Rozpočty územních samosprávných celků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Možnosti a limity kontroly obcí
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové hospodaření obcí
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Vykonavatelé majetkových práv obcí a krajů
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Vládní neziskové organizace
§ 1 Předmět úpravy a působnost zákona – zákon upravuje:
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Zák. č. 250/2000 Sb..  Tento zákon je rozdělen do 5ti částí  Upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků, jimiž.
Státní organizace.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Financování obcí II.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
OSTATNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1176 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Rozpočtové právo-pojem
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Rozpočtové právo ÚSC T O K P E N Ě Z
Úvod k účetnictví ÚSC.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Rozpočtové právo ÚSC Ivana Pařízková. Systém RP ÚSC Obecná Zvláštní Procesní Administrativní Trestní Zápatí prezentace2.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Soustava ve ř ejných rozpo č t ů 3 a
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Ivana Pařízková Rozpočtové právo ÚSC.
VÍTEJTE V ŘEČIŠTI VEŘEJNÝCH PENĚZ
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Obsah veřejných rozpočtů III
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Rozpočty územních samosprávných celků Právní úprava: z. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění p.p. Základní pojmy: Nástroje finančního hospodaření = rozpočet a rozpočtový výhled Rozpočet – vyrovnaný, přebytkový, schodkový Obsah rozpočtu = příjmy a výdaje a ostatní peněžní operace, včetně tvorby a použití peněžních fondů, pokud není uvedeno, že probíhají mimo rozpočet.

Rozpočet obce Příjmy: a) příjmy z vlastního majetku a majetkových práv, b) příjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti, c) příjmy z hospodářské činnosti právnických osob, pokud jsou podle tohoto nebo jiného zákona příjmem obce, která organizaci zřídila nebo založila, d) příjmy z vlastní správní činnosti včetně příjmů z výkonů státní správy, k nimž je obec pověřena podle zvláštních zákonů, zejména ze správních poplatků z této činnosti, příjmy z vybraných pokut a odvodů uložených v pravomoci obce podle tohoto zákona nebo zvláštních zákonů, pokud není dále stanoveno jinak, e) výnosy z místních poplatků podle zvláštního zákona, f) výnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona,

g) dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů, h) dotace z rozpočtu kraje, i) prostředky získané správní činností ostatních orgánů státní správy, např. z jimi ukládaných pokut a jiných peněžních odvodů a sankcí, jestliže jsou podle zvláštních zákonů příjmem obce, j) přijaté peněžité dary a příspěvky, k) jiné příjmy, které podle zvláštních zákonů patří do příjmů obce.

Výdaje: a) závazky vyplývající pro obec z plnění povinností uložených jí zákony, b) výdaje na vlastní činnost obce v její samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj, c) výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je obec pověřena zákonem, d) závazky vyplývající pro obec z uzavřených smluvních vztahů v jejím hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních organizací, jestliže k nim přistoupila, e) závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost,

f) úhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, g) výdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, h) výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec, i) jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely.

Rozpočet kraje Příjmy: a) příjmy z vlastního majetku a majetkových práv, b) příjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti, c) příjmy z hospodářské činnosti organizace, pokud jsou podle tohoto nebo jiného zákona příjmem rozpočtu kraje, který organizaci zřídil nebo založil, d) příjmy ze správní činnosti včetně příjmů z výkonů státní správy, k nimž je kraj pověřen podle zvláštních zákonů, zejména správní poplatky z této činnosti a dále příjmy z vybraných pokut uložených v pravomoci kraje podle tohoto zákona nebo zvláštních zákonů, pokud není dále stanoveno jinak, e) výnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona,

f) dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů, g) přijaté peněžité dary a příspěvky, h) jiné příjmy, které podle zvláštních zákonů patří do příjmů kraje, i) prostředky získané správní činností ostatních orgánů státní správy, např. z jimi ukládaných pokut a jiných peněžních odvodů a sankcí, jestliže jsou podle zvláštních zákonů příjmem kraje. Výdaje: a) závazky vyplývající pro kraj z plnění povinností uložených zvláštními právními předpisy, b) výdaje na činnost orgánů kraje v jeho samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj,

c) výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je kraj pověřen zvláštními právními předpisy, d) závazky vyplývající pro kraj z uzavřených smluvních vztahů v jeho hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních organizací, jestliže k nim přistoupil, e) dotace do rozpočtů obcí v kraji, f) závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými územními celky nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost, g) úhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, h) výdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, i) výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro kraj, j) jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti kraje, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely, k) dotace Regionální radě regionu soudržnosti.

