokus pokus 7 Ne- uspěl 33
Souhrnné údaje v tabulce: obsah V tabulce jsou uvedeny četnosti známek ze čtvrtletní práce z matematiky ve třídě 2. NA. Doplňte relativní četnosti, urči průměrnou známku, modus a medián. Závěr: Průměrná známka ze čtvrtletní práce byla 3,04. Modus je 3. Medián je 3. Známka Celkem Četnost Relativní četnost 20 %16 % 25 8 %44 % 12 % 100 %
Doplnění údajů do tabulky: obsah Doplňte do tabulky chybějící údaje. Zaokrouhlujte na celé koruny. VýrobekCena bez DPHCena s DPH 21 % Čtečka e-knih Kč Tablet4 999 Kč Mobilní telefon6 890 Kč Kolečkové brusle1 900 Kč Škoda Rapid Kč Svatební dort4 934 Kč Prací prášek Bonboniera175 Kč 145 Kč Kč Kč Kč Kč Kč Kč 390 Kč472 Kč
Použité materiály: Vlastní archiv autorky. Materiál je určen pro bezplatné používání při výuce a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Obrazový materiál je vytvořen v programech Cabri II Plus, Inkscape a GIMP.