10. Alternativní školy Vznikly v období reformního hnutí, které kritizovalo zejména, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání byl kladen.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Výhody & nevýhody tvorby Projektu podpory zdraví vzhledem k tvorbě Školního vzdělávacího programu Tomáš Blaha SZÚ Praha 2005.
Projekt Škola podporující zdraví
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Sdružená/komunitní škola brno
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Ve zdravém těle, zdravý duch … a ten je jen ve zdravé škole!!!
Zdravá škola.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Rámcové a školní vzdělávací programy
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Empirismus považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
11. Humanisticky orientované vzdělávání
10. Proměny cílů předškolní výchovy
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Humanismus Myšlenkový směr, který zdůrazňuje univerzální lidství, solidaritu všech lidí, a staví se tak proti různým rasovým, jazykovým, národním nebo.
Odloučené pracoviště NAD PLOVÁRNOU Statutární zástupce školy Mgr. Božena Suchánková Vedoucí učitelka Věra Kopečná.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Škola podporující zdraví Komunitní program WHO pro MŠ, ZŠ a SŠ v ČR od r Národní koordinační centrála v SZÚ Poslanecká sněmovna, Konírna
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_15.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
9. Tvorba individuálního plánu
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
3. PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
Konstruktivismus Zora Syslová.
Konflikt, koření života
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
3. PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Waldorfská škola Olomouc.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

10. Alternativní školy Vznikly v období reformního hnutí, které kritizovalo zejména, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání byl kladen důraz na intelekt = velké vědomosti, znalosti, které nebylo možné v životě uplatnit Obsah vzdělávání byl pro všechny stejný, nebrala se v úvahu individualita Vzdělávací metody byly převážně verbální = těžištěm byl učitel, který předával a dítě pouze přijímalo Převládal frontální způsob práce

10. Alternativní školy Změna pohledu na dítě - přijímat dítě takového jaké je, nikoliv takového jakého ho chceme mít. PEDOCENTRISMUS - právo dítěte na přirozenou výchovu a prožití svého dětství. Výchova má respektovat přirozený vývoj dítěte a má být vedena tak, že se: dítě aktivně účastní výchovně vzdělávacího procesu obsah výchovně vzdělávací činnosti přizpůsobuje individuálním potřebám jednotlivých dětí, je respektováno jejich tempo a dispozice frontální způsob práce nahradí individuálním a skupinovým dítě stává rovnocenným partnerem pedagoga – vztah přátelský na základě vzájemné úcty

10. Alternativní školy R. Steiner – Waldorfská škola, antroposofie M. Montessori – seberozvíjení dítěte C. Freinet – tzv. pracovní škola P. Peterson – Jenská škola H. Parkhurstová – Daltonský plán, samostatnost, zodpovědnost

Waldorfská škola Zakladatelem školy Waldorfského typu byl rakouský filozof a pedagog Rudolf Steiner, který vytvořil soustavu filozoficko – pedagogických názorů na výchovu člověka. Tato jeho koncepce je nazývána antroposofie. Poprvé realizována v obci Waldorf v roce 1919.

Systém M. Montessori Tento typ alternativní školy je nazván podle M.Montessoriové, italské lékařky, pedagožky, průkopnice mírového hnutí a organizátorky boje za práva dětí a žen. Patří bezpochyby k nejvýznamnějším postavám reformně pedagogického hnutí. Původně se věnovala mentálně postiženým dětem. V roce 1907 založila v Římě „ Dům dětí“, kde vytvořila originální edukační prostředí v duchu výrazného pedocentrismu a důvěry ve spontánní seberozvíjení dítěte.

Freinetovská škola Tento typ alternativní školy pochází od francouzského učitele Célestina Freineta, jednoho z nejvýznamnějších představitelů myšlenky tzv. pracovní školy. Hlavní idea jeho pedagogických snah, rozvíjených ve 20. letech, zní „Z života pro život prací“. Ve svém hlavním díle Moderní francouzská škola razil koncepci o nutnosti vybavit třídu různými pracovními koutky, ve kterých se mohou děti individuálně nebo ve skupinách věnovat činnostem z oblasti přírodních věd a techniky, domácím pracem, umělecké tvorbě, jazykové komunikaci. Alternativní školy Freinetovského typu jsou nejvíce rozšířeny ve Francii. Přitom F. škola v pravém slova smyslu se vyskytuje poměrně zřídka. Charakteristické pro tyto školy je ruční lis.

