Lisabonská strategie a její vývoj a reflexe v EU Hlavní směry pro růst a zaměstnanost 2005 – 2008 Mgr. David Póč, KVE ESF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Evropa 2020 Integrované směry
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Lisabonská strategie a maďarská politika zaměstnanosti László Kordás 29. duben 2006 Balatongyörök.
Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Evropský sociální fond v ČR
Cesta k vyšší životní úrovni obyvatelstva
Evropská strategie zaměstnanosti a problém vzdělávání pracovní síly
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Politika sociální inkluze v Evropské unii
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Koordinace hospodářských politik v EU BIVŠ. Hospodářské politiky v EU SPOLEČNÉ – např.: měnová, zemědělská, obchodní, dopravní KOORDINOVANÉ – např.: fiskální,
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Srovnání současného a budoucího programovacího období v ČR Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8. listopadu 2006.
Operační program Praha - Adaptabilita odbor fondů EU, Magistrát hl. m. Prahy Operační program Praha - Adaptabilita Možnosti čerpání z ESF v.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
2. Seminář krajských S3 manažerů Praha, 26. června 2013.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Možnosti podpory celoživotního učení v programech financovaných Evropskou unií Ing. Marek Mora Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 10. května.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Úvod, základní principy a cíle
Rozvoj inovací v EU.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Lisabonská strategie a její vývoj a reflexe v EU Hlavní směry pro růst a zaměstnanost 2005 – 2008 Mgr. David Póč, KVE ESF MU

Formování Lisabonské strategie 90.léta a hospodářský vývoj v EU 1. Nerealizované hospodářské reformy 2. Dlouhodobě neudržitelné sociální výdaje (problematická koncepce sociálního státu) 3. Nízká míra investic do výzkumu a vývoje 4. Malá pozornost věnována rozvoji lidských zdrojů 5. Nepříznivý demografický vývoj 6. Strukturální změny v ekonomice některých členských států 7. Rostoucí konkurence na globálních trzích Jak tuto situaci řešit?

Předchůdci Lisabonské strategie Lucemburský proces (1997) – zaměřený především na politiku zaměstnanosti Cardiffský proces (1998) – zaměřený na otázku strukturální politiky (regionální politika, struktura hospodářství) Kolínský proces (1999) – problematika makroekonomické politiky a tzv. sociálního dialogu mezi stakeholders Ostatní nástroje pro koordinaci hospodářské politiky – Hlavní směry hospodářské politiky (od roku 1993), Směry zaměstnanosti (od 1998)

Zasedání Evropské rady v Lisabonu Březen 2000 – snaha řešit fragmentaci dílčích přístupů Integrace dosavadních strategií – vznik tzv. Lisabonské strategie Postupné rozšíření strategického dokumentu z oblasti ekonomické na další oblasti – sociální a environmentální oblast (dnes pilíře tzv. udržitelného rozvoje) Velký nárůst řešených témat –problematická implementace

Proces revize původní Lisabonské strategie Soustavný a systematický přístup analýzy dílčích bodů Lisabonské strategie – od 2003 Založení expertní skupiny pod vedením bývalého nizozemského premiéra W. Koka (březen 2004) Publikování tzv. Kokovy zprávy Kritická reflexe původní Lisabonské strategie : 1. Nedostatečné rozpracování cílů 2. Absence přesného harmonogramu 3. Nedostatečná implementace na evropské i národní úrovni 4. Špatná informovanost veřejnosti

Zasedání Evropské rady v březnu 2005 Střednědobé hodnocení Lisabonské strategie – vypracováno Evropskou Komisí za spolupráce expertních skupin EP Jednoznačná orientace na ekonomickou oblast – nutnost většího hospodářského růstu a vytváření pracovních míst Vytvoření klíčového dokumentu Integrované směry pro růst a zaměstnanost 2005 – 2008 a ně navazující Národní programy reforem Komunitární lisabonský program – revize Lisabonské strategie s prioritami pro úroveň celé EU

Finanční a rozpočtové otázky revidované Lisabonské strategie Originální Lisabonská strategie – absence koordinovaného rozpočtového rámce, duplicitní výdaje Reflexe problémů v přípravě nového rozpočtu na období 2007 – 2013 Finanční aktivita Společenství je vázána na odpovídající spolupráci na úrovni jednotlivých členských států (nutnost vytvoření nové struktury státních rozpočtů) Možnost využití dalších zdrojů (tzv. vícezdrojové financování) – např. EIB Diferencovaný charakter opatření revidované Lisabonské strategie!

