Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Advertisements

Autor: Mgr. Libor Sovadina
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
FY_076_Elektrický proud v kovech_ Elektrický proud
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Fy_102_Elektrické jevy_Elektromotor
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_097_ Rozvětvený elektrický obvod_Výsledný odpor rezistorů za sebou
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
Elektrické napětí Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Rovnovážná poloha tělesa
FY_078_Elektrický proud v kovech_ Elektrické zdroje
FY_077_Elektrický proud v kovech_ Elektrické napětí
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Magnetické vlastnosti látek
Fy_105_ Elektromagnetické jevy_Transformátor
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
FY_080_ Elektrický proud v kovech_Stejnosměrný a střídavý el. proud
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Elektromagnetická indukce
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Opakování – vesmír, sluneční soustava
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Lenka Němcová
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Fy_104_Elektromagnetické jevy_Vznik střídavého proudu
Elektrický proud Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Elektromagnetická indukce
Fyzici a fyzikální jevy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_B3 – 16 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Elektromagnetická indukce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
Elektromagnetická indukce
Fyzika 2.D 6. hodina.
Fyzika 2.D 5. hodina.
Transkript prezentace:

Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování učiva  Materiál rozvíjí poznatky získané v hodinách fyziky  Je určen pro předmět Fyzika a ročník 9.

Elektromagnetická indukce Zákon elektromagnetické indukce je fyzikální zákon, který vyslovil v r Michael Faraday. Tento zákon pojednává o vzniku elektrického napětí v uzavřeném elektrickém obvodu, který je způsoben změnou magnetického indukčního toku, což je označováno jako elektromagnetická indukce.

Michael Faraday Michael Faraday (22. září 1791, Newington, Anglie – 25. srpna 1867) byl významný anglický chemik a fyzik. V roce 1831 objevil elektromagnetickou indukci, magnetické a elektrické siločáry. Jeho objev byl významný v tom, že doposud se elektrická energie vyráběla pouze chemickou metodou z baterií. Faraday tak dal teoretický základ pro všechny elektromotory a dynama. Obohatil odborné názvosloví o důležité pojmy, jako jsou anoda, katoda, elektroda a ion.

Vznik indukovaného napětí Umístíme-li uzavřený elektrický obvod do magnetického pole, pak elektrickým obvodem nebude procházet žádný elektrický proud, je-li magnetické pole stacionární, tzn. nemění se s časem, a pokud se elektrický obvod nepohybuje. Elektrickým obvodem však může začít procházet elektrický proud, pokud nastane jedna či více z následujících situací: smyčka se začne pohybovat, zdroje magnetického pole se začnou pohybovat, magnetické pole se začne měnit, např. v důsledku změny elektrických proudů, které jsou zdrojem magnetického pole.

Zákon elektromagnetické indukce „Změnou magnetického pole v okolí cívky se v cívce indukuje el. napětí a v uzavřeném obvodu prochází indukovaný proud. Směr proudu je závislý na směru změny magnetického pole a na orientaci pólů magnetu vůči cívce.“

Využití jevu elektromagnetické indukce Uvedené situace v předchozím textu mají za následek vytvoření (indukci) elektrického proudu v elektrickém obvodu, ačkoliv k tomuto obvodu nebyl připojen žádný zdroj. Ve všech případech vzniká v elektrickém obvodu proud tím, že na nabité částice elektrického obvodu začnou působit síly, které je uvedou do pohybu. Tímto způsobem je tedy možné vyrábět elektrickou energii (indukovat proud ve vodiči) jen díky pohybu – změně magnetického pole v okolí tohoto vodiče.

Lenzův zákon Směr elektrického proudu, který je ve smyčce indukován je určen tzv. Lenzovým zákonem (Lenzovým pravidlem). Tento zákon říká : magnetické pole vytvořené indukovaným elektrickým proudem se snaží kompenzovat změny magnetického toku, které jsou odpovědné za vznik indukovaného proudu, tzn. indukovaný elektrický proud vytváří magnetické pole, které se snaží působit proti změnám, které indukci elektrického proudu způsobují.

Heinrich Lenz byl německý fyzik, který v roce 1833 formuloval Lenzůvv zákon. Po skončení střední školy v roce 1820 začal studovat teologii, ale později se rozhodl pro chemii a fyziku, kterou studoval na univerzitě v Tartu. Později cestoval s Ottom von Kotzebuem (na jeho třetí expedici) po světe v letech 1823 až Na cestě zkoumal klimatické podmínky a fyzikální vlastnosti mořské vody. Po cestě začal pracovat na univerzitě v Sankt Petersburgu, kde poté působil jako dekan katedry matematiky a fyziky od roku 1840 do roku V roku 1831 začal studovat elektromagnetizmus. Kromě zákona pojmenovaného podle něho, Lenz také nezávisle objevil Joulov zákon v roku Aby se ocenilo jeho úsilí na tomto problému, ruští fyzici vždy používají název Joule-Lenzov zákon.

Heinrich Lenz

Použité zdroje:   Soubor:Michael Faraday - Project Gutenberg eText jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z: _Project_Gutenberg_eText_13103.jpg _Project_Gutenberg_eText_13103.jpg  File:EKLenz.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z: