Metody pedagogické diagnostiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Strukturované učení PROJEKT EU
Diagnostika SPU.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
AV stručná prezentace.
Kvalitativní výzkum.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
Sociologický výzkum.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Metody pedagogické diagnostiky
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Výzkumné metody v psychologiI
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Portfolio žáka KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogická diagnostika
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Metody psychologie.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Speciálně pedagogická diagnostika
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
První zkušenosti s evaluací
Úvod do psychologie II. přednáška
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Metody a techniky výzkumu II.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Metody pedagogické diagnostiky

Metody pedagogické diagnostiky: Z psychologie Vlastní metody (hodnocení, klasifikace, analýza školních výsledků …)

Metody pedagogické diagnostiky: Dostupné a často používané: Pozorování Rozhovor Anamnéza Dotazníky Testy Analýzy výsledků činnosti a analýzy úkolů

Metody pedagogické diagnostiky: Se speciální přípravou, zácvikem, vybavením: Sociometrie Projektivní techniky Asociační techniky Standardizované testy

pozorování

POZOROVÁNÍ: Velmi důležitá metoda pro učitele Musí mít: Cíl Záměr Zpracování výsledků Je ovlivněno řadou subjektivních faktorů Pozor na možné chyby

Pozorování ve škole: Chování a jednání žáků Tělesné projevy žáka Koginitivní úroveň žáka Vztahy v kolektivu třídy

Druhy pozorování: ČAS – krátkodobá a dlouhodobá Přímé a skryté Nepřímé ( výpověď jiných osob) Strukturované (předem připravené, stanovené jevy, kategorie, pozorovací formulář) Nestrukturované (stanoveny jevy, osoby)

Záznam z pozorování:

Záznam z pozorování: Místo Čas Předmět pozorování Situace pozorování Kdo pozorování prováděl Metodické poznámky Informace o výsledku

rozhovor

ROZHOVOR Obtížná, ale přínosná metoda Vhodná doplňující metoda Neměl by být dlouhý, fádní (použití loutek, hraček …) CÍL a PLÁN FORMULACE OTÁZEK ZPŮSOB ZAZNAMENÁVÁNÍ

Pravidla vedení rozhovoru: Vhodná situace, prostředí Dostatečný časový prostor Správný postup (obecnější otázky zásadní otázky) Alternativní otázky Akceptovat subjektivní odpovědi Přesný, objektivní záznam

Jak se správně ptát dětí: Vyhýbat se dlouhým souvětím, složitým a cizím výrazům Vyhýbat se sugestivním otázkám Vžít se do pozice tázaného Sledovat neverbální složku

Varianty řízeného rozhovoru: STRUKTUROVANÝ otázky – pevně stanovená forma, počet, pořadí zapisování odpovědí POLOSTRUKTUROVANÝ Stanoven záměr, cíl a oblasti Může se změnit pořadí otázek VOLNÝ Konkrétní cíl Nejsou stanoveny prostředky

OTÁZKY: OTEVŘENÉ UZAVŘENÉ PŘÍMÉ NEPŘÍMÉ PROJEKTIVNÍ „Co rád děláš?“ „V kolik hodin chodíš spát?“ PŘÍMÉ NEPŘÍMÉ PROJEKTIVNÍ „Bojíš se bouřky?“

anamnéza

Pozor na zkreslení, nepřesnosti a chyby ve vzpomínkách!!! ANAMNÉZA: Řecké anamnesis = rozpomínání Údaje z minulosti jedince mající významný vztah k poznání osobnosti OBJEKTIVNÍ SUBJEKTIVNÍ Heteroanamnéza autoanamnéza Objektivní data Subjektivní data věk, třída, … názory, hodnotící výroky Pozor na zkreslení, nepřesnosti a chyby ve vzpomínkách!!!

OSOBNÍ ANAMNÉZA: Vývoj dítěte těhotenství, porod Motorika Řeč Zdravotní stav Zájmy

RODINNÁ ANAMNÉZA: Základní rodinné údaje Vztah rodičů k dítěti Výchova Výchovné metody Výchovné obtíže, problémy Členové rodiny Příprava na vyučování

ŠKOLNÍ ANAMNÉZA: = SOCIÁLNÍ Předškolní věk Počáteční zkušenosti na ZŠ Vztah k učitelům Obtíže Spolupráce s rodiči Postoj učitelů

dotazníky

DOTAZNÍK: písemné kladení otázek Písemné odpovědi Údaje od velkého množství respondentů v krátkém čase Založeny na subjektivním hodnocení U DĚTÍ POZOR NA: Čtení Posouzení odpovědi Introspekce Vhodné u staršího školního věku, nebo pro rodiče.

Práce s dotazníkem: Vysvětlení cíle Anonymita Formulace dotazů – stručně, výstižně Nevkládat cizí pojmy Soukromí respondentů Časová úměrnost

Položky v dotaznících:

Položky v dotaznících uzavřené

ŠKÁLY V DOTAZNÍCÍCH:

DIDAKTICKÉ TESTY

DIDAKTICKÉ TESTY: Písemné ověřování vědomostí, dovedností Rychlé získání informací o všech žácích Porovnávání výkonů mezi žáky Porovnávání výkonů jednoho žáka Uplatnění (čtení, porozumění, psaní)

Kritéria: VALIDITA RELIABILITA SENZIBILITA OBJEKTIVITA

OTEVŘENÉ POLOŽKY DIDAKTICKÝCH TESTŮ:

UZAVŘENÉ POLOŽKY DIDAKTICKÝCH TESTŮ:

ANALÝZA VÝSLEDKŮ ČINNOSTÍ A ANALÝZA ÚKOLŮ

ANALÝZA VÝSLEDKŮ ČINNOSTÍ A ANALÝZA ÚKOLŮ Hodnocení kresby, písemných projevů, domácích úkolů, deníčku, výrobků a výsledků dětské práce. Analýza činností žáka a jeho výsledků v průběhu vyučování: postupy, způsoby řešení úkolů, myšlenkové operace, pracovní tempo rozbor chyb – místo chyby, typ chyby, závažnost chyby Analýza specifických výkonů žáka: sport, hudební zájmy, výtvarné, organizační, tvůrčí, dramatické apod. Analýza prospěchu žáka: vývojově zaměřená, porovnávání hodnocení

Pedagogická dokumentace

Pedagogická dokumentace: Dokumenty charakterizující dítě i instituci. Patří sem doklady o činnosti škol, ústavů, institucí, učební plány, osnovy, přípravy na výuku, metodické pomůcky, záznamy o žácích, pozorování, postřehy. Je nezbytná pro kvalitní diagnózu. PORTFOLIO Soubor prací žáka sebraných za určitou dobu výuky (písemné, výtvarné práce, záznamy učitele, rodičů…) – umožňuje sledovat vývoj žáka, jeho pokroky za určité časové období.