Pásmo mapování vztahů ve třídním klimatu počáteční/zárodečné manuál Vypracovala Mgr. Michaela Moudrá V Kyjově dne 10. 9. 2013________________________ Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přijímací řízení na střední školy
Advertisements

VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Školní rok 2011/2012. Školní poradenské pracoviště tvoří:  školní psycholožka  výchovné poradkyně  školní metodičky prevence.
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Spolupráce se Základní školou, Masarykova, Rychnov nad Kněžnou v rámci projektu „Nadané dítě.eu“ v lednu 2010 spolupracovala Pedagogicko-psychologická.
ŠIKANA Mgr. Jan Žufníček.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
Základní škola Mikulov, Valtická č. 3,
„Zlo triumfuje, když slušní lidé nic nedělají“
Vlastní hodnocení školy
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
Šikana a kyberšikana ve školách – HK 2013 Možnosti práce se šikanou na ZŠ v rámci programu všeobecné primární prevence rizikového chování Mgr. Markéta.
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
Kvalitativní výzkum.
Různé role zástupce ředitele školy
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
PROJEKT: Co nám přinesl tento projekt? 1) Exkurze a)do firem - interaktivní přenos informací do výuky (ZKL Hanušovice, a.s.; Ondřejovická strojírna,
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
Název projektu: Zajištění individuální podpory Reg. číslo: CZ.1.07/1.2.31/ Pedagogicko psychologická poradna Plzeň, Částkova 78, Plzeň Práce.
Vypracovala Mgr. Michaela Moudrá
DŮVOD SDĚLENÍ  Vyskytují se nesprávné postupy při řešení absence žáků ve vyučování  Základní školy vznesly opakovaně požadavek na zpracování postupu.
Management a rozvoj obcí
Sociální práce s rodinou 3
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
Komunikace s rodiči.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Každodenní chod školy S čím za kým. Struktura školy Vedení školy (ředitel, zástupci ředitele) Sekretářka (hospodářka) školy Vedoucí předmětových sekcí.
Metodický a supervizní seminář k praxi III. 4. září 2012.
Šikana příčiny diagnostika praktická pomoc
Práce se třídou Frýdek – Místek, Malenovice, dne 8.října 2012
Odevzdáno 23 dotazníků Struktura posluchačů: - 19 základní školy, 2 střední školy, 2 speciální školy a zařízení - 11 začínajících výchovných poradců -
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Vyhodnocení odevzdaných dotazníků:
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Program – – → 1. blok – podmínky pro práci výchovného poradce, proměna poradenských služeb ve škole, vyhodnocení vstupních dotazníků.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Tým pro mládež Plzeň-město v rámci projektu „Na správnou cestu!“
Strategie rozvoje základního vzdělávání v oblasti ORP Ostrov vznikla v rámci projektu: „Podpora vzdělávání ve školách oblasti ORP Ostrov“ Jak na společné.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Práce se selhávajícím žákem
Školská sociální práce
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Centrum kolegiální podpory CKP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Záškoláctví.
Transkript prezentace:

Pásmo mapování vztahů ve třídním klimatu počáteční/zárodečné manuál Vypracovala Mgr. Michaela Moudrá V Kyjově dne ________________________ Mgr. Michaela Moudrá

Pásmo mapování vztahů ve třídním klimatu Struktura pásma, který mapuje vztahy ve třídních klimatech. POUZE!!!  Počáteční (zárodečná stádia)

Jak postupovat při objevení problému informace od rodičů, žáků, kolegů, dopisem na vedení školy, vlastním pozorováním, apod. Nahlášení:TU + ŘŠ + ŠMP + VP  společně zvolí strategii postupu řešení (spolupráce) !!CHRAŇTE ZDROJ INFORMACÍ!!

1. krok  Odhad závažnosti onemocnění  Velmi důležité je určit, jestli daný problém vyřešíme sami v rámci naší školy (Je to moje?, Troufáme si na to? Máme na řešení dostatek času?)  počáteční stádia nebo  můžeme řešit pomocí konzultace s odborníkem zvenčí (PPP, SVP, apod.),  počáteční stádia nebo  už tato problematika patří odborníkům  pokročilé stádium, neobvyklá forma šikanování - lynč

Odhad závažnosti onemocnění Odhad závažnosti - 4 kritéria: způsob chování a vypovídání obětí a svědků,… „je to moje, pokud jsou otevření, ochotní pomoci a nesouhlasí se špatným chováním agresorů“ (viz. tabulka), závažnost a četnost agresivních projevů (vnější pohled na šikanu – nemocné čili patologické chování), čas… jak dlouho šikanování trvá, počet agresorů a obětí. Oznámení vedení školy, nástin řešení a vymezení rolí (kdo a jak budete postupovat  jednotný postup). !!CHRAŇTE ZDROJ INFORMACÍ!!

Důležité!! Oznámení vedení školy, nástin řešení a vymezení rolí (kdo a co bude dělat – VŽDY zachovejte jednotný postup). !!! Správné řešení u případů šikanování mezi dětmi a mládeží záleží na: jednotnosti, znalosti problematiky, důslednosti.

