Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století
OB21-OP-STROJ-SPS-TRE-M-2-011 Valivá ložiska OB21-OP-STROJ-SPS-TRE-M-2-011
ULOŽENÍ ložiska vedení kluzná valivá kluzná valivá radiální axiální kuličková válečková zvláštní miniaturní radiální axiální
Charakteristika a konstrukce valivých ložisek Vzájemný pohyb je provázen valivým třením, které je menší než kluzné (smykové), Valivá ložiska obecně nesnášejí dlouhodobá rázová zatížení a nečistoty, Mnoho valivých ložisek je schopno zachytit různě velké radiální i axiální síly, Mají nižší součinitel tření oproti kluzným ložiskům.
Valivá ložiska Výhody: Nevýhody: velká únosnost, a to i při nízkých otáčkách (rozběh, doběh) podstatně menší ztráty třením, malá spotřeba maziva a menší nárok na kvalitu a spolehlivost mazání, odolnost proti zadření a zvýšeným provozním teplotám (do 200°C), snadná údržba a výměna, ložiska jsou plně normalizovaná a běžně dostupná v prodeji, odpadá nutnost záběhu ložiska. Nevýhody: vyšší cena, obtížnější montáž, nedají se opravit, pouze vyměnit, pro malou plochu nemají schopnost tlumit rázy a vibrace, jsou hlučnější, nižší tepelná odolnost.
Příklady radiálních valivých ložisek
Vlastnosti a použití valivých ložisek Zachycování radiálních a axiálních posuvů a sil podle druhu použitého ložiska a jeho uložení na/v obou částech stroje a to i při vysokých otáčkách a teplotách, nejsou vhodná pro rázová zatížení, vůle v ložisku mohou být na závadu, malé ztráty, malé podélné rozměry v porovnání s jinými typy uložení, větší průměry v porovnání s jinými typy uložení, malé nároky na údržbu.
Příklady axiálních valivých ložisek
Ložisková pouzdra, dělená ložiska Dělená valivá ložiska jsou úplně dělitelná ve vztahu vůči hřídeli, Není nutno demontovat zařízení, jednoduše se sejmete víko a vrchní polovina domku a veškeré součásti ložiska jsou viditelné a přístupné.
Uchycení valivých ložisek, tvary valivých ložisek podle zatížení
Utěsňování valivých ložisek Plechovými kroužky Labyrintové Plechovými kroužky Hřídelové kroužky - Gufero Plstěné kroužky
Demontáž ložisek - kluzných, i valivých ložisek Nejlepší způsob demontáže ložiska uloženého na válcovém čepu je s použitím lisu nebo stahováku ložisek!
Kuličková vedení Kuličkové šrouby a vedení jsou nepostradatelné ve vysoce produktivních výrobních strojích a linkách, Vedení stačí pouze přišroubovat mezi předem obrobený stojan a pohybový stůl. Použití: Při stavbě transportních zařízení a výrobních linek, přesná pohyblivá vedení výrobních strojů, konstrukce přípravků, manipulátorů,..
Kuličkový šroub šroub lze zatěžovat pouze axiální silou, musí být zajištěna dokonalá rovnoběžnost dráhy matice a šroubu, šroub má být zakrytován, aby se zamezilo vniknutí nečistot, občas je nutné šroub promazat, hlavně často čistit, protože stěrky nezachytí všechny nečistoty a zadření kuliček má za následek rychlé zničení šroubu, rozebrání matice je následující: kuličky a matici řádně očistit v benzínu, pak na kuličky nabalujeme vazelínu a vracíme je zpět do matice. Je důležité vkládat kuličky do oběhových sekcí, kterých může být několik a ne do mrtvých částí závitu, Pak našroubujeme šroub a operace je hotová.
Valivá ložiska Otázky k opakování: Vysvětlete pojem „radiální a axiální ložiska“ u ložisek valivých. Jaké funkce má klec valivého ložiska? Jak se počítá trvanlivost ložisek? Jak a proč se utěsňují rotující hřídele? Porovnejte mazání kluzných a valivých ložisek, Vysvětli výhody a použití kuličkového šroubu. Co je to trvanlivost ložisek, výpočet. Porovnejte mazání kluzných a valivých ložisek.
Použitá literatura Moderní strojírenství, Josef Dillinger a kolektiv. Strojnictví I, II, J. Doleček, Z. Holoubek Strojnické tabulky, J. Leinveber, J. Řasa, P. Vávra Stroje a zařízení I, J. Doleček, P. Gajdoš, V. Novák Fischer, U. aj. Základy strojnictví.1. vyd. Praha : Europa-Sobotáles cz s.r.o., 2004. Bolek, A., Kochman, J. aj. Části strojů 1. svazek. 5. vyd. Praha : SNTL, 1989. Doleček, J., Holoubek, Z. Strojnictví I. pro SOU. 1. vyd. (nebo pozdější) Praha : SNTL, 1988.