Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Ing. Miroslav Pivovarčík, MBA
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Národní soustava kvalifikací Metodika naplňování NSK doplněné a upravené vydání Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Lidská komunikace.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Didaktické prostředky
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Národní soustava kvalifikací a její přínosy pro zaměstnavatele
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Národní soustava kvalifikací. N á rodn í soustava kvalifikac í –  Hlavní cíl: umožnit občanům,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Hodnocení a řízení výkonu. Adaptace pracovní, sociální, kulturní.
Hodnocení pracovníků.
Moderní personalistika DS 2009/
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Assessment centrum.
aneb Assessment Centre a Development Centre
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Název:VY_32_INOVACE_VVP_9A_5F Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Helena Židová Ročník:9.r. Tematický okruh,
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Psychologie práce a organizace Matěj Stříteský
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
Assessment centrum.
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Teorie vzdělávání dospělých
Standardy pro základní vzdělávání
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Pedagogika a psychologie
Assessment centrum.
Pedagog.
Transkript prezentace:

Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s.r.o. Projekt: Podpora dalšího vzdělávání v Ústeckém kraji

Motto: „Řekneme-li větu John je hloupý, řekneme toho mnohem víc sami o sobě než o Johnovi. “ (N. Postman)

Hodnocení jako proces Cíl Obsah Formy Metody Prostředky

Hodnocení z hlediska andragogického Ověření tzv. výstupů z výuky z hlediska: informací znalostí vědomostí dovedností návyků

Hodnocení z hlediska psychologického Vztahová rovina mezi zkoušeným a zkoušejícím Promítají se osobnostní vlivy z obou stran Osobní konstrukty (George Kelly:Psychologie osobních konstruktů) – to, co predisponuje naše anticipace (předvídání, předpoklady) Konstrukty si vytváříme na základě zkušeností, nevědomě

Osobnost v rovině vztahové Sebepojetí – představy o sobě Sebeúcta – vážím si sám sebe Sebedůvěra – víra ve vlastní schopnosti

Zachování objektivity v hodnocení Lze hodnotit objektivně???? Čeho se v procesu hodnocení vyvarovat???

Zásady hodnotícího procesu Zásada vzájemné úcty Zásada racionální atmosféry Zásada vzájemné důvěry (otevřenost, upřímnost) Zásada humanismu

Motto: „Nejdříve se snažit pochopit, potom být pochopen“ V procesu hodnocení: Klienta akceptovat Projevovat se vůči němu empaticky a autenticky

Akceptace Bezvýhradné přijetí osobnosti zkoušeného a hodnoceného, která si zaslouží respekt a úctu. Neznamená to ve všem souhlasit!!!! Akceptace se projevuje především v neverbálním chování. Zhodnocení je obtížné neposuzovat, což akceptaci nabourává

Empatie Ochota a snaha co nejpřesněji vnímat druhého se všemi významy a pocity

Autenticita Být jasný, konkrétní – tzv. nezáhadný, nestylizovat se do role. Projevená autenticita způsobí, že se druhý uklidní

Účel hodnocení Směrem ke zkoušenému Informovat do jaké míry zvládl požadavky stanovených standardů Informovat, jak dál postupovat Motivovat, povzbudit, posílit sebedůvěru Vždy optimistický podtext

Směrem ke zkoušejícímu Zpětná vazba o vhodnosti zvolených metod a postupů Slouží k analýze vlastní práce andragoga

Principy hodnocení Překonávat případné nedostatky, povzbudit, kladně motivovat Mělo by být prováděno taktním způsobem Pozor na srovnávání

Kvalifikační standard Strukturovaný popis požadavků na příslušnou profesi. Kvalifikace jsou ve standardech popsány formou kompetencí, způsobilostí. Každá z kompetencí je v hodnotícím standardu rozepsána do kritérií. „Čím přesněji máme vymezena kritéria, tím lépe nastavíme hodnotící proces“

Hodnotící standard Je tvořen souborem kritérií a postupů pro ověření požadavků na kvalifikaci

Hodnocení normativní – výkon jedince je poměřován s výkony ostatních(také u přijímacích pohovorů) Hodnocení kriteriální – splnění úkolu bez ohledu na to, zda byl úkol splněn hůře nebo lépe s ostatními řešiteli

Formy zkoušení Ústní zkoušení Písemná zkouška (testy) Praktická zkouška Individuální zkouška Skupinová zkouška Hromadné zkoušky Výkonové zkoušky

www.nsp.cz

http://www.narodni-kvalifikace.cz/