Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řeč přímá, nepřímá, nevlastní přímá, polopřímá
Advertisements

Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slogan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Shoda přísudku s podmětem
Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Prostě sdělovací styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Charakteristika češtiny
Zpravodajství a tvorba zprávy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název, který upoutá Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Administrativní styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Dědické právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Gramatika Vypravování
Rozbor neuměleckého textu
Jazykověda a její disciplíny
Název DUM Střední odborná škola a střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tvoření slov - pravopis
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VYPRAVOVÁNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Brief Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
Typy zpravodajství Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Copywriting Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Žurnalistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Co je to komunikace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Ad Awareness Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Vysílací časy médiích Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
TV Share Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Mediazastupitelství Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz Vypravování

Název projektu CHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUM VY_32_INOVACE_01_A_15_CJL Název školy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko Autor Mgr. Markéta Hadáčková Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Stylistika Téma Vypravování Ročník 1. ročník Datum tvorby 1. 5. 2013 Anotace Cílem prezentace je fixace znalostí a dovedností v oblasti slohového útvaru vypravování. Materiál může také sloužit jako podpora výkladu učitele. Metodický pokyn Samostatná práce (popř. skupinová práce), výklad – viz. dále

Metodické pokyny: převážná část prezentace (5. – 11. snímek) je vystavěna na metodě problémového vyučování - žák sám přichází na nové poznatky, popř. využívá vědomosti nabyté v minulosti (lze pracovat ve dvojici) při práci je možné využívat učebnici (nácvik vyhledávání informací) 12. snímek obsahuje domácí úkol – kontrola proběhne následující vyučovací hodinu nová informace se objeví po použití mezerníku Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti výkladu učitele a samostatné práce žáků, a to za využití ICT.

Vypravování

Co je vypravování? útvar slohového postupu vyprávěcího vystižení děje (příběhu) tak, aby si ho čtenář představil (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

Do jakého funkčního stylu patří vypravování? Prostě sdělovací styl běžné vypravování událostí, zážitků Umělecký styl základ epických děl Publicistický styl reportáž, črta, fejeton Odborný styl práce s historickou nebo životopisnou tematikou (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

Jaký je rozdíl mezi vyprávěním a dějovým popisem? VYPRAVOVÁNÍ DĚJOVÝ POPIS zápletka jedinečná událost požadavek názornosti a živosti bez zápletky hromadění informací (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

Jaké další slohové postupy se mohou objevit ve vypravování? POPISNÝ POSTUP popis prostředí, osob, děje, líčení CHARAKTERIZAČNÍ POSTUP charakteristika postav VÝKLADOVÝ POSTUP vsouvání vysvětlivek, odkazů ÚVAHOVÝ POSTUP krátké úvahové pasáže (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

Jaká je kompozice vypravování? KRIZE KOLIZE PERIPETIE EXPOZICE KATASTROFA (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

Jakým způsobem lze navodit dějové napětí? krátké věty, větné ekvivalenty prézens historický střídání přímé řeči (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

Jaké vrstvy jazyka využíváme ve vypravování? všechny vrstvy národního jazyka nespisovné prostředky použity vhodně – především v přímé řeči slova citově zabarvená a významově bohatá obrazná pojmenování (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

Napiš krátké vypravování: Téma: Hrnečku, vař Požadavky: nejdříve osnova - 5 odstavců 3. odstavec (vyvrcholení) – využít prostředky zvyšující dějové napětí

ZDROJE MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80-7358-082-9. MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80-902571-5-1. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-338-0.