Pozdní stáří a smrt Přednáška z aplikované vývojové psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Péče o seniora trpícího depresí
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Pozitivní hodnocení sebe
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
PSYCHICKÉ JEVY.
Koncepce péče o staré občany
Kurz komunikace pro sestry v přímém kontaktu s pacientem
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
KDO NEPROŽIL STÁŘÍ, NEVÍ JAKÉ JE..
NEMOC jako fenomén sociální práce
Problematika smrti a umírání
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Obecná a vývojová psychologie
Humanistické a existenciální teorie v SP
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Péče o seniory.
Duševní zdraví a psychohygiena
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
PÉČE O SENIORY OLGA BÜRGEROVÁ.
(Presenium) Jiří Vítovec
Stáří.
Psychologické aspekty zdraví
Základy sociální psychologie
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Základní principy geriatrie
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Pozdní stáří a smrt Přednáška z aplikované vývojové psychologie
INTERVENČNÍ TÉMA – KVALITA ŽIVOTA Tipy a nástroje k vytváření a prezentacím snímků v širokoúhlých formátech.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
 Rané stáří – presenium (cca let)  Pravé stáří (od 75 let výše)
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ Základní pojmy
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Náročné životní situace
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Rodičovství biologické a pěstounské
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Transkript prezentace:

Pozdní stáří a smrt Přednáška z aplikované vývojové psychologie Mgr. Radka Alexandrová DLBsHospicem sv. Josefa, Rajhrad FSS MU Brno, 30.4.2013

Dům léčby bolesti s hospicem sv. Josefa, Rajhrad

Gerontologie = nauka o stáří (lat Gerontologie = nauka o stáří (lat. „gerón“ – stařec + „logos „ - nauka, věda) Geriatrie = nauka o chorobách stáří Gerontopsychologie = nauka o duševních projevech starého člověka Gerontopsychiatrie = nauka o patologických projevech starého člověka Rozmach ve II.pol. 20. stol. – podíl starých lidí v populaci celého světa stoupá

Stáří – poslední etapa a dovršení života člověka Od cca 60 (65) let– období raného stáří Od cca 75 let – období pravého stáří (také „pokročilý věk“ , „vlastní stáří“..) Kolem 90.roku a výš – dlouhověkost, vysoký věk

Stárnutí české populace jako celospolečenský problém Problém politický, sociální, ekonomický – péče o staré lidi jako měřítko vyspělosti společnosti Stárne celá populace - v r. 2030 bude lidí nad 65 let více než 21% celé české populace Stárne stará populace – střední délka života se prodlužuje

AGEISMUS Postoj, který vyjadřuje obecně sdílené přesvědčení o nízké hodnotě a nekompetentnosti stáří Projevuje se podceňováním, odmítáním, příp. až odporem ke starým lidem Dochází k symbolické i faktické diskriminaci jen proto, že je člověk starý Všichni staří lidé bez rozdílu jsou méněcenní Ztrácí sociální status Stáří je obdobím ztrát, celkového úpadku a velmi špatné kvality života

Další problémy stáří Zanedbávání Týrání Zneužívání Psychická deprivace

Kvalita života „přestárlého člověka“ Biologická složka – fyzický stav (bolest, mobilita) Psychická složka – vyrovnávání se se stářím, stav kognitivních funkcí, emocí, sebepojetí Sociální složka –vztahy, sociální status a role, kompetence a zázemí Spirituální složka – duchovní kvalita, celkový směr a naplnění života, víra,

Fyzický stav - deteriorace Vzhled – sebepřijetí, plasticita kůže, motorické tempo, zuby, vlasy….. Postupné slábnutí výkonu (fyz. tempo, únavnost) a funkce orgánů Vnímání – smysly Metabolismus – zpomalení, ztráta chuti k jídlu Snížená imunita – sklon k nemocem,chronicita Polymorbidita, spec. klinický obraz nemocí Arteroskleroza, demence, organické postižení CNS Imobilita, inkontinence, ztráta sebeobsluhy

Syndrom geriatrické křehkosti „GIANTS OF GERIATRICS“ Imobilita Instabilita Inkontinence Intelektové poruchy Kachexie Časté pády Rozvoj dekubitů Společnými rysy jsou: Multikauzalita Chronický průběh Nemožnost prosté léčby Pokles nezávislosti

