Historické kořeny současné pedagogiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spartská oligarchie.
Advertisements

POLITICKÝ SYSTÉM ANTICKÉHO ŘECKA I.
JAN AMOS KOMENSKÝ.
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
Integrita bezúhonnost
Římští představitelé pedagogiky – Cicero, Quintilianus, Plútarchos
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Školství ve 2. pol. 17. st. a počátku 18. st.
Egyptské pyramidy.
Vznik státních útvarů III.
 Proč někteří lidé museli v historii nosit nějaké zvláštní označení na oděvu?  Co může dělat člověka odlišného od jiných lidí?
Spartské Vojenství.
Starověké Athény Dějepis
Historie naší školy Vypracovala: Monika Landerová.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Starověký Egypt.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah NEJSTARŠÍ PSACÍ LÁTKY VOSKOVÉ DESKY PAPYRUS PERGAMEN PSACÍ NÁSTROJE KNIHOVNY.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Řecká moudrost Věda a filosofie.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Charakteristika starověku
Starověký Řím.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Starověká Sparta Petr Machala.
Sparta.
Starověké lékařství.
STAROVĚK.
Ovládnutí Itálie Římem
Archaické období Dagmar Zemanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Vzdělanost, písmo a literatura Písmo  vznik ve 4.tis.př.n.l.  obrázkové – 1 znak = 1 obrázek  hieroglyfy  psalo se na papyrus  asi 700 znaků  rozluštil.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
Práva dítěte a jejich ochrana. Mezi lidská práva patří také práva dítěte. Lidé z mnoha zemí se domluvili na tom, která práva mají mít děti. Shodli se.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Pompeje fotoreportáž.  M ěsto bylo založeno v 7. století př.n.l kmenem Osků v ústí řeky Sarno  N ejdříve pod vlivem řeckým, mezi lety 525 př.n.l. až.
 Narodil se roku 1815 v Castelnuovo d'Asti (dnes Castelnuovo Don Bosco) v Itálii  Zemřel roku 1888 v Turíně  Byl italský katolický kněz, světec, vychovatel,
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Historické kořeny současné pedagogiky
Druh učebního materiálu
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Sparta ve starověku.
Druh učebního materiálu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_12_Televize
Quo vadis Henryk Sienkiewicz.
Plánované rodičovství
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověké Řecko - Vzdělanost a věda.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Psychologie dospělých
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
ženy: jedno jméno např.: Cornelia st.
Transkript prezentace:

Historické kořeny současné pedagogiky starověk

Předávání znalostí a vědomostí je staré jako lidstvo samo. Vědomosti nutné k přežití – jídlo, příbytek, ochrana před zimou… Vědomosti získané zkušeností (praxí)

Učí se cvičením paměti - opisováním Starověké civilizace SUMEROVÉ Cca 2300 př.n.l. existence školy, doloženy slovníky, encyklopedie, cvičební texty … Učí se cvičením paměti - opisováním

Cca před 4000 lety – den školáka (slohové cvičení?) Pro koho? Kult, státní správa, úředníci důstojníci… Řemeslo písaře…

Chrámové školy - tři stupně škol Základní Střední (specializace) Starověký Egypt Cca 2.000 let př.n.l. Chrámové školy - tři stupně škol Základní Střední (specializace) Vysoké (specializace) Imhotep Ve starém Egyptě je za zakladatele medicíny považován Imhotep. Imhotep absolvoval lékařskou chrámovou školu v Memfisu a vzhledem ke svým mimořádným schopnostem se stal prvním ministrem faraona Džósera. Byl kancléřem, knězem, astronomem, vědcem, architektem, stavitelem, spisovatelem a lékařem. Nejvýznamnější z jeho činností bylo lékařství.

Bod zlomu – vynález „našeho“ písma Féničané Souhlásky – 22 znaků Vzdělanost přestává být výsadou úzké hrstky lidí Rozvoj obchodu…

Židé a svět Bible Zajištění výchovy dětí patří k základním povinnostem otce. Šema Jisroel: „A tato slova, která ti dnes přikazuji, budeš mít v srdci. Budeš je vštěpovat svým synům a budeš o nich rozmlouvat, když budeš sedět doma nebo půjdeš cestou, když budeš uléhat nebo vstávat. Uvážeš si je na znamení na ruku a budeš je mít jako pásek na čele mezi očima. Napíšeš je také na veřeje svého domu a na své brány.“ (Dt 6,6-9). V 5. knize Mojžíšově se povinnost vzdělávání opakovaně připomíná na více místech: „Rozpomeň se na dávné dny, snaž se porozumět létům zašlých pokolení, vyptávej se svého otce, on ti poví, svých starců, a oni ti řeknou…“ (Dt 32,7). ¨Také v knize Přísloví je mnoho veršů, které nabádají k poslušnosti a vzdělávání v rodině: „Můj synu, na mé učení nezapomínej, ať srdce tvé mé příkazy dodržuje. Prodlouží ti dny a léta života a přidají ti pokoj.“ (Př 6,21).

