Tréma Jak s ní pracovat Jak s ní pracovat. porozumět příčinám trémy a pozorovat její příznaky, abychom je mohli lépe zvládat porozumět příčinám trémy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
pro společnost Chodura
Advertisements

Rok s kocourkem Matyášem
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
ČLOVĚK V SOCÍÁLNÍCH VZTAZÍCH
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Pozornost - koncentrace pozornosti
PSYCHICKÉ JEVY.
Umění prezentace.
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Všem mým přátelům: JSEM VDĚČNÝ....
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Neverbální komunikace
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
City Pavel Šuranský.
Technická, taktická a psychologická příprava
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Regulace úzkosti ve sportu
PLNÝ DECH.
(specifické prostředí ve škole)
Regulace úzkosti ve sportu
Zvládnu i náročné životní situace I.
J AK ZVLÁDAT STRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Jak se stresu bránit preventivně 2) První pomoc při akutním stresu a) v místnosti b) venku 3) Seznam použitých.
Sebeuvědomění a sebekontrola
Zuzana Ježková Martina Drozdová Tereza Smejkalová Renata Světlíková
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Hlavní poruchy myšlení
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Komunikace a prezentace/ C4
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Radka Havlíčková Umění prezentace Radka Havlíčková
Komunikace a prezentace/ C7
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Formy boje se životními těžkostmi. Strategie zvládání stresu Konfrontační způsob zvládání stresu Hledání sociální opory Plánované hledání řešení problému.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Iveta Votápková Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Pilates.
Zásady práce u počítače  Práce s počítačem může být zábavná, ale přináší i různá rizika.  Nevhodné prostředí a chování u počítače může přivodit i některé.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Úvod do rétoriky Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Všem mým přátelům: JSEM VDĚČNÝ....
Všem mým přátelům: JSEM VDĚČNÝ....
Rok s kocourkem Matyášem
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ iii. blok
Vyrovnávání se stresem
Sebepoznání a sebepojetí
Stres a jeho zvládání.
Stres.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
PSB_10 PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
Závěry z nácviku metodiky
Emoce souvislost s ot.č.2 (emoční deprivace)
Komunikace neverbální (poznámky pojmoslovné)
Transkript prezentace:

Tréma Jak s ní pracovat Jak s ní pracovat

porozumět příčinám trémy a pozorovat její příznaky, abychom je mohli lépe zvládat porozumět příčinám trémy a pozorovat její příznaky, abychom je mohli lépe zvládat Jak se bránit ? Jak se bránit ?

Existují 3 linie dle B. Buchtová (2006, s ): Selektivní funkce vědomí – odfiltrovat nepodstatné podněty. Selektivní funkce vědomí – odfiltrovat nepodstatné podněty. Rozhodovací okruhy vědomé mysli – při spuštění tzv. archetypální biologické reakce je třeba čelit stresorům racionální úvahou - je třeba zjistit příčiny našeho strachu a napětí. Rozhodovací okruhy vědomé mysli – při spuštění tzv. archetypální biologické reakce je třeba čelit stresorům racionální úvahou - je třeba zjistit příčiny našeho strachu a napětí. preventivní tělesné i duševní aktivity - psychosomatická relaxace. preventivní tělesné i duševní aktivity - psychosomatická relaxace.

Cílem je zaměřit se: Kontrolu spouštěčů – Kontrolu spouštěčů – a) velmi dobře se na projev připravíme - shromáždíme všechny možné materiály, promluvu si nachystáme přesně pro naše posluchače – tím získáme i větší pocit důvěry v sebe sama - to se projeví i v jistotě hlasu, našich gestech, postoji a v kontaktu s posluchači. a) velmi dobře se na projev připravíme - shromáždíme všechny možné materiály, promluvu si nachystáme přesně pro naše posluchače – tím získáme i větší pocit důvěry v sebe sama - to se projeví i v jistotě hlasu, našich gestech, postoji a v kontaktu s posluchači. Jak vypadá dobrá příprava mluveného textu – je napsaný, naučili jsme se ho volně vyprávět, důležité věty známe nazpaměť, umíme pracovat s předlohou v případě, že potřebujeme nahlédnout do textu Jak vypadá dobrá příprava mluveného textu – je napsaný, naučili jsme se ho volně vyprávět, důležité věty známe nazpaměť, umíme pracovat s předlohou v případě, že potřebujeme nahlédnout do textu

b) změníme způsob, jakým spouštěče strachu a trému hodnotíme: co nás může nejhoršího potkat? Nezájem posluchačů:-D b) změníme způsob, jakým spouštěče strachu a trému hodnotíme: co nás může nejhoršího potkat? Nezájem posluchačů:-D c) změníme způsob, jak na spouštěče stresu zareagujeme – naučíme se lépe dýchat, uvolňovat se, dobře posadit svůj hlas c) změníme způsob, jak na spouštěče stresu zareagujeme – naučíme se lépe dýchat, uvolňovat se, dobře posadit svůj hlas

