Tréma Jak s ní pracovat Jak s ní pracovat
porozumět příčinám trémy a pozorovat její příznaky, abychom je mohli lépe zvládat porozumět příčinám trémy a pozorovat její příznaky, abychom je mohli lépe zvládat Jak se bránit ? Jak se bránit ?
Existují 3 linie dle B. Buchtová (2006, s ): Selektivní funkce vědomí – odfiltrovat nepodstatné podněty. Selektivní funkce vědomí – odfiltrovat nepodstatné podněty. Rozhodovací okruhy vědomé mysli – při spuštění tzv. archetypální biologické reakce je třeba čelit stresorům racionální úvahou - je třeba zjistit příčiny našeho strachu a napětí. Rozhodovací okruhy vědomé mysli – při spuštění tzv. archetypální biologické reakce je třeba čelit stresorům racionální úvahou - je třeba zjistit příčiny našeho strachu a napětí. preventivní tělesné i duševní aktivity - psychosomatická relaxace. preventivní tělesné i duševní aktivity - psychosomatická relaxace.
Cílem je zaměřit se: Kontrolu spouštěčů – Kontrolu spouštěčů – a) velmi dobře se na projev připravíme - shromáždíme všechny možné materiály, promluvu si nachystáme přesně pro naše posluchače – tím získáme i větší pocit důvěry v sebe sama - to se projeví i v jistotě hlasu, našich gestech, postoji a v kontaktu s posluchači. a) velmi dobře se na projev připravíme - shromáždíme všechny možné materiály, promluvu si nachystáme přesně pro naše posluchače – tím získáme i větší pocit důvěry v sebe sama - to se projeví i v jistotě hlasu, našich gestech, postoji a v kontaktu s posluchači. Jak vypadá dobrá příprava mluveného textu – je napsaný, naučili jsme se ho volně vyprávět, důležité věty známe nazpaměť, umíme pracovat s předlohou v případě, že potřebujeme nahlédnout do textu Jak vypadá dobrá příprava mluveného textu – je napsaný, naučili jsme se ho volně vyprávět, důležité věty známe nazpaměť, umíme pracovat s předlohou v případě, že potřebujeme nahlédnout do textu
b) změníme způsob, jakým spouštěče strachu a trému hodnotíme: co nás může nejhoršího potkat? Nezájem posluchačů:-D b) změníme způsob, jakým spouštěče strachu a trému hodnotíme: co nás může nejhoršího potkat? Nezájem posluchačů:-D c) změníme způsob, jak na spouštěče stresu zareagujeme – naučíme se lépe dýchat, uvolňovat se, dobře posadit svůj hlas c) změníme způsob, jak na spouštěče stresu zareagujeme – naučíme se lépe dýchat, uvolňovat se, dobře posadit svůj hlas
2. kontrola myšlenek – negativní myšlenky se snažíme „přerámovat“ na konstruktivní dle B. Buchtová (2006, s. 149): Negativní myšlenky: Negativní myšlenky: Nezvládnu to! Nezvládnu to! Určitě zapomenu, co mám říct dál. Určitě zapomenu, co mám říct dál. Všichni se budou smát, jak koktám a červenám se Všichni se budou smát, jak koktám a červenám se Zase se budu dívat z okna nebo do papíru, hrůza, nikdo mě nebude poslouchat! Zase se budu dívat z okna nebo do papíru, hrůza, nikdo mě nebude poslouchat! Pozitivní myšlenky: Pozitivní myšlenky: Pokusím se to říci tak, jak jsem si to připravil, uvidím Pokusím se to říci tak, jak jsem si to připravil, uvidím Když nebudu vědět, jak pokračovat, mám připravené body v předloze. Když nebudu vědět, jak pokračovat, mám připravené body v předloze. Bude to nepříjemné, ale když budu mluvit pomalu a komentovat body v Powerpointu, zvládnut to. Bude to nepříjemné, ale když budu mluvit pomalu a komentovat body v Powerpointu, zvládnut to. Určitě si najdu v publiku několik sympatických tváří, budou mými opěrnými body. Určitě si najdu v publiku několik sympatických tváří, budou mými opěrnými body.