Psychika – myšlení, chování prožívání, emoce Pokles kognitivních schopností Projevy organického poškození CNS - ztráta náhledu! Změny osobnosti Snížená odolnost vůči zátěžovým situacím x jsou jim vystavováni Neurotizace, přecitlivělost, úzkostlivost, nespokojenost Emoce Sebepojetí, sebevědomí, autonomie, vl.důstojnost Rezignace, ztráta motivace, sebevraždy

Změny kognice ve stáří Zhoršení smyslového vnímání – kvantitativní i kvalitativní Poruchy paměti – celková deteriorace, oslabení vštípivosti, krátkodobé paměti, staropaměť emočně zkreslena, por. výbavnosti Zřetelně klesá intelekt – nerovnoměrně, hlavně fluidní složka Poruchy myšlení – formální (útlum, záraz) - strukturální (perseverace, zabíhavé, inkoherentní..) - obsahové (bludy)

Organické poškození CNS – demence potíže KOGNITIVNÍ – deficit vyšších korových fcí BEHAVIORÁLNÍ – poruchy osobnosti a chování FUNKČNÍ SCHOPNOSTI – snížená soběstačnost, sociální fce, pracovní schopnost Alzheimerova d. (degenerativní) Vaskulární (multiinfarktová) d. Smíšené demence Subkortikální postižení

Organické postižení CNS Organický psychosyndrom – amnestický - s poruchami chování a osobnosti Delirium – souč. poruchy vědomí a - pozornosti,myšlení, chování - přechodný stav,intenzita kolísá - aktivní i pasivní psychomotorické poruchy - globální porucha poznávání a chápání

Změny v emotivitě Kvalitativní poruchy emocí – labilita, oploštělá emotivita – snížená reaktivita, intenzita emocí, pasivita, až nezájem. Deprese – afektivní poruchy Citové prožívání méně bezprostřední, ale zároveň klidnější a racionálnější hodnocení Sebestřednost –přecitlivělost na sebe a své problémy Emoční deprivace (samota mezi lidmi) x skutečná izolace (chybění kontaktů) Tvořivost, radost z dosažení cíle (apod.) – vrchol sice v dospělosti, ale klesá vlastní motivace, vůle, vytrvalost, síla

Sociální situace – ztráta, izolace, adaptace na nové podmínky, sociální smrt Vyrovnávání se se ztrátami – partner, rodina, přátelé, práce, zájmy…. Samota, sociální izolace – v rodině, domácím prostředí, v DS, LDN… Adaptace na nové prostředí- nucené změny Sociální status – jak jsem vnímán Komunikace, strategie, naučená bezmoc

Strategie vyrovnávání se se stářím Konstruktivní – přijetí reality s vědomím omezených možností, změna hodnot,živ. stylu, aktivita, motivace Závislá – pasivita, závislost na druhých (muži na ženách…), vzdání se ambic Obranná – hyperkompenzace, přehnaná aktivita, pedantismus, jednání podle konvencí apod. Hostilní – nepřátelství, podezřívavost, osočování, vinu za své nezdary či nemoc přenáší do okolí Sebenenávist – autoagrese až suicida, stáří jako selhání, bezvýchodnost

Spirituální stránka Duchovní kvalita života - celkové zaměření života - ideologie Víra Všemu nadřazené svědomí Cíle, které nás přesahují (transcendentní) – spravedlnost, odpovědnost, láska, spolupráce), hodnoty Pocit naplněnosti života Vztah ke „konečnosti“ – spirituální přesah

Subjektivní vnímání kvality života Na čem záleží? Interindividuální rozdíly Kontext celého dosavadního vývoje života včetně nemocí Osobnost, charakterové rysy, emoční nastavení Reálný pohled na sebe, život, situaci…přijímání reality Dosavadní strategie vyrovnávání se se zátěží, s nemocemi Žebříček hodnot Vztah k sobě, životu, transcendentnu, motivace Sociální vztahy, sociální zázemí, seberealizace Dosavadní pocit naplnění, smyslu.

Význam stáří a konce života Vývojový úkol (E.Erikson) Dosažení integrity vlastního života = přijetí života jako celku, pochopení jeho smyslu.Pozitivně zhodnotit a ukončit „dílo“, přijmout jeho konec, smíření s nedostatky. Podmínky dosažení integrity: - Pravdivost k sobě samému - Smíření, přijetí svého života - Stabilizace a generalizace postoje k životu - Kontinuita

„Úspěšné stáří“ co začalo, musí i skončit, bez konce by život neměl smysl, rámec čas a prostor zhodnotit život, dokončit, uzavřít, naplnit. Pocit vlastní hodnoty, taky podle toho, jak konec zvládnu. Máme čas se zastavit, uvědomit si hodnoty a smysl, změnit náhled, čas na řešení svých témat. Zhodnocení vztahů, posléze jejich ukončení (rozloučení, odpuštění….) Mezigenerační kontinuita, předávání zkušeností, moudrosti.

