Jednodenní projekt Geometrie nás baví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Studentská inovace praxí
Advertisements

GEOMETRICKÉ TVARY A JEJICH VELIKOST
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
Obvod a obsah čtverce a obdélníku
ČESKÁ REPUBLIKA Můj erb Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Flat shapes - obvod geometrických útvarů - matematika Holasová Alena - ZŠ a MŠ Ostrava - Zábřeh, Kosmonautů 15 Metodické pokyny pro učitele Předmět:
VYHLEDÁVÁNÍ GEOMETRICKÝCH TVARŮ V OBRÁZCÍCH
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola Chrastava, náměstí 1. máje 228, okres Liberec.
Obsahy základních obrazců
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.14/
Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika Ročník:7. Datum vytvoření:Leden.
II. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Průřezová témata klíčových kompetencí
Užití poměru (graficky)
Učivo:Geometrické tvary a geometrická tělesa
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Zoner Callisto V této prezentaci najdete různé návody a rady jak pracovat s programem Zoner Calisto.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Barbora Smetanová Kateřina Šauerová.  uměle připravený  směřující k získání dovedností a vědomostí  vázáný  krátkodobý  školní  společný  vícepředmětový.
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
PEČEME KOLÁČE Z jakých surovin se peče koláč? 2.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Slovní úlohy HRA. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Datum: 14.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu: VY_ 32_INOVACE_16_V_M_HŠ_.
VY__III/2__INOVACE__210 FYZIKA SPEKTRUM BAREV.
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Užití poměru (graficky)
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
VY__III/2__INOVACE__194 Pracovní činnosti KYTIČKY Z PAPÍRU.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Název: Tabulka ve Wordu DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_09
VY_12_INOVACE_22_PROGRAM MALOVÁNÍ_KOŠUTOVÁ
Dvourozměrné geometrické útvary
ANOTACE Materiál je určen pro žáky 4. ročníku, je určen k procvičování učiva. Materiál obsahuje prezentaci s učivem o zlomcích. Doplněno řešením. Žáci.
Konstrukce trojúhelníku
vložení – obrázek – (vyhledat logo) – vložit
Tónování barev Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
GEOMETRICKÉ TVARY A BARVY V LOGICKÝCH ŘADÁCH
Budík VY_32_Inovace_13VR-2 Autor : Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov.
Užití poměru (graficky)
Konstrukce trojúhelníku
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Práva dítěte Výchova k občanství
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Množina bodů dané vlastnosti
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
* Zlomky Matematika – 7. ročník *.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Množina bodů dané vlastnosti
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Transkript prezentace:

Jednodenní projekt Geometrie nás baví Základní rovinné útvary

Obsah prezentace Téma – základní rovinné útvary Vzdělávací oblast – MATEMETIKA Ročník – 2. a 3. Pomůcky Metody Místo výuky Cíle výuky Rozvíjené kompetence žáka Jak byly cíle splněny Průběh vyučovací jednotky

Téma, vzdělávací oblast, ročník, pomůcky ANOTACE Doba trvání – jednodenní projekt (4 vyuč. hodiny) Téma – základní rovinné útvary Vzdělávací oblast – MATEMETIKA Ročník - 2. Pomůcky – barevné papíry A4, dřívka (16 kusů pro každou skupinu), kartičky s geometrickými tvary-např. rozstříhané geometrické domino, proužek linkovaného papíru, psací potřeby, výukové CD,PC – program Word Místo, kde bude výuka probíhat – třída

Metody Metody, které budou v projektu použity – metody názorně demonstrační (pozorování, předvádění) metody praktické (grafické a výtvarné činnosti) Metody samostatné práce žáků Metody motivační Metody expoziční Metody fixační Metody aplikační Aktivizující metody Didaktické hry Práce s PC

CÍLE VÝUKY – očekávané výstupy -Žák rozezná a pojmenuje základní rovinné útvary. -Porovná velikost útvarů. -Rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině. -Měří délku předmětů (na dílky). -Dokáže s využitím PC (v programu Word) vkládat a pracovat se základními rovinnými útvary

Dílčí cíle Dílčí cíle: -Žák si procvičí a uvědomí své znalosti o základních rovinných útvarech. -Rozvíjí svou geometrickou představivost v rovině. -Žák sestrojí čtverec, obdélník i trojúhelník. -Žák rozdělí čtverec na dvě stejné poloviny. -Žák změří vybrané předměty vytvořeným měřítkem (s přesností na cm). -Žák vloží, přesune, vyplní pomocí PC základní rovinné útvary

Kompetence žáka, které jsou činnostmi rozvíjeny Kompetence k učení. Pestrá paleta podnětů umožňuje žákovi intelektuální seberealizaci, která je základem jeho poznání smyslu této práce a jádrem motivace k další práci. Kompetence k řešení problémů. Série úloh a problémů různé náročnosti dovoluje žákovi budovat vlastní řešitelské strategie, upřesňovat je a rozvíjet. Kompetence komunikativní. Podporována je vzájemná interakce žáků, zejména schopnost porozumět různým typům informace, schopnost artikulovat vlastní myšlenku, interpretovat myšlenku spolužáka a efektivně pracovat ve skupině.

Kompetence žáka, které jsou činnostmi rozvíjeny Kompetence sociální a personální. Úspěšným řešením problémů narůstající obtížnost získává žák sebedůvěru a poznání, že jeho radost je závislá na klimatu třídy jej vede k sociálně pozitivnímu chování. Kompetence občanské. Dovede hájit svoje přesvědčení bez antagonistického postoje k přesvědčení spolužáka. Umí účinně pomáhat spolužákovi a spolupracovat ve skupině. Kompetence pracovní. Radost, kterou žák zažívá z úspěšného intelektuálního rozvoje, buduje jeho potřebu smysluplné práce.

