Metody pedagogické diagnostiky
Metody pedagogické diagnostiky: Z psychologie Vlastní metody (hodnocení, klasifikace, analýza školních výsledků …)
Metody pedagogické diagnostiky: Dostupné a často používané: Pozorování Rozhovor Anamnéza Dotazníky Testy Analýzy výsledků činnosti a analýzy úkolů
Metody pedagogické diagnostiky: Se speciální přípravou, zácvikem, vybavením: Sociometrie Projektivní techniky Asociační techniky Standardizované testy
pozorování
POZOROVÁNÍ: Velmi důležitá metoda pro učitele Musí mít: Cíl Záměr Zpracování výsledků Je ovlivněno řadou subjektivních faktorů Pozor na možné chyby
Pozorování ve škole: Chování a jednání žáků Tělesné projevy žáka Koginitivní úroveň žáka Vztahy v kolektivu třídy
Druhy pozorování: ČAS – krátkodobá a dlouhodobá Přímé a skryté Nepřímé ( výpověď jiných osob) Strukturované (předem připravené, stanovené jevy, kategorie, pozorovací formulář) Nestrukturované (stanoveny jevy, osoby)
Záznam z pozorování:
Záznam z pozorování: Místo Čas Předmět pozorování Situace pozorování Kdo pozorování prováděl Metodické poznámky Informace o výsledku
rozhovor
ROZHOVOR Obtížná, ale přínosná metoda Vhodná doplňující metoda Neměl by být dlouhý, fádní (použití loutek, hraček …) CÍL a PLÁN FORMULACE OTÁZEK ZPŮSOB ZAZNAMENÁVÁNÍ
Pravidla vedení rozhovoru: Vhodná situace, prostředí Dostatečný časový prostor Správný postup (obecnější otázky zásadní otázky) Alternativní otázky Akceptovat subjektivní odpovědi Přesný, objektivní záznam
Jak se správně ptát dětí: Vyhýbat se dlouhým souvětím, složitým a cizím výrazům Vyhýbat se sugestivním otázkám Vžít se do pozice tázaného Sledovat neverbální složku
Varianty řízeného rozhovoru: STRUKTUROVANÝ otázky – pevně stanovená forma, počet, pořadí zapisování odpovědí POLOSTRUKTUROVANÝ Stanoven záměr, cíl a oblasti Může se změnit pořadí otázek VOLNÝ Konkrétní cíl Nejsou stanoveny prostředky
OTÁZKY: OTEVŘENÉ UZAVŘENÉ PŘÍMÉ NEPŘÍMÉ PROJEKTIVNÍ „Co rád děláš?“ „V kolik hodin chodíš spát?“ PŘÍMÉ NEPŘÍMÉ PROJEKTIVNÍ „Bojíš se bouřky?“
anamnéza
Pozor na zkreslení, nepřesnosti a chyby ve vzpomínkách!!! ANAMNÉZA: Řecké anamnesis = rozpomínání Údaje z minulosti jedince mající významný vztah k poznání osobnosti OBJEKTIVNÍ SUBJEKTIVNÍ Heteroanamnéza autoanamnéza Objektivní data Subjektivní data věk, třída, … názory, hodnotící výroky Pozor na zkreslení, nepřesnosti a chyby ve vzpomínkách!!!
OSOBNÍ ANAMNÉZA: Vývoj dítěte těhotenství, porod Motorika Řeč Zdravotní stav Zájmy
RODINNÁ ANAMNÉZA: Základní rodinné údaje Vztah rodičů k dítěti Výchova Výchovné metody Výchovné obtíže, problémy Členové rodiny Příprava na vyučování
ŠKOLNÍ ANAMNÉZA: = SOCIÁLNÍ Předškolní věk Počáteční zkušenosti na ZŠ Vztah k učitelům Obtíže Spolupráce s rodiči Postoj učitelů
dotazníky
DOTAZNÍK: písemné kladení otázek Písemné odpovědi Údaje od velkého množství respondentů v krátkém čase Založeny na subjektivním hodnocení U DĚTÍ POZOR NA: Čtení Posouzení odpovědi Introspekce Vhodné u staršího školního věku, nebo pro rodiče.
Práce s dotazníkem: Vysvětlení cíle Anonymita Formulace dotazů – stručně, výstižně Nevkládat cizí pojmy Soukromí respondentů Časová úměrnost
Položky v dotaznících:
Položky v dotaznících uzavřené
ŠKÁLY V DOTAZNÍCÍCH:
DIDAKTICKÉ TESTY
DIDAKTICKÉ TESTY: Písemné ověřování vědomostí, dovedností Rychlé získání informací o všech žácích Porovnávání výkonů mezi žáky Porovnávání výkonů jednoho žáka Uplatnění (čtení, porozumění, psaní)
Kritéria: VALIDITA RELIABILITA SENZIBILITA OBJEKTIVITA
OTEVŘENÉ POLOŽKY DIDAKTICKÝCH TESTŮ:
UZAVŘENÉ POLOŽKY DIDAKTICKÝCH TESTŮ:
ANALÝZA VÝSLEDKŮ ČINNOSTÍ A ANALÝZA ÚKOLŮ
ANALÝZA VÝSLEDKŮ ČINNOSTÍ A ANALÝZA ÚKOLŮ Hodnocení kresby, písemných projevů, domácích úkolů, deníčku, výrobků a výsledků dětské práce. Analýza činností žáka a jeho výsledků v průběhu vyučování: postupy, způsoby řešení úkolů, myšlenkové operace, pracovní tempo rozbor chyb – místo chyby, typ chyby, závažnost chyby Analýza specifických výkonů žáka: sport, hudební zájmy, výtvarné, organizační, tvůrčí, dramatické apod. Analýza prospěchu žáka: vývojově zaměřená, porovnávání hodnocení
Pedagogická dokumentace
Pedagogická dokumentace: Dokumenty charakterizující dítě i instituci. Patří sem doklady o činnosti škol, ústavů, institucí, učební plány, osnovy, přípravy na výuku, metodické pomůcky, záznamy o žácích, pozorování, postřehy. Je nezbytná pro kvalitní diagnózu. PORTFOLIO Soubor prací žáka sebraných za určitou dobu výuky (písemné, výtvarné práce, záznamy učitele, rodičů…) – umožňuje sledovat vývoj žáka, jeho pokroky za určité časové období.