Vybavení školní chemické laboratoře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Advertisements

Materiál, výrobky.
Typy filtrů, druhy filtrací
Základy laboratorní techniky
VY_32_INOVACE_G LABORATORNÍ SKLO
Bouřka pod vodou.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Teorie hašení – Hasební látky
Laboratorní práce č. 1 Filtrace Mgr. Helena Roubalová
VY_32_INOVACE_10_CHEMICKÉ NÁDOBÍ
Obecné zásady bezpečnosti práce v chemické laboratoři
RNDr. Božena Macešková, CSc. 2011
Soutěž pana ZKUMAVKY FINÁLE.
Podle žáků kvarty gymnázia TGM Hustopeče
Soutěž pana ZKUMAVKY FINÁLE Pokyny Odpovídejte pouze přeškrtnutím okénka se správnou odpovědí 1. otázka abcd.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nejdůležitější produkty organické chemie
Separační metody.
LABORATORNÍ PRÁCE Organická analýza PaedDr. Jiřina Ustohalová
Základy pozorování a pokusů v biologii
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Laboratorní práce č. 3 Vlastnosti aktivního uhlí Mgr. Helena Roubalová
Laboratorní práce č. 2 Destilace Mgr. Helena Roubalová
Bezpečnost práce v chemii
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Bezpečnost práce v chemické laboratoři
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
Chemie jako věda, bezpečnost práce v laboratoři,
Chemie Čím se zabývá Druhy chemie Chemická laboratoř Konec
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Filtrace VY_32_INOVACE_CH1 – 02 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Hasící přístroje Kateřina Jedličková
Materiálně technické zabezpečení výuky chemie Vybavení učebních prostor.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Ch_013_Bezpečnost při práci Ch_013_Chemická laboratoř_Bezpečnost při práci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
KOMÍNY Procesy vnitřní a dokončovací Ing. Miloslava Popenková, CSc.
Hasicí přístroje Bc. Balonová Soňa MŠ, ZŠ a SŠ Karviná, příspěvková organizace.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_31_CHEMILUMINISCENCE.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Zařízení chemické laboratoře Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
MASARYKOVA UNIVERZITA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
Myčka. Myčka Úvod Je zařízení pro čištění nádobí. Nacházejí se jak v restauracích, tak v soukromých bytech. Myčka nádobí je připojena na vodovod,
Chemie Čím se zabývá Druhy chemie Chemická laboratoř Konec
15 filtrace - laboratorní práce
Chemické nádobí a pomůcky.
06 – Tepelné operace Petr Zbořil
Objemové změny těles s teplotou
Bezpečnost práce v chemii
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
Laboratorní sklo Kádinka – neslouží k odměřování objemů !!!
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
06 – Tepelné operace Petr Zbořil
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Základy chemických technologií
Uváděj písmenem typ směsi
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY
Transkript prezentace:

Vybavení školní chemické laboratoře Experimenty ve výuce chemie I

Laboratorní stoly Dostatečně velké a stabilní Nehořlavý povrch, odolný proti teplu a běžným chemikáliím Vybavit stoly přítokem a odtokem vody a přívodem elektrického proudu (méně důležité, ale praktické) – v každé laboratoři ale musí být výlevka (odpovídající počet dle počtu míst) a umyvadlo nezávislé na výlevce (umyvadlo ≠ výlevka)

Laboratorní stoly Při práci u laboratorního stolu stojíme (aby bylo v nebezpečí možno rychle ustoupit) Výška stolu 85-90 cm Dostatečný prostor na práci

Skříně a police Uskladnění nádob a přístrojů (odděleně) Dostatečnou velikost Vhodný materiál (kovové prvky z nerezu, masiv, kvalitní lamino) – chemicky a tepelně (není nezbytné) odolný materiál, odolný i proti vodě, nejlépe volit vhodnou povrchovou úpravu (nesmí „hnít“), odolný proti hoření (při uskladnění hořlavin) Musí být velmi stabilní, nejlépe přišroubovaný ke zdi

Skříně a police Při uskladňování myslet!!! - např. není vhodné ukládat dle abecedy (např. vedle sebe kyanid draselný a kyselina sírová – při převrhnutí vznikne nepříjemná nehoda) Trezor, zamykatelný – více klíčů, evidence chemikálií dle zákona Volit vhodné nádobí (zásobní láhve na roztoky, prachovnice na pevné látky, nepoužívat obaly od potravin na chemikálie!!! Ukládat ve vhodné výšce (např. kyselinu sírovou není vhodné mít v horních policích)

