KNOWLEDGE MANAGEMENT a jeho vazba na rozhodovací a plánovací procesy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Advertisements

Management Ing. Jan Pivoňka.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
managementu znalostí podle
Procesy Informační proces
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Audit administrativních činností
Informační systémy podnikové systémy CRM
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Palatinum Excellence Software na řízení firmy. 1.Proč Software Excellence 2.Představení Software Excellence 3.Jak zavést do praxe Obsah Prezentace.
SW podpora krizového řízení Duben 2006 Tomáš Fröhlich, DiS. ISSS 2007.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Didaktické prostředky
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Datové schránky ve velké společnosti SharePoint partenrská konference Microsoft Pavel Salava Mainstream technologies,
Krajský úřad Plzeňského kraje Václav Koudele Projekt „Malá integrace“
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Strana 1 © Vema, a. s., 7. dubna 2015 Intranetová řešení v PIS DS -Personalis 2005.
Tvorba dokumentů – kritéria Obsah a forma –aktuálnost a správnost informací, variabilní data, –forma adekvátní příjemci, estetika, –účelná struktura, členění.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy eDoceo Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy Tomáš Hrdonka.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Realizační tým ICZ duben 2005
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Inspirační databanka pro podporu strategického řízení rozvoje lidských zdrojů v krajích Národní vzdělávací fond, o.p.s. M. Mandíková, Z. Palán, I. Sládková,
MONITOROVACÍ SYSTÉM SF a FS PRO OBDOBÍ WEBOVÝ ÚČET ŽADATELE A PŘÍJEMCE PODPORY Nová aplikace monitorovacího systému Mgr. Matěj Mareš Odbor evropských.
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
Vaše jistota na trhu IT Vybudování a provozování e-spisovny Josef Sedláček ICZ a.s.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Vratislav Paulík ředitel projektů
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
ECM – Enterprise Content Management
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
Personální plán pro podnikatelský plán
Ing. Marek Šmíd, MBA Institut pro veřejnou správu Praha
Interaktivní personální portál
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Úvodní schůzka k projektu „Optimalizace procesů a nastavení způsobu komunikace“ Fulnek
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
as4u advanced system for you
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Didaktické prostředky
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Digitální učební materiál
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
GaP a správa úvazků.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Transkript prezentace:

KNOWLEDGE MANAGEMENT a jeho vazba na rozhodovací a plánovací procesy Denisa Parkosová, Monika Hulatová (Česká pojišťovna a.s.) ÚISK, březen 2006

Znalost, knowledge Úskalí termínu KNOWLEDGE MANAGEMENT. Malá čs encyklopedie: „je osvojená zásoba poznatků o světe (okolí, prostředí), které jsou důležité pro výkon určité činnosti jednotlivce, rozsáhlejší soustava poznaných pojmů, kategorií, definic a vztahů, která je spolu s vědomostmi součástí procesu utváření schopností a dovedností.“ Davenport, Prusack: „znalost je proměnlivá směs uspořádaných zkušeností, hodnot, kontextových informací z pohledu odborníka, která stanovuje pravidla pro hodnocení a začleňování nových zkušeností a informací…V organizacích je často obsažena nejen v dokumentech nebo v databázích, ale také v organizačních postupech, procesech a normách.“

Data – informace - znalosti Hierarchie dle A. Katolického

Více o znalostech Znalosti tacitní (implicitní, mlčenlivé, tiché) x znalosti explicitní Znalostní hodnotový řetězec

Řízení znalostí, knowledge mgmt. KM nenahrazuje, ale prolíná manažerské aktivity. Specifičnost KM: nekonkuruje žádnému existujícímu směru managementu, pomáhá ho prověřit, přispívá k provázanosti, zvyšuje efektivitu. Proč vznikl? Pro přežití firmy je nutná rychlost v hodnocení situace, rychlost aktivizace zdrojů, rychlost komunikace a vyšší kvalita spolupráce. Rozvoj znalostí a jejich plné využití posiluje účinnost působení ostatních faktorů (lidské zdroje, výrobní prostředky, technologie)

Řízení znalostí, knowledge mgmt. Systematický a organizovaný přístup k hledání, výběru, organizování a využití znalostí v organizaci s cílem vytvářet hodnotu, zlepšovat její výkon a dosahovat strategických cílů. Multidisciplinární aktivita: informační věda, interpersonální komunikace, vzdělávání, vnitřní komunikace, procesní přístup, content management, document management, informační technologie.

