VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX
Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový mix, model 4P, model 4C Anotace: Výklad formou prezentace upevňuje znalosti a rozšiřuje základní informace v kontextu marketingového mixu. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_04
Marketingový mix = soubor marketingových nástrojů, které firma používá k ovlivnění poptávky po svém produktu (zboží nebo službě) zahrnoval 4 P: produkt (Product) cena (Price) místo (Place) propagace (Promotion) původní 4 P se někdy rozšiřují o obal (Pack) a lidi (People) EKO VY_32_INOVACE_EKO_04
Marketingový mix výrobek hmotný či nehmotný produkt nebo služba uspokojující lidské potřeby hmotný produkt: auto, kolo, učebnice nehmotný produkt: nápad, know-how služba: kosmetika, bankovnictví, vzdělávání, cestovní ruch EKO VY_32_INOVACE_EKO_04
Marketingový mix cena vyjadřuje hodnotu výrobku krátkodobý cíl při stanovování ceny – vysoká cena (v krátké době maximální zisk) dlouhodobý cíl – nízká cena (zisk za delší časové období) EKO VY_32_INOVACE_EKO_04
Marketingový mix distribuce: cesta výrobku od výrobce ke spotřebiteli přímá distribuce: výrobce – spotřebitel nepřímá distribuce: výrobce – mezičlánek (supermarket, obchodní zástupce) – spotřebitel propagace: forma komunikace mezi výrobcem - prodejcem a spotřebitelem tvořena reklamou podporou prodeje EKO VY_32_INOVACE_EKO_04
Marketingový mix moderní marketing model 4P opouští – je příliš zaměřen na samotnou firmu marketing se snaží zaměřit na zákazníka – vznikl model 4C EKO VY_32_INOVACE_EKO_04
Marketingový mix EKO VY_32_INOVACE_EKO_04 produktProductzákaznická hodnota Customer Value cenaPricezákazníkovo vydání Cost to the Customer distribucePlacezákazníkovo pohodlí Convenience propagacePromotionkomunikace se zákazníkem Communication
Marketingový mix marketingový mix představuje konkretizaci procesu marketingového řízení jedná se o soubor vzájemně propojených proměnných, se kterými může management firmy pracovat a které může měnit je to vše, čím firma může ovlivňovat poptávku po svých výrobcích či službách EKO VY_32_INOVACE_EKO_04
Marketingový mix pojem marketingový mix poprvé použil N. H. Borden z Harvard Business School v USA označení 4 P – jako první použil E. J. McCarthy z Minnesota University v rámci jednotlivých prvků dochází k tvorbě dílčích mixů (produktový mix, cenový, distribuční, komunikační mix) vždy uvažovat v souvislostech s dalšími mixy EKO VY_32_INOVACE_EKO_04
Marketingový mix vlivy trhu působící na marketingový mix nákupní chování zákazníka chování trhu konkurenční postavení a chování postoj vlády – kontrola marketingu prvky marketingového mixu – vyvážené a v souladu se zdroji, které má firma k dispozici EKO VY_32_INOVACE_EKO_04
Opakování Co je marketingový mix? Co označují 4 P? Jak se člení distribuce? Jak je definován výrobek? EKO VY_32_INOVACE_EKO_04
Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., ISBN Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, ISBN Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN EKO VY_32_INOVACE_EKO_04