Digestoř Existují typy s odtahem (výkonnější, vhodnější, dražší na pořízení (nutno odtahovat ven – otvor do zdi) s filtrem (méně výkonné, dražší a provoz (výměna filtru) Co největší s vhodným motorem (aby zvládl odsávat celý prostor digestoře), podobné požadavky jako na stoly (odolné hořlavinám, chemikáliím) Experimenty je třeba plánovat tak, aby to velikost digestoře a počet studentů/žáků umožňovaly Nic není odolné na 100% - vhodné používat podložky (kovové, keramické –“pekáč“, dlaždičky)

Destilační přístroje Je vhodné jej mít, nakupování bývá drahé S destilovanou vodou je třeba šetřit, používat jen tam, kde je to nutné Existuje mnoho typů Destilační přístroj jednostupňový Destilační přístroje vícestupňové Čím více stupňů, tím lépe Zdroj vody – obvykle voda z vodovodu Neodstraní se těkavé organické látky Vysoké náklady na spotřebu el. energie

Iontoměniče Pracují na principu výměny iontů, dočištění je založeno na principu osmózy Hůře se odstraňují organické látky!!! Existuje mnoho typů Pozor zdroj vody je z vodovodu, nutno filtrovat iontoměnič je třeba měnit osmotickou membránu je třeba měnit zvýšené náklady na výměnu

Chladnička a mraznička Není to nutné, ale praktické Některé chemikálie nelze bez nich uchovávat – pozor na některé hořlaviny Zvýšená spotřeba energie Zdroj ledu Není nutné, aby šlo o specializované laboratorní přístroje, lze využít „klasické z obchodu“ Teplota obvykle – lednička 5-8 °C, mraznička cca – 20 °C Nelze v nich uchovávat společně potraviny a chemikálie (kontrola) Pozor na alkohol na pracovišti

Myčka nádobí Není nutná, ale jde o praktického pomocníka (pokud nedonutíme žáky, aby nádobí myli) Nádobí je vhodné před umístěním do myčky opláchnout, zvláště jedná-li se o korozivní chemikálie Opět není nutné, aby šlo o specializované laboratorní zařízení (ale obvykle je klasická myčka náchylnější korozi) Myčky na destilovanou vodu (drahé) Musíme počítat, že nádobí umyté v myčce je kontaminováno chemikáliemi z mycích prostředků (detergenty, ionty ze solí) – pro analytickou chemii a citlivější experimenty je nutné nádobí opláchnout min. 3x destilovanou vodou

Speciální nádoby na odpady Pevné celistvé stěny z vhodného materiálu dle typu odpadu, nepropustné dno V zásadě 3 typy Na vodné roztoky obsahující jedovaté látky Chlorovaná rozpouštědla Ostatní rozpouštědla Vhodný objem Mít zpracován systém likvidace (jak, kdy, kde, kdo, kam?)

Běžné odpady Třídění Sklo (nevhazovat sklo silně kontaminované chemikáliemi) Plasty (nevhazovat plasty kontaminované chemikáliemi) Papír (nevhazovat papír kontaminovaný chemikáliemi) Pozor na likvidaci nebezpečných chemikálií (fosfor vhozený do koše s papírem koš jistě zapálí, sodík nevhazujeme do odpadu s vodou atd.)

Lékárnička Dobře vybavit Neexpirovaný obvazový materiál, různé typy obvazů – tlakový obvaz, obinadlo, náplasti Léky působící proti účinku chemikálií (např. proti těžkým kovům komplexující roztok, neutralizační roztoky atd.) – dle vybavení laboratoře a prováděným experimentům – před každým experimentem si rozmyslet, zda při poranění budeme moci provést první pomoc Desinfekce (iodisol, manganistan) Rouška Masti proti popáleninám Léky proti bolesti (Ale!!! zjistit si kontraindikace ve třídě u žáků) Tel. číslo na nejbližší pohotovost

Ochranné pomůcky Pláště (náhradní) Ochranné brýle (pro všechny žáky ve třídě) Obličejové štíty (dostatečný počet) Ochranné rukavice (chirurgické + rukavice na kyseliny a zásady)

Požární bezpečnost Hasicí přístroje (vhodné, ne všechno lze hasit vším, např. na el. proud nelze použít vodní, na potraviny halový), obvykle se používá práškový nebo halový – nutno zajistit pravidelnou kontrolu Hasící rouška – speciální nehořlavá tkanina Vše na viditelném a dobře dostupném místě

Sada nářadí Kladivo, kleště, šroubováky (křížový, plochý, šestihran), různé plíšky, francouzský klíč, sikovky, pár drátů (klasika, např. CYKY), vodováha, brusný papír atd. Voltmetr, ampérmetr

Další pravidla Součástí laboratoře je i chemický sklad (bývá to i chem. kabinet) Platí stejná pravidla jako pro laboratoř (nejíst, nepít, v lednici neuchovávat potraviny atd.)