Rozhodovací a plánovací procesy

Plánování versus znalostní systém

Systém pro řízení znalostí Základní požadavky: Informovanost Přístupnost Dosažitelnost Včasnost Bezpečnost Otevřenost Pět stupňů fáze implementace: Knowledge-chaotic (ad-hoc databáze, neexistuje systém) Knowledge aware (organizace si uvědomuje potřebu KM, pilotní projekt) Knowledge-enabled (izolované aktivity, nekoordinované) Knowledge-managed (vzájemná koordinace aktivit) Knowledge-centric (systém je plně implementován a integrován)

Technologie Neexistuje softwarová technologie, která by pokryla všechny požadavky komplexního systému KM. Mezi nejčastěji využívané patří: Intranet jako základní komunikační a prezentační nástroj. DMS, CMS (document, content management system). Vyhledávací nástroje (engines), push technologie, „agenti“. Help-desk aplikace pro tok externích i interních žádostí, FAQ. Group ware, workflow technologie. Data warehouse, data mining. Specializované znalostní systémy, včetně technologie pro kategorizaci znalostí. Databáze expertů, e-learningové aplikace.

Případové studie ČESKÝ TELECOM, a.s. (10/2000 – 12/2002) Česká pojišťovna a.s. (04/2003 - )

Požadavky na systém VÝCHODISKA PRO REALIZACI Na základě analýzy prostředí a analýzy info potřeb: Flexibilita a otevřenost systému (integrace do prostředí, různé typy uživatelů). Možnost integrovat různé typy dat (MS Office, pdg, scan, html/asp...). Začlenění statistických a manažerských nástrojů. Definice přístupových práv uživatelů a možnost jejich profilace. Možnost sdílení datových zdrojů na vstupu i výstupu. Neomezená dostupnost v rámci interní sítě. Bezpečnost.

Pohled procesní TŘI POHLEDY NA SYSTÉM ČESKÝ TELECOM, a.s. uplatňuje tzv. procesní přístup. (procesní model, oblasti procesů)  Proces Správa a řízení znalostního systému (skupina Rozvoj systémů řízení – oblast Rozvoj organizace a řízení). Základní rámec: řídící dokument Informační řád (RAD) Řízení a správa systému: jednotlivé směrnice (SME) Každodenní chod: postupy, instrukce (POS, INS)

Pohled technologický TŘI POHLEDY NA SYSTÉM Znalostní systém Convera RetrievalWare (firmy Convera). Jaké vlastnosti uživatelé oceňují? Volba typu vyhledávání (podobnostní, s využitím slovníku, booleovské operátory). Jazyková podpora (telco slovník, multijazykové slovníky). Otevřenost systému: možno integrovat do rozhraní. Bezpečnost: autorizace uživatele, kryptovaná komunikace.

Pohled informační (informačních zdrojů) I. TŘI POHLEDY NA SYSTÉM Pohled informační (informačních zdrojů) I. Dva režimy systému Veřejný režim: informační zdroje, které jsou určeny všem uživatelům systému. X autorizovaný režim: informační zdroje, které jsou adresně určeny profilovým skupinám. Podíl „cze/eng“ Interní zdroje 50/50, Externí zdroje 20/80, Denní monitoring 70/30

Pohled informační (informačních zdrojů) II. TŘI POHLEDY NA SYSTÉM Pohled informační (informačních zdrojů) II.

Hlavní milníky IMPLEMENTACE Webový klient  neomezený přístup v rámci firmy prostřednictvím Intranetu. Zabezpečené (autorizované) knihovny  dva režimy – veřejný a autorizovaný, profilové skupiny uživatelů, práce s chráněnými informacemi. Rozšíření datových zdrojů o denní monitoring  zvětšil se objem zdrojových dat. Intranet ČESKÉHO TELECOMU, a.s. indexován jako další zdroj  zvětšil se počet uživatelů, prvky KM. Rozšíření zdrojů o Řídící dokumenty  posílení interních zdrojů, vazba na DMS.

DESIGN SYSTÉMU

DESIGN SYSTÉMU

DESIGN SYSTÉMU

DESIGN SYSTÉMU

Nefinanční benefity BENEFITY Jednotné rozhraní k různým typům informací (interní x externí, různý rozsah, rozličný formát). Kontinuita v procesech i činnostech (znalost souvislostí, možnost průběžně sledovat vývoj vybrané oblasti). Možnost rychlé reakce na vývoj na trhu, snaha o předvídání vývoje. Vytváření a využití „knowledgebases“, zavedení prvků KM do společnosti. Zvyšování spokojenosti zaměstnanců s dostupností a kvalitou informací (prokázáno v průzkumu spokojenosti zaměstnanců). Motivující faktor a platforma pro spolupráci mezi organizačními jednotkami.

