Dopravní a liniové stavby 10 Obytné zóny Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava
Obytné zóny TP 103 Je oblast, ve které pobytová funkce převládá nad funkcí dopravní. Skládá se z jedné nebo více obytných ulic a zklidněných ploch. Vjezd není omezen předpisem, ale má zvláštní stavební úpravu. Obytná ulice je stavebně upravená komunikace se smíšeným provozem se zpevněnými plochami v jedné úrovni.
Neorganizovaná hra dětí v dopravním prostoru obytné zóny
Příklad urbanistického řešení a organizace dopravy
Řešení vjezdu do obytné zóny z obslužné komunikace s cyklistickým pruhem
Skluzavka a prolézačky oddělené nízkou zídkou (sezení)
Řešení obytné ulice v městské zástavbě - Holandsko
Řešení obytné ulice v městské zástavbě - Německo
Přestavba komunikace na obytnou ulici v zástavbě RD
Stávající MK a stav po rekonstrukci na obytnou ulici
Nevhodné řešení – obytná zóna ve vysokopodlažní zástavbě
Nevhodné řešení – dopravní značka bez stavebních úprav nevede ke změně chování účastníků provozu
Navrhují se pouze parkovací stání pro osobní automobily pouze na určených plochách, vyznačených barvou, materiálem (kapacity viz ČSN 73 6110) 369/2001 Sb. O obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace
Pěší zóny Komunikace s vyloučenou motorovou dopravou mimo dopravy obslužné (za určitých podmínek). Pěší zóna tvoří jedna nebo více zklidněných komunikací (centrum) musí splňovat požadavky na: orientaci (i pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace) zeleň zařizovací předměty (mobiliář) rozhledové poměry na zaústění do MK B, C úklid a údržbu mechanizací vedení MHD (zejména tramvaje) vjezdy s úpravami vjezdů do obytných zón