Význam Lisabonské strategie Velký potenciál využívající principu subsidiarity Soubor obecných opatření, které jsou vhodným nástrojem hospodářských politik všech členských států Nutnost absence přehnané byrokratické zátěže Naplňování revidované Lisabonské strategie jako významný signál o schopnosti EU provádět zásadní revize strukturálních politik

Předpoklady zohledněné při koncipování Integrovaných hlavních směrů pro růst a zaměstnanost 2005 – 2008 Relativně stabilní inflace (nemožnost anticipace výkyvů cen energií) Prognózy očekávající hospodářský růst Snižování míry nezaměstnanosti a zvyšování míry zaměstnanosti Přetrvávající nízká míra výkonnosti ekonomiky (malá zaměstnanost, snižování produktivity práce)

Hlavní oblasti realizovatelných opatření Zvyšování počtu pracovních míst a zvyšování zaměstnanosti Nutnost revize aktivní politiky zaměstnanosti a procesů na trhu práce Problematická skutečnost demografického úbytku – dlouhodobý trend Nutnost reflektovat skutečnost globalizovaného trhu práce

Hlavní oblasti realizovatelných opatření - 2 Rozvinutí konkurenčních výhod Nutnost zvýšení investic do lidských zdrojů (vytvoření znalostí společnosti atd.) Větší demografická dynamika Lepší sociální integrace Podpora rozvoje podnikání (přijetí opatření na mikroekonomické úrovni) Rozvoj infrastruktury

Řízení realizace Integrovaných směrů Aktivní role Evropské Komise Základ pro Národní programy reforem Jednotný časový rámce stanovený pro oba typy dokumentů (periodicita 3 roky) Možnost flexibilní revize Integrovaných směrů – podle smluv dokonce přípustný i roční interval Pravidelný monitoring

Obsah a struktura Integrovaných směrů pro růst a zaměstnanost 2005 – 2008 Nutnost prolínání hospodářské politiky a politiky zaměstnanosti Hlavní směry hospodářské politiky: 1. Makroekonomické směry a) Zajistit ekonomickou stabilitu b) Zabezpečit ekonomickou udržitelnost c) Podporovat efektivní přidělování veřejných prostředků d) Podporovat větší soudržnost mezi makroekonomickými a strukturálními politikami e) Zajistit aby vývoj mezd přispíval k makroekonomické stabilitě a růstu f) Zajistit efektivitu fungování monitoringu hlavních makroekonomických ukazatelů

Obsah a struktura Integrovaných směrů pro růst a zaměstnanost 2005 – 2008 (2.) 2. Mikroekonomické hlavní směry a) Rozšířit a prohloubit vnitřní trh b) Zajistit otevřené a konkurenceschopné trhy c) Vytvořit příznivější podnikatelské prostředí d) Propagovat podnikatelskou kulturu a vytvořit prostředí podporující malé a střední podniky e) Rozšířit a zlepšit evropskou infrastrukturu a dokončit schválené prioritní přeshraniční projekty f) Zvýšit a zlepšit investice do výzkumu a vývoje g) Usnadnit inovace a zavádění informačních a komunikačních technologií h) Povzbuzovat udržitelné využívání zdrojů a podporovat vzájemné působení mezi ochranou životního prostředí a růstem i) Přispět k vytváření silné průmyslové základny

