Klíčová otázka č. 5 Mediální obraz bezdomovectví prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (MUP, FSV UK) 26. – 27. listopadu 2014
Východiska Mediální obsahy se jen v omezené míře vztahují k mimomediální skutečnosti – podněty z ní využívají více jako inspiraci, a to včetně soudů o sociálních skupinách. Tím média tyto soudy legitimizují jako platnou skutečnost. existence tzv. mediální logiky: principy výběru, výroby a uspořádání mediálních sdělení, práce se zkratkou (stereotypy), konkretizace
Základní mechanismus Mediální stereotyp bezdomovectví je založen na striktní individualizaci konkrétních osudů a soustavném přehlížení systémových příčin bezdomovectví. společnosti cizí svět esteticky nepřijatelných osob hrozba pro příslušníky většinové společnosti individuální osud emocionalizace „V centru Opavy ležel mrtvý bezdomovec“ (Region Opavsko) Vyzkouší si, jaké je být bezdomovec. Brňané přespí pod širákem (Brněnský deník)
Limity řešení Média jako sociální aktér podílející se na formování vztahu k bezdomovectví fakticky nemohou – především z ekonomických příčin – stereotypizující přístup k tomuto tématu změnit. diktát ekonomického přežití nastavení politického kontextu (liberální demokracie, svoboda projevu) mýtus „krásného světa“
Děkuji za pozornost