Děti mají začít školní docházku cca v 6 letech. Nemají se bít metlou ani holí, nýbrž trestat jen lehce. Starší žáci mají pomáhat vyučovat mladší a děti nemají být od učení zdržovány jinými povinnostmi. Počet žáků ve třídě nemá přesahovat 25 osob, k většímu počtu dětí musí být přibrán výpomocný učitel, při počtu nad 40 musí být učitelé dva. Židé své děti výhradně ve vlastních školách a s pomocí soukromých učitelů až do konce 18. století a tato tradice je částečně udržována dodnes.  

Dva druhy výchovy a vzdělání Starověké Řecko Dva druhy výchovy a vzdělání SPARTA ATHÉNY - Výuka pouze pro svobodné občany eventuelně cizince (ne pro nesvobodné). - Výuka má sloužit k výchově jedince, který slouží státu, proto je pod státním vlivem.

Sparta Neduživé děti odstraněny Výchovu řídí stát Cca od 7 let chlapci odebráni rodičům Družina stejně starých chlapců – tvrdý tělesný výcvik, čtení, psaní.. Později ve společenství mužů taktika boje, filozofie vládnutí etc. Služba v armádě, vzdělání končí ve věku 30 let, pak může založit rodinu…

Dívky ve Spartě byly ponechávány i po 7 Dívky ve Spartě byly ponechávány i po 7. roce života doma, účastnily se však výchovy gymnastické a taneční. Volnější postavení dívek ve Spartě proti jiným řeckým obcím se uchovalo z doby prehistorické, protože to sloužilo obecnému prospěchu. Měly z nich totiž vyrůstat zdravé matky příštích vojáků a mělo se jim dostat i průpravy vojenské, protože za války, když byli všichni muži pryč musely například bránit město při jeho obléhání.

Athény Harmonické vzdělání – výchova těla i ducha Větší vliv rodičů na výchovu Solón Platón

Starověký Řím

Přirozeným prostředím výchovy a výuky římských dětí byla rodina Přirozeným prostředím výchovy a výuky římských dětí byla rodina. Školní vyučování nepatřilo až do konce 1. století našeho letopočtu k povinnostem státu a tak je výchova v rodině a výuka obecných zkušeností do jisté míry nahradila. Řekové jako váleční zajatci se stali učiteli v římských rodinách. Za čas se ustálila tradice „řeckého učitele“, který učil buď ve vznešenějších rodinách nebo samostatně. Ke konci 1. století n. l. se už školství stalo záležitostí státu a z existence úředních sazeb platů učitelů se dá učinit představa nejen o různých učitelských kategorií a stupňů.

Učitelé a vychovatelé věnující svůj život formaci mládeže neměli nikdy zvlášť lehký život. Nejinak tomu nebylo ani v době antického Říma, kdy většina pedagogů dokonce měla status otroka. Pokud byl navíc učitel křesťanem, opravdu neměl na růžích ustláno... Proslulý římský řečník Marcus Fabius Quintilianus (cca 36 – 100), který byl povolán za učitele rétoriky do Říma samotným císařem Vespasianem, líčí ve svém díle takto obraz ideálního pedagoga: „ať chová ke svým žákům city otcovské a ať si myslí, že přejímá místo těch, kteří mu svěřují své děti. Ať ani nemá, ani nesnáší neřesti. Ať je vážný, ne však nevlídný, laskavý, ne však přehnaně. Jeho řeč ať se točí nejvíce kolem toho co je čestné a dobré ...“

V starém římském světě se začínalo se vzděláváním relativně brzo - tzv V starém římském světě se začínalo se vzděláváním relativně brzo - tzv. „jakmile začalo dítě chápat“. Zpočátku se učilo číst, psát a počítat. A to buď u nějakého učitele ve škole, nebo doma od soukromého pedagoga. Vyučování ve staré římské škole začínalo brzy ráno a na polední přestávku se žáci vraceli domů, aby něco málo pojedli. Vyučování trvalo cca šest hodin a školáci s tabulkami potaženými včelím voskem kovovým rydlem do nich ryli tvar písmen či později celá slohová cvičení nebo diktáty.

Je jisté, že mnozí žáci stejně jako dnes nedávali pozor, při vyučování zlobili, chodili pozdě do školy či dokonce „za školu“ a tak tresty, včetně těch fyzických, byly běžnou záležitostí. Dokonce existuje z této doby přísloví, že žák má uši na zádech a poslouchá jen tehdy, když je bit. Samozřejmě, že postavení žáka se lišilo podle toho, z jaké společenské třídy pocházel, neboť bohatého žáka doprovázel do školy jeho osobní sluha, nosil mu školní pomůcky a pod.

Toto vzděláváni trvalo asi pět let a pak se následující tři nebo čtyři roky žák vzdělával v gramatické obratnosti, studoval jazyky, učil citátům z mnoha autorů ze světa filosofie či politiky nazpaměť. Samozřejmě, že to již psal celé traktáty a úvahy na svitky papyru, jeho školní výbava obsahovala dokonce i jakýsi dřevěný „penál“ s perem a kalamářem, ve kterém byl inkoust vyrobený ze sazí, sépiové černi a vinných usazenin. Tyto studenty pak již od studia odváděly záliby jako zápasy v cirku, vozatajské dostihy a nepochybně i krčmy. Nejvyšším stupněm vzdělání byla pak tzv. rétorská škola, která absolventům otevírala možnost kariéry ve státní správě, soudnictví či politice.