VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Digitální učební materiál
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
Věty vedlejší podmětné a předmětné
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Vedlejší věta podmětná, přísudková
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Podmětná a přísudková věta
PODMĚT.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PŘEDMĚT - SHRNUTÍ.
Opakujeme vedlejší věty 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Rozvíjející větné členy
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ Mgr. Michal Oblouk

VĚTA HLAVNÍ x VĚTA VEDLEJŠÍ Vedlejší věta věta, která je začleněna do jiné věty jako její větný člen – můžeme ji tedy nahradit větným členem mluvnicky závislá na větě řídící (hlavní i vedlejší) odděluje se čárkou bývá připojena vztažnými zájmeny, příslovci, podřadícími spojkami, číslovkami může být vložena do věty řídící Věta hlavní mluvnicky nezávisí na jiné větě

VV PODMĚTNÁ ptáme se otázkami 1. pádu nebo JAKÁ VĚC? vyjadřuje podmět hlavní věty VH nemá podmět – bývá v ní odkazovací výraz TEN, TO spojovací výrazy – ŽE, ABY, JAK, KDO, CO, KDE, KDY, KDYBY Žalobníčkové jsou ve škole vždy neoblíbení. Ti, kdo žalují, jsou ve škole vždy neoblíbení. Je směšné nemluvit spolu. Je směšné, když spolu nemluvíme.

VV PODMĚTNÁ Kdo přišel na koncert včas, mohl si vybrat místo. Bylo mi doporučeno, abych se nechal ostříhat. Kdo přišel na koncert včas, mohl si vybrat místo. Je nutné, aby ses jim omluvil. Je pozoruhodné, že se poměrně málo otázek týkalo techniky. Není nutné, abys tam šel. Co se vleče, neuteče. Kdo se bojí, nesmí do lesa. Kdo nechtěl odpočívat, mohl jít na zahradu. Je možné, že na dovolenou pojedeme do Krkonoš.

VV PŘÍSUDKOVÁ vyskytuje se zřídka ptáme se JAK? JAKÝ? VH končí na sponové sloveso – BÝT, BÝVAT, STÁT, STÁVAT SE zastupuje jmenný přísudek VH někdy na ni poukazuje ukazovací zájmeno – TEN, TAKOVÝ spojovací výrazy – JAKO, JAK, ŽE, KDO, JAKÝ Nejsem nespolehlivý. Nejsem takový, aby se na mě nedalo spolehnout. Obloha byla jako vymetená. Obloha byla, jako by ji vymetl.

VV PŘÍSUDKOVÁ Spižírna byla, jako když ji vymete. Byl Petr takový, jak ho viděli ostatní? Řeka byla, jako by ji postříbřil. Stromy byly, jako by je pozlatil. Nebyl jediný, kdo se zajímal o práci na počítači. Krajina kolem Sázavy je, jako by ji vymaloval. Josef Dobrovský byl z těch, kdo šířili myšlenky národního obrození.

VV PŘEDMĚTNÁ ptáme se pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu nebo JAKOU VĚC? vyjadřuje předmět VH VH má podmět, většinou nevyjádřený závisí na slovese nebo přídavném jménu VH často na ni odkazujeme zájmeny spojovací výrazy – ŽE, ABY, JAK, KDO, CO, KDY, PROČ, AŽ, KDE, KAM, KDYŽ, KTERÝ, JAKÝ, ODKUD, KUDY Petr zkoumal příčinu neúspěchu. Petr zkoumal, co bylo příčinou neúspěchu. Všichni se zajímají o jeho včerejší vyprávění. Všichni se zajímají o to, co nám včera vyprávěl.

VV PŘEDMĚTNÁ Zjistil, že nemá v kapse ani korunu. Pojďte se podívat, jak se na obloze objevila duha. Řekl, že k nám přijde. Věděl, že to neznám. Řekl, že si to rozmyslí. Řekla, že přijde později. Zeptej se, kudy se dostaneme k muzeu. Pro pláč ani nebyla schopna, aby mu poděkovala. Spoléhali jsme na to, že nám pomůžou.