Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
2 Legislativní rámec Platný zákon Připravované zákony Prováděcí předpisy (připravované) č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (ISVS), ve znění pozdějších předpisů (zejm. č. 81/2006 Sb.) o sdílení dat při výkonu veřejné moci o registru územní identifikace, adres a nemovitostí vyhlášky
3 Zákon o ISVS Zákon č. 365/2000 Sb. Vytváří základní podmínky a prostředí pro fungování ISVS –upravuje technický způsob sdílení dat jako umožnění přístupu (tj. poskytování příslušné služby) k daným datům prostřednictvím referenčního rozhraní více subjektům současně
4 Zákon o sdílení dat Právní závaznost datových záznamů a zpráv Model věcného řešení výměny dat ve veřejné správě Registry veřejné správy základní registry –registr obyvatel (RO) – MV –registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN) – ČÚZK –hospodářský registr (HR) – ?správce možnost vzniku dalších registrů Registry veřejné správy
5 Zásady vedení údajů v registrech Údaje se považují za pravdivé –vyvratitelná domněnka – nutno prokázat opak Údaje musí být v souladu s podklady Údaje smí být získány jen na základě zákona Údaje budou veřejné –výjimky stanoví zákon –osobní údaje veřejné, jen pokud to povolí zákon Věrohodnost Veřejnost
6 Povinnosti správce registru Správce odpovídá za –soulad údajů s podklady –včasnost zápisu (v souladu s právními předpisy) Správce vede protokol o provedených informačních činnostech –kdo (osoba / IS) –kdy –co (jakou činnost; interní i externí přístupy) –jaké údaje poskytnuty –komu údaje poskytnuty Pravidelná analýza protokolu –možnosti křížových kontrol Odpovědnost Provozní evidence
7 Další zásady vedení registrů Registry umožní získat údaje k libovolnému datu od vzniku registru (příp. i dříve) Předávání (přebírání) dat mezi registry a dalšími ISVS výhradně elektronicky –prostřednictvím referenčního rozhraní –údaje označeny e-značkou Historie Výměna dat
8 Zákon o RUIAN Předmět právní úpravy Stanovení pravidel pro práci s informacemi vztahujícími se k území, včetně určení odpovědnosti Určení objektů vedených v registru a údajů o nich vedených Stanovení pravidel při zápisu údajů do registru a povinností s tím spojených Určení správce registru – ČÚZK a stanovení jeho povinností Přechodné období – vznik registru
9 Obsah RUIAN [1] Vybrané územní prvky –území regionu soudržnosti –území kraje –území okresu –území správního obvodu obce s rozšířenou působností (správního okrsku) –území správního obvodu pověřeného OÚ –území obce / vojenského újezdu –území městského obvodu / městské části, –území správního obvodu (hl. m. Prahy) –katastrální území –adresní místo –(účelové územní prvky) Objekty v registru
10 Obsah RUIAN [2] Vybrané územně-evidenční jednotky –část obce –adresní poštovní provozovna –ulice nebo jiné veřejné prostranství Nemovitosti –budova –pozemek Z více zdrojů –územně-identifikační registr adres (ÚIR ‑ ADR) – MPSV –registr sčítacích obvodů (RSO) – ČSÚ –IS katastru nemovitostí (ISKN) – ČÚZK –IS evidence obyvatel, subsystém Adresa (ISEO-Adr) – MV Objekty v registru (pokr.) Vznik
11 Budování RUIAN – další postup Věcný záměr zákona o registru –MI (+ČÚZK) – Návrh zákona o registru –~ , účinnost ~ Analýza datového obsahu stávajících evidencí –ČÚZK (+MPSV, MV, ČSÚ + MI) – Sjednocení adres v UIR-ADR s ostatními stávajícími evidencemi –MPSV (+MV, ČSÚ, ČÚZK) – Funkční registr – s využitím dat + softwaru UIR-ADR –ČÚZK – Legislativa Věcné řešení
Děkuji za pozornost