Obsah a struktura Integrovaných směrů pro růst a zaměstnanost 2005 – 2008 (3.) Hlavní směry zaměstnanosti a) Vést politiky zaměstnanosti, jejichž cílem je dosažení plné zaměstnanosti, zlepšování kvality a produktivity práce a posilování sociální a územní soudržnosti b) Podporovat celoživotní přístup k práci c) Zajistit trhy práce, které by podporovaly začleňování uchazečů o práci a znevýhodněných osob d) Zlepšit přizpůsobování se potřebám trhu e) Podporovat kombinování flexibility a jistoty pracovních míst a zmírnit segmentaci trhu práce f) Zajistit, aby se mzdy a ostatní náklady práce vyvíjely příznivě pro zaměstnanost g) Zvýšit a zkvalitnit investice do lidského kapitálu h) Přizpůsobit systémy vzdělávání a odborné přípravy novým kvalifikačním požadavkům

Hlavní směry zaměstnanosti – EU a specifika ČR Nutnost propojení několika různých přístupů k politice zaměstnanosti Nutnost akcentace dlouhodobého horizontu Vytvoření flexibilní politiky s odpovídajícím monitorovacím rámcem (Mr./Mrs. Lisabon) Hlavní cíle v této oblasti 1. Oblast rozvoje lidského kapitálu 2. Problematika zaměstnanosti 3. Adaptabilita a konkurenceschopnost

Rozvoj lidského kapitálu Zvyšování investic Diverzifikace finanční pomoci vůči jednotlivým aktérům Reflexe specifik lokálních trhů práce v jednotlivých členských státech a regionech Vytvoření systémů motivace pro vstup do vzdělávacích a výcvikových programů jak na straně zaměstnanců a nezaměstnaných, tak na straně zaměstnavatelů a orgánů veřejné správy

Rozvoj lidského kapitálu (2.) Problematická koncepce celoživotního vzdělávání Priorita: „…strategie celoživotního učení byly komplexní, zajišťovaly dostatečnou nabídku kvalitních vzdělávacích a výcvikových programů a byly přístupné všem občanům (se zvláštním důrazem na osoby znevýhodněné na pracovním trhu, zejména nízkokvalifikované a starší pracovníky)“ (Horáková, Póč : Stanovení přijatých priorit EU v oblasti RLZ v podmínkách JMK (revidovaná Lisabonská strategie), Hlavní strategické směry, Strategie rozvoje lidských zdrojů pro JMK 2006 – 2016, zatím nepublikováno) Nutnost vytvoření komplexních a transparentních systémů certifikace celoživotního vzdělávání Reforma systémů vzdělávání systémů vzdělávání a odborné přípravy Struktura investic do výzkumu a vývoje, inovací a vzdělávání

Adaptabilita a konkurenceschopnost Náklady na výrobní faktor práce Dialektická vazba mezi na jedné straně flexibilitou pracovního trhu (moderní formy organizace práce, vzdělávání atd.) a správně nastavenými sociálními opatřeními (jistota pracovních míst ad.) Minimalizaci segmentace a distorze pracovních trhů Snižování sektoru stínové ekonomiky Nutnost širší adaptability Opatření k posílení kvalifikované pracovní síly v jednotlivých regionech

Adaptabilita a konkurenceschopnost (2.) Reflexe aktuálních technologických trendů Využití tzv. 7. rámcového výzkumného programu EU pro období 2007 – 2013 Podpora využívání komunikačních a informačních technologií Dostatečná mobilita pracovních sil mezi jednotlivými regiony či členskými státy (např. program 45 „quick start“)

Politika zaměstnanosti Problém : nízká míra zaměstnanosti, a to zejména mladých lidí a starších pracovníků Priorita EU : důraz na posílení flexibility pracovních trhů a na hospodářský růst spojený s tvorbou dostatečného počtu kvalitních pracovních míst Podpora tzv. celoživotního přístupu k práci spočívající zejména v usnadňování prvotního vstupu na pracovní trh v případě mladých lidí či ve zjednodušení návratu na něj po kratší či delší době přerušení Základní faktor : vstupní úroveň lidského kapitálu a následně možnosti jeho rozvoje a rozšiřování