Vazby mezi rozpočty: viz příjmy a výdaje jednotlivých rozpočtů!!!

Rozpočtový proces na úrovni místních rozpočtů Etapy: 1. vypracování návrhu rozpočtu; 2. schválení rozpočtu; 3. rozpis rozpočtu; 4. realizace rozpočtu; 5. kontrola rozpočtového hospodaření Právní úprava: rozpočtová pravidla místních rozpočtů; zákon o obcích; zákon o krajích Rozpočtový výhled = pomocný nástroj rozpočtového hospodaření na 2 roky až 5 let Rozpočet ÚSC = roční finanční plán, jímž se řídí financování činnosti obce, kraje, dobrovolného svazku obcí a Regionální rady soudržnosti a při jehož zpracování se vychází z rozpočtového výhledu, pokud je tento sestaven.

Návrh rozpočtu – nutno zveřejnit alespoň po dobu 15 dnů před projednáním; možnost uplatnit námitky písemně nebo ústně při jednání zastupitelstva; zákon požaduje VYROVNANÝ rozpočet Projednání rozpočtu: zastupitelstva obcí a krajů a příslušné orgány dobrovolného svazku obcí a Regionální rady soudržnosti Rozpočtové provizorium – pravidla hospodaření Rozpis (realizace) rozpočtu – členění rozpočtu podle rozpočtové skladby; subjekty hospodařící s prostředky rozpočtů ÚSC: organizační složky ÚSC a příspěvkové organizace; změny v rozpočtu – rozpočtové opatření

Kontrola hospodaření - právo i povinnost každého ÚSC; průběžná a následná kontrola; kontrolní výbor a finanční výbor zastupitelstva obce či kraje; podle zákona o finanční kontrole ve veřejné správě; Závěrečný účet – hodnocení plnění rozpočtu ÚSC a vyúčtování finančních vztahů ke SR, rozpočtům krajů, obcí, státních fondů, Národního fondu aj. rozpočtům a k hospodaření jiných osob; nutno zveřejnit po dobu 15 dnů před projednáním v zastupitelstvu – možnost vyjádřit se písemně nebo ústně; schvaluje zastupitelstvo Povinnost nechat si přezkoumat své hospodaření za uplynulý rok podle zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a dobrovolných svazků obcí, ve znění p.p.

Fondovní hospodaření Pojem státní (veřejný) fond definice viz Slovník veřejného práva = samostatné, účelům veřejné správy věnované jmění dělení fondů: a) fondy, které poskytují prostředky na netržních principech b) instituce na podporu podnikatelských aktivit Zřízení SF = zákonem charakteristika fondu

Fondy na úrovni státu: Státní fondy Národní fond Privatizační fondy Fondy netržní Zajišťovací fondy Jiné fondy Fondy OSS a státních příspěvkových organizací Fondy na úrovni ÚSC (peněžní fondy, fondy organizačních složek a příspěvkových organizací ÚSC) Fondy na úrovni EU Ostatní subjekty – státní podniky, Česká konsolidační agentura, Českomoravská záruční a rozvojová banka, EGAP, Česká exportní banka

Státní fondy v ČR SF životního prostředí SF pro podporu a rozvoj české kinematografie SF kultury Státní zemědělský intervenční fond SF dopravní infrastruktury SF rozvoje bydlení - právní úprava a charakteristika

Organizační složky a příspěvkové organizace Právní úprava: Organizační složky a příspěvkové organizace státu – z. č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění p.p. Organizační složky a příspěvkové organizace krajů a obcí – z. č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění p.p. – ustanovení § 14 odst. 3. - z. č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění p.p. – ustanovení § 35a odst. 1. z. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění p.p. – ustanovení § 24 an. Charakteristika jednotlivých forem a jejich odlišnosti, účel založení, hospodaření