Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi Embrionální a postembrionální vývoj Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve2
ontogeneze Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informaceviz. učebnice Klíčová slova: embrio Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie – ontogeneze.
Druhy: Přímý Nepřímý Přímý – přes larvální stádium – hmyz, obojživelníci. Larva se od dospělce liší.
Nepřímý vývoj Dospělci vznikají proměnou = (metemorfóza) 1. Nedokonalá - larva opakovaným svlékáním přechází v imágo (dospělec). 2. Dokonalá proměna – přeměna se odehrává v kukle.
Přímý vývoj Dobře zajištěna výživa zárodku – množstvím žloutku ve vajíčku (plazi, ptáci), nebo přes matku (savci). Ukončení embrionálního vývoje se děje: vyklubáním z vajíčka porodem.
Období po vyklubání nebo narození. Probíhá: růst přizpůsobení životním podmínkám novému způsobu výživy systému regulačních mechanismů. Spěje k dovršení pohlavní dospělosti, maximální výkonnosti, stárnutí a smrti.
Délka života = genetika + individuální specifika Život končí smrtí – druhy: a) Klinická - zástava srdce, dýchání (je možné se vrátit do života) b) Biologická – je nevratná, dojde k zániku nervových buněk.
Štětconoš trnkový Housenka motýla Shluk vajíček štětconoše Samička klade vajíčka na zámotek kukly
1. Jak se řekne dospělec? Imago. 2. V nepřímém vývoji vzniká larva, čím musí projít, aby vznikl dospělec? Proměnou – metamorfózou. 3. Které úmrtí je vratné? Klinická smrt.
Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN %A1_trnkov%C3%BDhttp://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0t%C4%9Btcono%C5 %A1_trnkov%C3%BD Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.