Evropská charta místní samosprávy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Veřejná správa – úvod.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Historické milníky evropského práva
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Členění a organizace veřejné správy
EVROPSKá UNIE.
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
Přeshraniční spolupráce mezi územními orgány
Evropské správní právo
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
POSTAVENÍ OBCÍ PO ROCE 1989 Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mezinárodní konference k meziobecní spolupráci 28.
Obecná část správního práva
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Veřejná správa.
Kavříková, Bělinová, Březinová, Štěrbová
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Legislativní uchopení VS
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Státní správa Petr Machala.
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Veřejná správa ve školství, autonomie škol – mezinárodní srovnání
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPSKÁ UNIE.
Územní samospráva Obce
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v EU – prameny ke studiu
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Institut ochránce práv dětí
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Právo na dobrou správu.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Severoatlantická aliance
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Transkript prezentace:

Evropská charta místní samosprávy

Charakteristika závazná mezinárodní smlouva za základě čl. 10 ústavy je součástí českého právního řádu základní cíl garantovat místním společenstvím právo na samosprávu zajistit jejich nezávislost vymezit optimální vztah ústředních a místních vlád ze 47 členských států RE Chartu nepodepsaly pouze San Marino a Monako Charta má rámcový charakter – nezakládá pro místní samosprávy žádné nové kompetence

Historie za začátku byla iniciativa Stálé konference místních a regionálních orgánů – řada návrhů adresovaných Parlamentnímu shromáždění RE doporučení Parlamentního shromáždění RE č. 615 z roku 1970 – 9 zásad místní samosprávy, základ Charty říjen 1981 - Stálá konference místních a regionálních orgánů publikuje návrh textu, který se už přibližuje konečné verzi říjen 1982 - luganské zasedání ministrů členských států RE, závěr – Charta bude mít podobu závazné smlouvy

Historie - pokračování listopad 1984 – ministerská konference v Římě, schváleny zásady Charty 15. říjen 1985 – Charta otevřena k podpisu členskými státy RE 1. září 1988 – Charta vstupuje v platnost oficiální český překlad – č. 181/1999 Sb.

Výhrady k Chartě Charta připouští výhrady výhrady k mezinárodní smlouvě umožňují modifikovat znění, ve které bude stát smlouvou vázán členský stát RE si musí vybrat alespoň 20 meritorních ustanovení, kterými bude vázán alespoň 10 ustanovení musí být vybráno z katalogu 14 nejdůležitějších zásad evropské státy se rozdělily do 2 skupin: bez výhrad Chartu přijaly např. Dánsko, Estonsko, Itálie, Maďarsko, Německo, Slovinsko, Švédsko, Velká Británie výhrady učinily např. Bulharsko, Česko, Nizozemsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Španělsko, Turecko

Výchozí body Charty místní společenství jsou jedním z hlavních základů jakéhokoli demokratického zřízení právo občanů podílet se na chodu věcí veřejných je jednou z demokratických zásad sdílených všemi členskými státy RE místní orgány mohou zajistit výkon správy, který je jak efektivní, tak blízký občanům nezbytnými jsou autonomie a demokratické ustavení orgánů místní samospráva musí být uznána národním zákonodárstvím a v případě potřeby také ústavou

Pojem místní samosprávy trojí vymezení formální vymezení: právo místních společenství v mezích daných zákonem na svou odpovědnost a v zájmu místního obyvatelstva upravovat a spravovat podstatnou část věcí veřejných . materiální vymezení: schopnost místních společenství spravovat podstatnou část věcí veřejných organické vymezení: samosprávu vykonávají orgány volené přímo občany, volba musí být svobodná a tajná na základě přímého, rovného a všeobecného volebního práva, možnost výkonných orgánů a přímé demokracie

Rozsah práva na místní samosprávu zásada delegace: vnitrostátní právo určuje pravomoci místních samospráv zásada subsidiarity zásada plných a výlučných kompetencí: do pravomoci místních orgánů musí zásadně spadat všechny místní záležitosti, přičemž o tyto kompetence se místní orgány s nikým nedělí zásada přizpůsobivosti: možnost přizpůsobit si výkon přenesených pravomocí podle svého uvážení místním podmínkám zásada projednací součinnosti: S místními společenstvími má být včas a vhodným způsobem konzultováno vše, co se jich přímo dotýkají

Záruky místní samosprávy organické záruky: místní společenství si mohou stanovit své vnitřní správní struktury, možnost získávání kvalifikovaného personálu finanční záruky: 4 zásady zásada autonomního financování:místní společenství musí mít dostatečné finanční zdroje, část příjmů musí být z místní daní a poplatků zásada přiměřenosti finančních zdrojů: finanční zdroje musí odpovídat objemu úkolů Zásada různorodosti a přizpůsobivosti finančních zdrojů: musí být schopné reagovat na růst nákladů Zásada solidarity: umožňuje přerozdělování

Záruky místní samosprávy - pokračování ještě k finančním zárukám - místní společenství mají mít přístup na kapitálový trh, dotace nemají být účelově vázány právní záruky: právo místních společenství domáhat se ochrany v případě neoprávněného zásahu

Správní dozor nad místní samosprávou Charta uznává nezbytnost správního dozoru nad výkonem místní samosprávy 3 zásady zásada delegace: správní dozor lze vykonávat jen v takových případech a takovým způsobem, který stanoví vnitrostátní zákonodárství. zásada legality: zkoumat lze pouze to, zda místní společenství dodržují obecně závazné předpisy, výjimka - plnění úkolů v přenesené působnosti zásada přiměřenosti: zásah musí odpovídat významu zájmů, které má chránit.

Další ustanovení Charty ochrana hranic místních společenství – změna možná pouze po konzultaci právo místních společenství vzájemně spolupracovat a za účelem spolupráce se sdružovat

Dodatkový protokol k Chartě podepsán v roce 2009 zohledňuje politická a kulturní práva menšinových společenství zákaz diskriminačních omezení