Jenská škola Jejím zakladatelem je německý pedagog Peter Petersen. Vedl od roku 1923 pokusnou školu při universitě v Jeně, kterou postupně přebudoval na školu pracovní, tzv. jenský plán. Nejdůležitější rysy Jenského plánu: Učební skupiny žáků, přesahující ročník. Žáci nejsou sdružováni mechanicky podle jednotlivých ročníků, ale podle věkových skupin (např. 6 – 8 let) Rytmický týdenní plán skupiny: vyvážené střídání pedag. situací (rozhovor, hra, práce, slavnost) „školní obytný pokoj“, tj. místnost, na jejímž vytváření se podílejí děti neuplatňuje se vysvědčení v tradiční formě V Jenském plánu jde o vytvoření bohatého podnětného a volného edukačního prostředí pro děti.

Daltonská škola Nazývá se podle experimentální školy v Daltonu, ve státě Massachusetts, v USA. Vznikla z iniciativy americké učitelky Helen Parkhurstové. Odvolává se na několik ústředních principů: svoboda žáka a jeho vlastní zodpovědnost. Tento princip se především projevuje konkrétně v tom, že každý žák má vytvořen svůj vlastní program práce na jeden měsíc, v němž jsou vymezeny výsledky, jichž má v učení dosáhnout. Žák přitom postupuje svým tempem a zodpovídá za úspěch svého učení. Zdůraznění spolupráce a vytváření sociálního a demokratického vědomí Osobní zkušenost na základě samostatné činnosti žáka Při uskutečňování těchto zásad se v daltonské škole usiluje o vyvážené střídání výuky v rámci celé třídy a skupinovou a individuální prací na úkolech jejichž pořadí vypracování si žák určuje sám. Je možno je charakterizovat označením „školy s uvolněnou třídní strukturou“. Nedostatečné opakování látky, které je pro zapamatování nutné, dále nesystematické získávání poznatků a hlavně přílišné spoléhání na žákovu aktivitu, neboť žáci se slabou vůlí, neteční apod. pracují méně a pomaleji nejsou schopni.

10. Alternativní školy Česká republika (reformní hnutí – rovina teorie) V. Příhoda v Praze - zkušenosti z Ameriky, snaha o nové metody (testování), mění hodnocení žáků, obsah O.Chlup a J.Uher v Brně – důraz na tradice, snaha formulovat cíle Rovina praxe Ida Jarníková - chtěla vrátit dětem šťastné dětství a odstartovala tzv. „uvolnění dětí ze školních lavic“. Šlo jí zejména o zlepšení materiálních podmínek v MŠ, snížení počtu dětí a změnu obsahu. Chtěla vrátit do MŠ především HRU a POHYB. Anna Süssová - prosazovala zejména pohyb, až na 2. místě byl rozvoj rozumový. Na rozdíl od Jarníkové nepropracovává obsah činností, ale zaměřuje se na časový řád a prostředí. V centru dění stojí VOLNÁ HRA.

INOVATIVNÍ ŠKOLY Program podpory zdraví v MŠ (Havlínová, 2000) Program Začít spolu (Gardošová, Dujková, 2003)

Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová): holistické pojímání zdraví rozvoj zdravých životních návyků

PRINCIPY N A ZÁSADY PZMŠ: Respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa Rozvíjení komunikace a spolupráce učitelka podporující zdraví věkově smíšené třídy rytmický řád života a dne tělesná pohoda a volný pohyb zdravá výživa spontánní hra podnětné věcné prostředí bezpečné sociální prostředí participativní a týmové řízení partnerské vztahy s rodiči spolupráce mateřské školy se základní školou začlenění mateřské školy do života obce

KOMPETENCE PODPORY ZDRAVÍ Rozumí holistickému pojetí zdraví, pojmům podpory zdraví a prevence nemocí. Uvědomuje si, že zdraví je prioritní hodnotou. Dovede řešit problémy a řeší je. Má vyvinutou odpovědnost za vlastní chování a způsob života. Posiluje duševní odolnost. Ovládá dovednosti komunikace a spolupráce. Aktivně se spolupodílí na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech.

Vzdělávací oblasti Biologická Psychologická Interpersonální Socio-kulturní Environmentální

Evaluační systém Tzv. EVY Dotazník INDI MŠ SUKy, RoK

LITERATURA GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5 GRUNELIUSOVÁ, M., E. Výchova v raném dětském věku. Přerov: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-3-4 LUDWIG, H., ONKENOVÁ, A., ELSNER, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s M. Montessori. Pardubice: Universita, 2000. ISBN 80-7194-266-9 MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7 PRŮCHA, J. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeammus, 1999. RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3 RÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky M.MONTESSORI (učební pomůcka pro veřejnost). Praha: Public History, 1999. SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-20715-4 SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4 ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. VÁCLAVÍK V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-229-1 ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal sám. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5

LITERATURA HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-048-0 HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8 HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 HAVLÍNOVÁ, M., VILDOVÁ, Z. Škola podporující zdraví. Praha: SZÚ, 1999. ISBN 80-7071-136-1 ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204.