Uspokojování potřeb v jednotlivých složkách kvality života BIOLOGICKÁ fyzický komfort, nemít bolesti, jistota péče („nebudu trpět“), míra nezávislosti, důstojnost do konce

PSYCHICKÁ potřeba adaptace na nové podmínky vyrovnání se přijetí reality i sebe identita – možnost být sám sebou, seberealizace, autonomie

SOCIÁLNÍ potřeba podpůrných důvěrných vztahů rodinné zázemí zpětná vazba zvyšující sebevědomí potřeba pozitivních emocí - lásky, radosti, přijetí. Potřeba jistoty, bezpečí.

SPIRITUÁLNÍ víra a naděje, vědomí hodnoty a smyslu, pozitiva stáří, potřeba dokončit a uzavřít. Kam směřuje náš život, co je jeho naplněním. Odpuštění, smíření.

Psychologická práce se starými lidmi Individuální Skupinová Práce s rodinou, sociálním prostředím Komunikační specifika: - jiné tempo – řeč, PM, výbavnost.. - jiné vnímání času - potřeba důvěry - stimulace a orientace – potřebují informace, opakovaně - motivace k aktivitám, pomoci hledat smysluplnou činnost

„Smrt je přirozenou součástí života všech bytostí na tomto světě.“

„Smrt je osobní, individuální, hluboce intimní prožitek, jehož výjimečnost tkví hlavně v jeho nezvratitelnosti a nesdělitelnosti.“

Období umírání – PRE FINEM Paliativní péče – progrese nemoci – fáze zlomu, zajištění potřeb kvality života, důstojnost, úcta Postoj ke smrti – zkušenosti, vědomosti Strach ze smrti – ovlivňuje věk, pohlaví, míra obtížnosti života, vyrovnanost se životem, životní názor (víra) Potřeba otevřené komunikace dle potřeb umírajícíh - individuální fáze vyrovnávání se se smrtí Potřeba sociálního zázemí, rodiny, emoční podpory

: Pravdivá komunikace o perspektivách umožňuje nemocnému i jeho blízkým plně využít čas, který mají před sebou.

Fáze vývoje procesu prožívání nevyléčitené choroby a umírání podle Elizabeth Kübler-Rossové obecné aspekty NEGACE, ŠOK, POPŘENÍ – „ Já ne!“ AGRESE, HNĚV, VZPOURA – „Proč já?“ SMLOUVÁNÍ, VYJEDNÁVÁNÍ – „Možná, že přece jenom já ne!“ DEPRESE, ZOUFALSTVÍ, SMUTEK - „Co to pro mne znamená?“ PŘITAKÁNÍ, SMÍŘENÍ, SOUHLAS – „Ano, musí-li to tak být, jsem toho schopen.“

Okamžik vlastní smrti – IN FINEM Terminální fáze nemoci, fyzické příznaky Doprovázení, přístup k umírajícímu – důstojnost, pokora, láska. Dát mu čas Potřeba rozloučení, příp. odpuštění, dokončení věcí. Možnost projevení emocí, být sám sebou.

Po smrti – POST FINEM Význam smrti – kontinuita s životem, přesah Péče o pozůstalé, truchlení Význam rituálů – pohřeb, rodinné tradice, uchování vzpomínek

děkuji za pozornost radka.alexandrova@gmail.com

Výběr z mnohé literatury: Kübler-Rossová, Elizabeth: Otázky a odpovědi o smrti a umírání O smrti a životě po ní další… Frankl, Viktor E.: Lékařská péče o duši Vůle ke smyslu další…… Lukasová, Elizabeth: I tvoje utrpení má smysl další….. Grosz, Anton: Dopisy umírajícímu příteli Mindel, Arnold: Vigilní koma, Snové tělo a další…. Vorlíček a col.: Paliativní medicína Svatošová Marie: cokoli Haškovcová, M: Tanathologie Vymětal, Jan: Základy lékařšké psychologie Kubíčková, N.: Truchlení Atd…. webové stránky: www.hospice.cz www.paliativnimedicina.cz