Politika zaměstnanosti (2.) Opatření směřující k podpoře rovnosti žen a mužů a k harmonizaci rodinného a pracovní života Usnadnit přístup k práci také uchazečům o zaměstnání a znevýhodněným skupinám Prevence před nezaměstnaností Opatření, která zamezí déletrvající ztrátě kontaktů nezaměstnaných s trhem práce a posílí jejich zaměstnatelnost

Rozvoj lidského kapitálu v podmínkách JMK vytvořit a realizovat koncepci celoživotního učení, zvyšovat podíl osob zapojených v systému celoživotního učení (především snížit podíl mladých lidí, kteří předčasně opouštějí vzdělávací systém a usnadnit vstup do všech forem a stupňů vzdělávání); zvyšovat rozsah investic do lidského kapitálu jak na úrovni kraje (resp. programů veřejné politiky), tak na úrovni zaměstnavatelů i zaměstnanců (příp. nezaměstnaných); rozšiřovat nabídku a zkvalitňovat vzdělávací a výcvikové programy pro znevýhodněné skupiny osob na trhu práce (zejména pro osoby s nízkou kvalifikací); zajistit přístup ke vzdělávání (zejména terciérnímu) většímu počtu osob; pokračovat v zefektivňování činností vzdělávacího systému (zejména v přizpůsobování vzdělávací soustavy potřebám a požadavkům regionálního trhu práce); podporovat zvyšování a zefektivňování investic do vědy a výzkumu; zvyšovat úroveň kvalifikace učitelů na všech stupních vzdělávací soustavy pro zajištění rozvoje výchovy a vzdělání odstranit překážky týkající se uznávání a transparentnosti kvalifikací a schopností v národním i evropském měřítku (vytvořit systém certifikace vzdělávacích programů akceptovatelný všemi aktéry pracovního trhu).

Adaptabilita a konkurenceschopnost v podmínkách JMK zjednodušit podmínky pro podnikání; podporovat přechody mezi jednotlivými profesními statusy (včetně vzdělávání); podporovat inovační formy organizace práce (nové podnikové strategie atd.); podporovat ekonomickou restrukturalizaci s důrazem na omezení sociálních nákladů; aplikovat rozhodný postup v otázce transformace neregistrované práce na řádné zaměstnání; podporovat geografickou mobilitu (např. meziregionální – NUTS II); akcentovat roli zaměstnavatelů jako sociálních partnerů; podporovat aktivní ekonomické subjekty na poptávkové straně trhu práce; podporovat zjednodušení a zefektivnění komunikace a spolupráce mezi ekonomickými subjekty, institucemi veřejné správy a institucemi vědy a výzkumu.

Politika zaměstnanosti v podmínkách JMK zvýšit míru zaměstnanosti obyvatelstva s důrazem na její růst v souboru osob ve věku 50 let; zefektivnit proces zprostředkování zaměstnání pro nezaměstnané a neaktivní osoby; odstraňovat veškeré formy diskriminace na trhu práce, lépe cílit opatření a programy politiky pracovního trhu ke znevýhodněným skupinám; podporovat společné úsilí zainteresovaných aktérů k prosazení navýšení finančních prostředků a rozšíření služeb zaměstnanosti, koordinovat úsilí k maximálnímu využití zdrojů z prostředků evropských strukturálních fondů; zajistit rovnost žen a mužů na pracovním trhu, podporovat opatření směřující k harmonizaci rodinného a pracovního života; odstraňovat neodůvodnitelné rozdíly na trhu práce v jednotlivých regionech kraje; zajistit informační systém budování datové základny pro průběžné sledování trendů zaměstnanosti; rozvíjet infrastrukturu pracovního trhu (zejména ve vazbě na evropský pracovní trh – lepší informovanost jednotlivých subjektů ad.) a podporovat spolupráci regionálních aktérů (větší koordinace aktivit na úrovni kraje).

Děkuji za pozornost