Finanční benefity I. BENEFITY Finanční dopad při neřešení požadavku (ušetřené náklady):  Úspora času při práci s informacemi (zejména jejich vyhledávání) zaměstnanců.  Úspora finančních prostředků při koordinované akvizici informačních zdrojů.  Úspora při vlastním zpracování informací a jejich prezentaci (předvídání vývoje, benchmarky – dopad do obchodních aktivit společnosti).

Finanční benefity II. BENEFITY Public uživatel: chování uživatele, statistika počtu přístupů (633/den), doba vyhledávání (odhad + anketa mezi uživateli), 21 prac. dnů v měsíci, započítaná normohodina: 450,-Kč/člověkohodina

Finanční benefity II. BENEFITY Autorizový uživatel: přístup do autorizované části systému, vyhodnocování dotazů, anketa mezi uživateli, sledování práce v systému, započítaný ušetřený čas za týden: 4 hod., počet uživatelů: 40, započítaná normohodina: 450,-Kč/člověkohodina

CÍL:. Zavést systém pro sdílení informací a CÍL: Zavést systém pro sdílení informací a znalostí pracovníků Klientského servisu POŽADAVKY: Různé skupiny uživatelů Jednoduchost, uživatelská přívětivost Otevřenost pro různé typy dat Bezpečnost 26

Popis prostředí Znalostní systém je budován na platformě redakčního systému. Tento systém je členěn do modulů (= funkcionality systému) a moduly dále do instancí (umožňují tematické členění = kategorizace). DATOVÉ A ZNALOSTNÍ ZDROJE: Články – úložiště dokumentů zejména metodického rázu, dále: interní sdělení, postupy, manuály, zápisy z porad, apod. FAQ – databáze často kladených otázek a odpovědí Zeptejte se – komunikační prostředí pro podporu FAQ. News – archiv aktuálních zpráv. Encyklopedie (pojmů, zkratek). Diskusní fóra, ankety, dotazníky Administrace souborů- archiv dokumentů připojených k odkazům v systému KATEGORIZACE INFORMACÍ V rámci modulů se pomocí instancí uplatňuje kategorizace informací: Správa ŽP (Odbytné, vznik, správa, inkaso, ŘSL, DNL-TN, Speciální agendy) Likvidace PU (Dožití, životní PU, úrazové PU) Oceňování rizika (Oceňování rizika) Produkty ŽP Info o ÚKSŽP Návody a manuály Stránky jednotlivých týmů Sekce pro obchod 27

Etapy vývoje: Vývoj Vznik Klientského servisu ŽP – březen 2003 Vznik intranetových stránek KSŽP + používání publikačního systému pro jejich správu a tvorbu – 2003 Vznik nového útvaru Klientský servis (spojením 4 úseků – jedním z nich je Klientský servis ŽP) – duben 2005 Určení vlastníka znalostního systému – Odbor Komunikace – květen 2005 Vytvoření jednotného intranetu pro celý Klientský servis – září 2005 Definování rozhraní znalostního systému + spuštění pilotní verze se základními info zdroji – listopad 2005 28

Pohled do budoucna Plány: Plná integrace intranetu KS a postupně i intranetu ČP do znalostního systému (po důkladném přepracování přístupových práv) Další rozvoj informací na intranetu (dle požadavků jednotlivých skupin uživatelů) Po změnách ve funkčnostech a designu publikačního systému promítnout změny i do rozhraní vyhledávání 29

Organizační rámec Organizační zajištění systému vychází z dvou-úrovňového modelu architektury systému. Hlavní metodik ("supervisor" systému): Je správcem a jedinečným uživatelem znalostního systému. Je zodpovědný za kontinuální rozvoj systému na základě potřeb uživatelů. Garant pro oblast dat (kategorii): Je odpovědnou osobou ve stanovené kategorii. Zodpovídá zejména za čistotu a aktuálnost dat, rozhoduje o atributech informací zařazených do systému. Správce datového zdroje: je odpovědnou osobou za konkrétní datový zdroj. Zodpovídá za kvalitu dat a za export dat do systému dle předem stanovených pravidel. (Většinou jde o administrátora databáze či systému, zpravidla z jiné organizační jednotky). Uživatel: Je každý klient systému, který využívá tento systém pro svoji práci. Dle daných kritérií (zařazení v rámci organizační struktury, popis pozice) jsou nastavena přístupová práva, popř. automaticky vytvořen uživatelský profil. 30

Hlavní stránka útvaru Klientského servisu

Hlavní stránka jednotlivých útvarů

Metodické info - hierarchie

FAQ – Otázky a odpovědi

Rozhraní pro vyhledávání

Seznam výsledků vyhledávání

Detail vyhledaného výsledku

Vaše otázky? Děkuji za pozornost. Denisa Parkosová dparkosova@cpoj.cz