Nepodaří se mi to a určitě se dozvím řadu kritických poznámek! Nepodaří se mi to a určitě se dozvím řadu kritických poznámek! Nepříjemné to je, ale když to zvládli ostatní, podaří se to i mně. Žádná tragédie Nepříjemné to je, ale když to zvládli ostatní, podaří se to i mně. Žádná tragédie
kontrolu emocí – přerámováním myšlenek pozitivně ovlivňujeme i své emoční prožívané situace. kontrolu emocí – přerámováním myšlenek pozitivně ovlivňujeme i své emoční prožívané situace. kontrolu chování – zvláště se jedná o nácvik řečového vystoupení. kontrolu chování – zvláště se jedná o nácvik řečového vystoupení.
Relaxační cvičení: dle B. Buchtová (2006, ):
Relaxační cvičení 1 Obličejové mimické svaly uvolníme hlouběji, když je s nádechem napneme, pokud možno všechny včetně jazyka (krásně „ošklivý“ škleb) a po chvilce výdrže s výdechem uvolníme. S neutrálním usměvavým obličejem jsme pro naše vystoupení lépe připraveni. Obličejové mimické svaly uvolníme hlouběji, když je s nádechem napneme, pokud možno všechny včetně jazyka (krásně „ošklivý“ škleb) a po chvilce výdrže s výdechem uvolníme. S neutrálním usměvavým obličejem jsme pro naše vystoupení lépe připraveni.
Relaxační cvičení 2 Napětí svalů rukou a paží prozradí naše psychické napětí. Položme obě paže například na stůl, postupně od konečků prstů vneseme do jedné vlnu tenze až po ramenní svaly s nádechem – pak chvilku vydržíme a s výdechem „vypneme“ všechny prožívané tenze, vnímáme tíži a teplo ruky a paže. Totéž uděláme s druhou rukou a paží, naše gestikulace v průběhu promluvy bude uvolněná. Napětí svalů rukou a paží prozradí naše psychické napětí. Položme obě paže například na stůl, postupně od konečků prstů vneseme do jedné vlnu tenze až po ramenní svaly s nádechem – pak chvilku vydržíme a s výdechem „vypneme“ všechny prožívané tenze, vnímáme tíži a teplo ruky a paže. Totéž uděláme s druhou rukou a paží, naše gestikulace v průběhu promluvy bude uvolněná.
Relaxační cvičení 3 Pociťujeme-li napětí v břišní a pánevní krajině – s nádechem aktivujeme břišní a bederní svaly, pánevní a stehenní svaly, podržíme prožitek napětí a s výdechem prožíváme relaxační vlnu, několikrát opakujeme. Pociťujeme-li napětí v břišní a pánevní krajině – s nádechem aktivujeme břišní a bederní svaly, pánevní a stehenní svaly, podržíme prožitek napětí a s výdechem prožíváme relaxační vlnu, několikrát opakujeme.
Jak mám bojovat s trémou? Dle B. Buchtová (2006, ):
Říkej si: dokážu to! „Podaří se mi to!“, „Zvládnu to!“, „Myslím a mluvím jasně!“, „Zůstanu bdělý a uvolněný!“, „Mám správné myšlenky a umí je říci!“. V duchu si tyto myšlenky předříkáváme večer, když usínáme a ještě zcela nespíme, a ráno při probouzení.
Přestaň se vyhýbat tomu, z čeho máš strach. Je třeba záměrně vyhledávat situace, kde můžeme s lidmi hovořit.
Představuj si, jak to bude krásné, až to dokážeš! Důležité je zapojit při nácviku svou fantazii, těšte se na chvíli, kdy zvládnete těžký úkol, bude to pro vás odměna za vynaložené úsilí.
Prohru ber jako příležitost poučit se! Při nezdaru, ale také při vítězství je třeba nastavit si zrcadlo: čím to bylo, že se mi to povedlo situaci zvládnout/nezvládnout?
Nauč se uvolňovat! Relaxace je velmi individuální a své tělo a jeho reakce je třeba vypozorovat.
Dle: BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada, BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada, 2006.