Popis průběhu Úvod Oznámení tématu a cílů – hlavním úkolem bylo si procvičit své znalosti o základních rovinných útvarech Aktivita pro „zahřátí“ - Burza tvarů a barev Každý žák obdrží jeden barevný papír A4. Společně, na pokyn vyučujícího, jej začne překládat nejprve tak, že přehnutím vznikne čtverec a odstřižením spodní části také obdélník. Společně s dětmi vzniklé útvary pojmenujeme. Vzniklý čtverec rozdělíme v polovině, vzniknou dva trojúhelníky. Společně si názvy všech útvarů opět zopakujeme. Protože má nyní každý žák v ruce dva trojúhelníky stejné barvy, vydá se na burzu barev. Žáci korzují po třídě a vzájemně si mezi sebou barevné trojúhelníky mění. (Lze také z dvou větších trojúhelníků vytvořit čtyři menší… O to zajímavější je pak burza a výsledné barevné sbírky.)

Rozdělení do skupin Rozdělení do skupin pomocí geometrických kartiček Mezi žáky se rozdají kartičky s narýsovanými základními rovinnými útvary a žáci hledají toho, kdo má druhou polovinu karty s napsaným výrazem, který narýsovaný útvar pojmenovává. Skupiny jsou rozděleny na čtverce, obdélníky a trojúhelníky Skupinky by měly být nejlépe dvojčlenné, max. čtyřčlenné. Je-li ve třídě více dětí, lze útvary ještě rozdělit do barevných skupin. (např. modré čtverce, zelené čtverce)

Burza tvarů a barev

Úkoly s dřívky Vyučující vydá pokyn – sestrojte obdélník z 10 dřívek. Na kolik způsobů jste přišli? Lze vytvořit různé obdélníky o rozměrech 4×1 a 3×2. Když je žáci vytvoří, učitel je nakreslí na tabuli a jen tak mimochodem se může zeptat: Který z obdélníků je větší? Můžeme přirovnat k velikosti zahrady – např. kolik jabloní lze do zahrady zasadit? Zkusíme společně se žáky zjistit, že první obdélník můžeme rozdělit na čtyři čtverce a do každého z nich zasadíme jednu jabloň a druhý obdélník je „o dvě jabloně větší“. Každé skupině nyní přidáme dalších šest dřívek. Dalším pokynem bude – sestavte vedle sebe okénka (čtverce), tak, aby měla vždy po stranách společná dřívka (je nutné jim tuto situaci alespoň částečně nakreslit na tabuli). Otázka zní – kolik okének z šestnácti dřívek vytvoříme? Poté mohou následovat otázky – kolik dřívek je třeba k vytvoření tří oken? Kolik k vytvoření čtyř oken? Apod.

Dřívka

Dřívka Tento úkol s okénky provedeme i s okénky tvaru trojúhelníku. (Jejich vrchol pak směřuje jednou nahoru, podruhé dolů – střídavě) Žáci pak odpovídají na stejné otázky jako u předešlého úkolu: Např. K vytvoření tří oken potřebuji sedm dřívek. K vytvoření čtyř oken potřebuji devět dřívek…apod. Vydáme pokyn, aby si děti před sebou ponechaly pouze devět dřívek, z těch vytvoří obdélník. Další výzvou bude – pomocí dalšího jednoho dřívka, rozdělte obdélník na čtverec a obdélník. (Budujeme představu třetiny) Podobně pak také se čtvercem, tentokrát z osmi dřívek a dvou dalších, která použijeme k tomu, abychom rozdělili čtverec na poloviny (svisle nebo vodorovně). Didakticky důležité je, abychom si o práci povídali a aby zazněla slova půlit, polovina, třetina, rozdělit, rozdělit na dvě části, stejně velké části, na tři části..apod.

Dřívka

Měřítko Učitel dá každému žákovi proužek linkovaného papíru. Žák píše k linkám čísla od 0 do 22 (i více)a vytvoří si tak měřítko. Tímto měřítkem pak měříme různé předměty: tužky, penál, gumu apod. Po nabytí prvních zkušeností vyzve učitel žáky, aby našli předmět, jehož rozměr činí 11 dílků apod.

Měřítko

Měření

Práce s PC Nejprve seznámíme děti s plánem práce na PC a s požadavky; -spuštění výukového CD -práce s výukovým programem

Práce s PC Dalším úkolem bylo spustit program Word a pracovat s ním; Vkládání tvarů Přesouvání tvarů Změna velikosti rozměrů Barevné výplně

Práce s PC

Práce s PC

Závěrečné zpestření Z různých geometrických rovinných útvarů jsme v závěru dne vytvořili zdařilá dílka.

Propojení s Vv

Na čem poznáme, že byly cíle splněny Žáci aktivně spolupracovali při řešení úkolů. -Porozuměli zadaným úkolům. -Práce je bavila, pracovali se zaujetím, zkoušeli různé možnosti řešení úkolů. -Plnění úkolů jim nečinilo velké obtíže a dokázali si svou práci obhájit. -Rovinné útvary dokázali bez větších problému správně pojmenovat. -Reflexe a zhodnocení práce na závěr byla velmi uspokojivá.

Závěr Závěr dne-reflexe, zhodnocení a poděkování za odvedenou práci.

Děkujeme za pozornost . Na závěr… Děkujeme za pozornost .