PŘEDŠKOLNÍ VĚK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Kojenecké, batolecí a předškolní období
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
vývoj poznávacích procesů
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vývoj člověka Ontogeneze.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Mladší školní období.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Rozdíly mezi osobnostmi
BATOLE 1 – 3 rok.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
DĚTSKÁ HRA.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Hrové chování.
Přednáška č. 3 Předškolní období
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Vývojová dysfázie.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Mladší školní věk.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Témata kognitivní psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PŘEDŠKOLNÍ VĚK

Vymezení období v širším slova smyslu – od narození do vstupu do školy v užším slova smyslu – od 3 roků do 6 let -> „věk mateřské školy“ rodinná výchova v tomto období stále zůstává základem

Růst dítěte dítě je již zcela mimo vliv infantilní růstové fáze -> rychlost růstu se zpomaluje růst je řízen růstovým hormonem a růstovým faktorem (podobný inzulinu) Každý rok dítě naroste zhruba o 7 cm nedostatečná výživa -> zpomalení růstu (nízký energetický přísun) od 3 do 4 let: měří 87 – 104 cm a váží 11 – 19 kg od 4 do 5 let: měří 97 – 110 cm a váží 14 – 20 kg od 5 do 6 let: měří 105 – 115 cm a váží 16 – 21 kg

Základní schopnosti a dovednosti změny jsou méně nápadné oproti předchozím vývojovým obdobím motorický vývoj - lepší pohybová koordinace, větší hbitost a elegance pohybů zručnost – narůstá soběstačnost (samo se nají, svlékne, oblékne, obuje, myje ruce..) - cvičí ji při různých hrách, ale hlavně při kreslení (čmáranice->postavy)

Základní schopnosti a dovednosti řeč – značně se zdokonaluje - 3 roky: slovní zásoba kolem 1000 slov, dítě ještě „drmolí“, umí říkanky - 4 – 5 let: mizí dětská patlavost, souvětí podřadná, lépe naslouchá (pohádky) - 6 let: slovní zásoba kolem 2500 slov, zpívají písničky -dítě rádo povídá a často je samo sobě jediným posluchačem

Základní schopnosti a dovednosti regulace chování – pomocí řeči (slovní instrukce – nahlas -> „vnitřní řeč“) růst poznatků – souvisí s rozvojem řeči (zná své jméno, pohlaví , hlavní barvy, známé věci) rodina nestačí – styk s vrstevníky práce – začíná se o ni zajímat (zametání, vaření, sekání trávy,..)

Kognitivní vývoj rozvíjí se kognitivní (poznávací) procesy: učení, myšlení, vnímání, paměť, fantazie,.. názorové (intuitivní) myšlení – vývoj inteligence z úrovně předpojmové (symbolické) na vyšší úroveň – kolem 4 let - > uvažuje v celostních pojmech, ale myšlení je ještě „prelogické“-předoperační úsudky – co vidí/vidělo, je vázáno na názor - > nemyslí ještě logicky (např. Jean Piaget – pokus se skleničkami s korálky)

Emoční vývoj a socializace Primární socializace dítěte probíhá v rodině socializace zahrnuje 3 vývojové aspekty: vývoj sociální reaktivity vývoj sociálních kontrol a hodnotových orientací osvojení sociálních rolí

Vývoj sociální reaktivity Bohatě diferencované emoční vztahy k lidem (bližším i vzdálenějším) ve společnosti -> příjemné i nepříjemné pocity selhání vývojového postupu (např. autistické dítě -> lidé = „neživé věci“)

Vývoj sociálních kontrol a hodnotových orientací vývoj norem dítěte (příkazy a zákazy rodičů) – omezující hranice a cíle k dosažení v dětství je dítěti dovoleno téměř vše – později se však období shovívavosti mění v období socializace ( u nás pozvolna a postupně) uplatňuje se nejen rodina selhání vývoje sociálních kontrol (např. krádeže u mladistvých)

Vývoj sociálních kontrol a hodnotových orientací rozvoj schopnosti seberegulace – dítě se řídí vlastními instrukcemi (zvnitřnění) – ve 3. roce života řídí se více vlastním myšlením než řečí vnitřní sociální kontroly = svědomí – závislé na různých podmínkách (vztah dítěte k rodičům, socializační techniky,..) sebepojetí – vlastní fyzické rysy, své preference (ne/mám rád/a..), vlastnictví,..

Vývoj sociálních kontrol a hodnotových orientací diferenciace, regulace a vyjadřování emocí (také porozumění emocím druhých lidí) Pocity vztažené k vlastnímu sebehodnocení (pocit viny, studu, hrdosti,..) mezi 3 – 5 rokem rozumí subjektivné povaze emocí -> počátek „teorie mysli“ neuvědomuje si možnost maskovat vlastní pocity

Osvojení sociálních rolí vzorce chování a postojů jednice -> navzájem spolu související činnosti každý zastává více rolí (např. syn, vnouče, bratranec,..) překrývání rolí může vést k poruchám v sociálním fungování V institucích (např. školka) je role člena obvykle výslovně předepsána

Vývoj sociálních rolí rozvoj symbolických her souběžná (paralelní) hra - > společná (asociativní) hra -> kooperativní hra role závislé na věku, ale i dalších okolnostech ( tendence k vedení, podřizování,..) kolem 3 – 4 let – soupeřivost dětí diferenciace mužské a ženské role „sdílené pohlaví“ –rodiče upřednostňují dítě stejného pohlaví -> vzor chování pro děti

Vývoj sociálních rolí dítě stále nejvíce závislé na rodičích (vztahy k druhým lidem jsou nahodilé) každé dítě by se mělo stýkat s vrstevníky (spolupráce, řešení konfliktů předškolní období = „období hry“ různé typy her (funkční, konstruktivní, iluzivní,..) „teorie hry“: 1) vede k rozumnému a účelnému životu 2) hra má smysl sama o sobě

KONEC

Děkuji za pozornost