Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz Vypravování
Název projektu CHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUM VY_32_INOVACE_01_A_15_CJL Název školy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko Autor Mgr. Markéta Hadáčková Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Stylistika Téma Vypravování Ročník 1. ročník Datum tvorby 1. 5. 2013 Anotace Cílem prezentace je fixace znalostí a dovedností v oblasti slohového útvaru vypravování. Materiál může také sloužit jako podpora výkladu učitele. Metodický pokyn Samostatná práce (popř. skupinová práce), výklad – viz. dále
Metodické pokyny: převážná část prezentace (5. – 11. snímek) je vystavěna na metodě problémového vyučování - žák sám přichází na nové poznatky, popř. využívá vědomosti nabyté v minulosti (lze pracovat ve dvojici) při práci je možné využívat učebnici (nácvik vyhledávání informací) 12. snímek obsahuje domácí úkol – kontrola proběhne následující vyučovací hodinu nová informace se objeví po použití mezerníku Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti výkladu učitele a samostatné práce žáků, a to za využití ICT.
Vypravování
Co je vypravování? útvar slohového postupu vyprávěcího vystižení děje (příběhu) tak, aby si ho čtenář představil (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)
Do jakého funkčního stylu patří vypravování? Prostě sdělovací styl běžné vypravování událostí, zážitků Umělecký styl základ epických děl Publicistický styl reportáž, črta, fejeton Odborný styl práce s historickou nebo životopisnou tematikou (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)
Jaký je rozdíl mezi vyprávěním a dějovým popisem? VYPRAVOVÁNÍ DĚJOVÝ POPIS zápletka jedinečná událost požadavek názornosti a živosti bez zápletky hromadění informací (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)
Jaké další slohové postupy se mohou objevit ve vypravování? POPISNÝ POSTUP popis prostředí, osob, děje, líčení CHARAKTERIZAČNÍ POSTUP charakteristika postav VÝKLADOVÝ POSTUP vsouvání vysvětlivek, odkazů ÚVAHOVÝ POSTUP krátké úvahové pasáže (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)
Jaká je kompozice vypravování? KRIZE KOLIZE PERIPETIE EXPOZICE KATASTROFA (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)
Jakým způsobem lze navodit dějové napětí? krátké věty, větné ekvivalenty prézens historický střídání přímé řeči (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)
Jaké vrstvy jazyka využíváme ve vypravování? všechny vrstvy národního jazyka nespisovné prostředky použity vhodně – především v přímé řeči slova citově zabarvená a významově bohatá obrazná pojmenování (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)
Napiš krátké vypravování: Téma: Hrnečku, vař Požadavky: nejdříve osnova - 5 odstavců 3. odstavec (vyvrcholení) – využít prostředky zvyšující dějové napětí
ZDROJE MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80-7358-082-9. MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80-902571-5-1. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-338-0.