2.krok  I.část techniky Techniky mapující klima – výběr technik cílených pro tuto problematiku např.:  jména  přezdívky („hanlivé“přímý varovný signál)  had  cris cros  bingo  místa si vymění  ruce (kladné a záporné vlastnosti)  loď  tiché řady  míček – co mám rád, co nemám rád  apod.

3.krok  II.část sociometrie zvláštní místnost individuální práce se žáky

III.část práce se třídou komunitní kruh pojmenování problémů ve třídním klimatu nastavení pravidel „charta třídy“ !!! Zpětná vazba od žáků na pásmo (líbilo x nelíbilo, co jsem si uvědomil, co mohu udělat pro vztahy ve třídě, aby bylo lépe….)

4.krok  závěrečná zpráva pojmenování a shrnutí důvěrná popis I.,II. a III.části pásma závěr doporučení, rizika… Odkaz na Metodický pokyn MŠMT ČR /2008-6

5.krok  info a diskuse užší realizační tým (VP, MP, TU, vedení školy) popis dění ve třídě – seznámení společné kroky k řešení role pedagoga

6.krok  kulatý stůl schůzka s pedagogy, kteří ve třídě učí – seznámení s problematikou (obecně) pedagogický sbor

8.krok  schůzka s rodiči vyzvání písemnou formou „mimořádná“ – dle závažnosti účast TU, VP, MP, vedení školy (odborník zvenčí) Seznámení s problémem (obecně) ne jmenovitě!!

9.krok  Dvě linie  rozdělení následujícího řešení Linie A / agresor Linie O / oběť  Zapomíná se!!

10.krok  nástin struktury výchovné komise linie A Úvod, přivítání – vedení školy Seznámení rodičů s problémem, který jsme zjistili – projevy chování u jednotlivého konkrétního dítěte (agresora) – vedení školy, popř. řešitel problému (ŠMP, VP, TU) Jaký postoj zaujímá škola k těmto nevhodným a nežádoucím projevům chování – vedení školy Vyjádření zákonných zástupců Možná navrhovaná řešení ze strany zákonných zástupců, (možnosti řešení pro nápravu chování u svého dítěte (agresora), aby se situace zlepšila, možnost spolupráce se školou). Seznámení rodičů s konkrétními možnými řešeními, které navrhuje škola – vedení školy Domluvit se na časovém horizontu (z hlediska nápravy chování agresora) - TU Zpětná kontrola (zda se situace zklidnila) - TU Nezapomenout upozornit rodiče na další výchovná opatření, pokud tato přijatá opatření nepomohou - vedení školy

11.krok  nástin struktury výchovné komise linie A/pokračování Zákonní zástupci jednotlivých žáků (agresorů) by měli být zváni na jednání ve škole písemnou formou a mezi jednotlivými jednáními se zákonnými zástupci by měla být časová prodleva. Z tohoto jednání by měl být proveden zápis, který obsahuje (datum, struktura, závěr (na čem jsme se dohodli) podpisy všech zúčastněných, souhlas rodiče, že byl s celou záležitostí seznámen a s navrhovanými řešeními souhlasí. POZOR! U agresorů není jednoznačným možným řešením jen vyloučení žáka ze školy. Zkušenosti ukazují, že žák přejde na jinou školu a v šikaně pokračuje dál,pokud se s ním nepracuje (tzv.pokročilé šikany/patologie chování). Naším společným cílem je pomoci mu (změna chování). Najít a snažit se společně vyřešit mu příčinu útoků!!! (výměna rolí agresor/oběť). Možnosti spolupráce…. ZAPOMÍNÁ SE!!!

Linie O/oběť 12. krok  rozhovor se zákonnými zástupci oběti Doporučuji: sejít se jiný den než jsou výchovné komise sdělit zákonným zástupcům, jak jsme v dané věci postupovali (kroky řešení, závěry, domluva na dalších opatřeních, možnosti další spolupráce) časový horizont pro sledování situace (po týdnu, 14 dnech informovat se vzájemně o situaci – rodinné a školní klima) spolupráce (ochrana oběti) Konkrétní kontakt na instituce / konkrétní odborník zabývající se problematikou šikany: pedagogicko-psychologická poradna středisko výchovné péče praktický lékař

13.krok  práce s celou třídou Uzavření celé záležitosti vedením školy před všemi žáky ve třídě (VP, ŠMP, TU). ozdravění třídy – dlouhodobý proces nastavení nových funkčních pravidel např.: charta třídy (nutno dodržovat všichni, nejen žáci, ale i dospělí!) možnosti práce se třídou v rámci třídnických hodin (jiné aktivity zaměřené na vztahy mezi žáky ve třídě) třídu neustále sledovat TU + ŠMP informovat všechny členy pedagogického sboru (obecné informace – shrnutí případu, seznámit je s nastavenými pravidly) jednotnost a důslednost pedagogického sboru při nezastavení problematiky šikanování kontaktovat ŠMP, VP (přivolání pomoci – instituce zabývající se touto problematikou)