Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu 28. 3. 2007 KVALITATIVNÍ VÝZKUM Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu 28. 3. 2007
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum? Problém a jeho zužování Vzorek a metody Zpracování dat
Proč kvalitativní výzkum? Co nás v kvalitativním výzkumu zajímá? Co se zkoumá? Kdo je účastníkem výzkumu?
Co nás v k. výzkumu zajímá? „proměnné“ vztahující se k jedinci (subjektu): jeho individuální zkušenosti, názory, pojetí…(např. učení), prožitky… „proměnné“ vztahující se ke skupině objektů: její kultura (subkultura), způsoby interakce a komunikace, sdílená zkušenost, vzorce jednání…
Kdo je účastníkem k. výzkumu? Jedinec (subjekt) Skupina – malá nebo velká Výzkumník Jak vidí (popisují) realitu? Jak ji prožívají? Co dělají, jakým způsobem je organizována jejich interakce?
Problém a jeho zužování a konkretizace Výchozí problém: Jak se mladí lidé dívají na starší lidi? Zúžení, konkretizace (převedení na zkoumatelnější a zajímavější problém): Ovlivňuje tento pohled spolužití se starým rodičem? Jak? Jaký vliv má na mladé lidi reprezentace starších lidí v médiích?
Výzkumný vzorek Uplatňujeme cílový (s ohledem na charakter výzkumného problému) výběr – nikoliv náhodný výběr. Vyhledávají se jednotlivci, skupiny a prostředí, u nichž s největší pravděpodobností nastanou zkoumané procesy (Denzin, Lincolnová, 1994).
Specifičnost metod k. výzkumu: zúčastěné pozorování Charakteristika: dlouhé časové úseky kontaktu s realitou (resp. „pobytu“ v realitě). Deklarovaný přínos: porozumění „subkulturám“, způsobům organizace interakce…
Specifičnost metod k. výzkumu: rozhovor Charakteristika: nestrukturované dotazování a volné odpovědi subjetků. Deklarovaný přínos: porozumění „prožívání“ u subjektů, jejich názorům…
Specifičnost metod k. výzkumu: texty a dokumenty Charakteristika: analýza organizace textu, nalezení klíčových významových jednotek – kategorií… Deklarovaný přínos: porozumění jazyku a myšlení subjektů, vhled do zkoumaného problému.
Specifičnost metod k. výzkumu: zvukové a obrazové záznamy Charakteristika: přesné přepisy přirozeně probíhajících iterakcí. Deklarovaný přínos: porozumění způsobům, jakým je organizovaná interakce.
Zpracování dat k. výzkumu Základní princip Identifikace hlavních prvků (pojmů, kategorií) v datech. Zjišťování souvislostí mezi těmito prvky.
Zpracování dat k. výzkumu Zpracování dat z terénu: Model zakotvené teorie Počáteční pokus o vypracování kategorií, které by objasnily data. Pokus o „nasycení“ těchto kategorií množstvím vhodných případů. Rozpracování těchto kategorií do všeobecnějších rámců, které jsou relevantní i mimo zkoumané prostředí.
Zpracování dat k. výzkumu Přepisy a analýza nahrávek: Vytváření a používání přepisů patří k významným výzkumným činnostem. Vyžadují opakované poslouchání nahrávek nebo pozorování videozáznamů – to umožňuje odhalit předtím nepozorované charakteristiky (např. řeči, způsobu komunikace).
Zpracování dat k. výzkumu Přepisy a analýza nahrávek: Pokusit se vždy v konverzaci (komunikaci) identifikovat vzájemně související sekvence. Pokusit se prozkoumat, jak jednající (hovořící) osoba prostřednictvím verbálních a neverbálních signálů přebírá určité role nebo identity (např. klient – profesionál). V komunikaci (konverzaci) hledat konkrétní výsledky (např. požadavek na vysvětlení, smích, jiná reakce) a zpětně vystopovat trajektorii, podle kterých vznikl konkrétní výsledek.