Petr Machala
Každá věc má mít svou cenu. Arabské přísloví Cena za 1…… 39 Kč + Cena za 2…… 72 Kč Co zákazník o ceně neví? Je to tak výhodné?
a) stanovení ceny tzv. „baťovky“ – končí číslicí 9 ceny bez DPH přeškrtnutá vyšší cena a výrazně nižší cena tzv. diskontní cena inzerování slevových akcí Které praktiky jsou nejpoužívanější?
b) výhodné balíčky zboží či službu koupíme v setu s něčím, co nepotřebujeme Vytvořte “výhodný“ balíček na letní dovolenou u moře. + Kolu nepiju!
c) vyrovnávací ceny nízké ceny se vyrovnávají vyššími u jiného zboží cíl – přivést do prodejen více nakupujících nižší cena se vyrovnává vyšší cenou na náhradní díly, servis Celkem levná tiskárna. Kolik stojí toner?
a) pokladna namarkuje zboží za původní, nesníženou cenu b) sleva 50% může být ve skutečnosti jen 20% c) na hromadě se zlevněným zbožím může být i zboží za plnou cenu d) pozor na velikost balení e) zdání, že cena byla snížena nemusí být pravda f) na letáku stojí sleva 20%, ale činí jen 18% g) zboží s vyšší cenou je v úrovni očí, pro levnější se musíme sehnout h) sladkosti u pokladen mohou být dražší než v regále i) … Jaké další praktiky užívají obchodníci?
pečlivě sledovat cenu zboží (výhodnost/nevýhodnost) kontrolovat účtenku, ihned upozornit na nedostatek mít přehled o cenách (metoda záměrně měnících se cen, zákazník ztrácí přehled) informovat Českou obchodní inspekci ( právní radu najdeme i na: ceny-jejich-vymahani-urady-netrapi/ Jak se můžeme bránit?
* ČECHOVÁ, Jarmila, Otto MÜNCH, Jana MACHÁČKOVÁ a Petr KLÍNSKÝ. Ekonomika pro gymnázia. Praha: Eduko, ISBN * [online]. [cit ]. Dostupné z: * [online]. [cit ]. Dostupné z: * [online]. [cit ]. Dostupné z: Canon_S520_ink_jet_printer.jpg * [online]. [cit ]. Dostupné z: 0a.jpg/800px-Toner-container-black-0a.jpg