Chemické nádobí Chemické sklo – odolné působení většiny chemikálií a tepla Chemický plast – také odolný, pozor na odolnost proti teplu a chenmikáliím (záleží na materiálů), horší propustnost světla Porcelán – glazovaný, neglazovaný – také odolný většině chemikálií, u tepla pozor na praskání (špatné jsou skokové změny) Ostatní pomůcky (kovové, dřevěné, korkové, speciální materiály) … - zejména pro sestavování aparatur, části odolné proti teplu, ostré části (korkovrt, šroubovák) atd.

Při sestavování aparatur … Neporušené sklo (pozor na ostré hrany) Pozor na napětí při upevňování (praskání skla) – vše musí být pevné a stabilní, ale bez tlaku – rozumné utahování Skleněné součásti upevňujeme většinou do laboratorních svorek a držáků (kov, plast) a do stojanů (kov) – musí být stabilní Volíme vhodné objemy nádobí a všech dalších částí (svorky, stojany, trubice, hadice,…)

Při sestavování aparatur … Aparatura musí těsnit (vhodný průměr hadic, zátky, promývačky) Aparatura musí být čistá, sestavená účelově a vkusně, pozor na podkládání baněk a dalších částí (nepřípustné!!!) Celkově musí aparatura odpovídat své funkci (i didaktické) a všem základním normám a předpisům vztahujícím se k hygieně a bezpečnosti práce

Základní chemické nádobí Varné sklo, sklo (vždy různé objemy), zřídka v plastu) Zkumavka, těžkotavitelná zkumavka, odsávací zkumavka, alonž, kádinka (20-1000 ml), titrační baňka (ploché dno), varná baňka (kulaté dno), frakční baňka, kuželová baňka (Erlenmayerova), destilační baňka (srdcovka, kapička, …), chladič (kuličkový, spirálový, zpětný), U-trubice (elektrolýza, příprava plynů)

Základní chemické nádobí Technické sklo (může být i v plastu) Dělící nálevka (příprava plynů, dělení látek) střička, promývací baňka, promývačka (jímání plynů, čištění plynů, likvidace, sušení), váženka (odvažování, práce s malými množstvími látek, uchovávání chem.), odsávací baňka (práce za nízkého tlaku, filtrace), vývěva (nízký tlak), nálevka (více velikostí, filtrace, příprava roztoků, doplňování kapalin, např. do byrety), prachovnice, reagenční láhev (nutno i plastové), exsikátor – sušení látek, tyčinky – různá velikost a průměry (míchání roztoků), trubičky, různá velikost a průměry, různě ohnuté či umět ohnout (pro aparatury)

Základní chemické nádobí Odměrné sklo Pipeta (odměřování roztoků), byreta (odměřování roztoků, titrační analýza), válec (odměřování objemů), odměrné baňky (příprava roztoků dané koncentrace) - vše o více velikostech Pipeta (10, 20, 25, 100 ml), dělené i nedělené Byreta (min. 25 ml) Válec (5, 10, 50, 100, 250, 500, 1000 ml) Odměrné baňky (50, 100, 200, 250, 500, 1000, 2000 ml)

Základní chemické nádobí a pomůcky Porcelán Odpařovací miska (zahuštění roztoků a krystalizace – různé velikosti), porcelánový kelímek (žíhání), třecí miska s tloučkem (dvě velikosti, přiměřené – rozmělňování pevných látek), Büchnerova nálevka (filtrace za sníženého tlaku) – náhrada - frida

Základní chemické nádobí a pomůcky Ostatní pomůcky Stavba aparatur (stojany či specializované stojánky, svorky, kruhy, držáky) Trojnožka, síťka s keramickou vložkou (zahřívání nádob) Trojhran (zahřívání kelímků) Chemické kleště (přenášení horkého nádobí) Držák na zkumavky (zahřívání) Lžička na chemikálie (plastové, nerez – otázka ceny), špachtle, malé lžičky, kombinované – navažování a nabírání látek Gumové a korkové zátky, korkovrt – utěsňování aparatur, uzavírání nádob, dělaní otvorů do zátek, zábrusové zátky (zábrusové nádobí – utěsnění nádoby; plastové a skleněné) Automatické pipety + špičky, pasteurovy pipety (skleněné a plastové) – odměřování kapalin Různé menší nádoby na chemikálie Platinový drátek, měděná spirála, rozprašovač

Základní chemické nádobí a pomůcky Umývání nádobí Kartáče a štětky (různé velikosti), mýdlo, jar

Základní chemické nádobí Nádobí používat k danému účelu popř. komentovat (tzn. neodměřovat pro analýzu v kádince, nepřidávat 5 ml kyseliny o přibližné koncentraci pipetou atd.) Malá databáze nádobí je na www.studiumchemie.cz