str. 27
peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek, distribuce, propagace přinášejí náklady)
1. Interní faktory – náklady na vývoj, výrobu, distribuci, prodej a propagaci - určuje spodní hranici ceny 2. Externí faktory – poptávka a konkurence - určuje horní hranici ceny
je ta, za kterou jsou kupující ochotni daný výrobek koupit a naopak prodávající prodat dozvíme se jí prostřednictvím marketing. výzkumu (½ respondentů považuje cenu za přijatelnou
na trhu není nedostatek ani přebytek zboží je to v podmínkách dokonalé konkurence
Pevná Variabilní
1. Maximalizace zisku 2. Tržní podíl 3. Likvidace konkurence 4. Přežití 5. Rychlá návratnost investic 6. Prestiž, jedinečnost 7. Věrný zákazník
Cena orientovaná na: náklady poptávku konkurenci na zákazníka
Výrobní náklady Kč Zisk výrobce 25 % Kč Kč Kč Marže obchodu 10 % Kč Kč Kč DPH 19 % Kč Kč Kč Cena pro zákazníka Kč
Variabilní náklady proporcionální progresivní degresivní Fixní náklady
Mez rentability Kritický bod Bod zvratu BEP (break even point) Nulový bod Bod krytí nákladů Práh rentability udává minimální rentabilní vyráběné množství výrobků
vychází z cenové elasticity E DP = % změna poptávaného množství % změna ceny
nejjednodušší metoda stanovení ceny respektuje cenu konkurence stanoví oproti konkurenci cenu: vyšší: u značkového zboží nižší: u neznačkového zboží stejnou: využívá jinou výhodu (vyšší kvalita…)
stanoví se na základě hodnoty vnímané zákazníkem zde hraje roli: prestiž, kvalita, exkluzivnost …
Skimming Pronikání Psychologie ceny a cenové triky
slíznutí smetany z mléka získat z tržního podílu co nejvyšší zisk pro firmu jde to u nových, kvalitních, ojedinělých výrobků přiláká to konkurenci – pak musí cenu snížit
firma přichází na trh s výrobkem, který již je na trhu a nižší cenou chce přetáhnout zákazníky na svou stranou
firma stanoví cenu vyšší a propagací přesvědčí zákazníky o kvalitě výrobku
Prestižní cena – vysoká cena navodí kvalitu Ceny končící na 9 – vypadají opticky nižší Cenové řády – zboží ve třech cenových řadách Procentní sleva – při koupi se odečte sleva Umělá cena – uměle se zvýší pak se sníží Cena zahrnující 2 výrobky – Cena výrobku v hodnotě jednoho Množstevní slevy – např. ekonomická balení Sezonní výprodeje – výprodej sezonních oděvů Cena včetně kupónu na slevu – na další výrobek
P- cena Q - množství P E - rovnovážná cena Q E - rovnovážné množství