2. kontrola myšlenek – negativní myšlenky se snažíme „přerámovat“ na konstruktivní dle B. Buchtová (2006, s. 149): Negativní myšlenky: Negativní myšlenky: Nezvládnu to! Nezvládnu to! Určitě zapomenu, co mám říct dál. Určitě zapomenu, co mám říct dál. Všichni se budou smát, jak koktám a červenám se Všichni se budou smát, jak koktám a červenám se Zase se budu dívat z okna nebo do papíru, hrůza, nikdo mě nebude poslouchat! Zase se budu dívat z okna nebo do papíru, hrůza, nikdo mě nebude poslouchat! Pozitivní myšlenky: Pozitivní myšlenky: Pokusím se to říci tak, jak jsem si to připravil, uvidím Pokusím se to říci tak, jak jsem si to připravil, uvidím Když nebudu vědět, jak pokračovat, mám připravené body v předloze. Když nebudu vědět, jak pokračovat, mám připravené body v předloze. Bude to nepříjemné, ale když budu mluvit pomalu a komentovat body v Powerpointu, zvládnut to. Bude to nepříjemné, ale když budu mluvit pomalu a komentovat body v Powerpointu, zvládnut to. Určitě si najdu v publiku několik sympatických tváří, budou mými opěrnými body. Určitě si najdu v publiku několik sympatických tváří, budou mými opěrnými body.

Nepodaří se mi to a určitě se dozvím řadu kritických poznámek! Nepodaří se mi to a určitě se dozvím řadu kritických poznámek! Nepříjemné to je, ale když to zvládli ostatní, podaří se to i mně. Žádná tragédie Nepříjemné to je, ale když to zvládli ostatní, podaří se to i mně. Žádná tragédie

kontrolu emocí – přerámováním myšlenek pozitivně ovlivňujeme i své emoční prožívané situace. kontrolu emocí – přerámováním myšlenek pozitivně ovlivňujeme i své emoční prožívané situace. kontrolu chování – zvláště se jedná o nácvik řečového vystoupení. kontrolu chování – zvláště se jedná o nácvik řečového vystoupení.

Relaxační cvičení: dle B. Buchtová (2006, ):

Relaxační cvičení 1 Obličejové mimické svaly uvolníme hlouběji, když je s nádechem napneme, pokud možno všechny včetně jazyka (krásně „ošklivý“ škleb) a po chvilce výdrže s výdechem uvolníme. S neutrálním usměvavým obličejem jsme pro naše vystoupení lépe připraveni. Obličejové mimické svaly uvolníme hlouběji, když je s nádechem napneme, pokud možno všechny včetně jazyka (krásně „ošklivý“ škleb) a po chvilce výdrže s výdechem uvolníme. S neutrálním usměvavým obličejem jsme pro naše vystoupení lépe připraveni.

Relaxační cvičení 2 Napětí svalů rukou a paží prozradí naše psychické napětí. Položme obě paže například na stůl, postupně od konečků prstů vneseme do jedné vlnu tenze až po ramenní svaly s nádechem – pak chvilku vydržíme a s výdechem „vypneme“ všechny prožívané tenze, vnímáme tíži a teplo ruky a paže. Totéž uděláme s druhou rukou a paží, naše gestikulace v průběhu promluvy bude uvolněná. Napětí svalů rukou a paží prozradí naše psychické napětí. Položme obě paže například na stůl, postupně od konečků prstů vneseme do jedné vlnu tenze až po ramenní svaly s nádechem – pak chvilku vydržíme a s výdechem „vypneme“ všechny prožívané tenze, vnímáme tíži a teplo ruky a paže. Totéž uděláme s druhou rukou a paží, naše gestikulace v průběhu promluvy bude uvolněná.

Relaxační cvičení 3 Pociťujeme-li napětí v břišní a pánevní krajině – s nádechem aktivujeme břišní a bederní svaly, pánevní a stehenní svaly, podržíme prožitek napětí a s výdechem prožíváme relaxační vlnu, několikrát opakujeme. Pociťujeme-li napětí v břišní a pánevní krajině – s nádechem aktivujeme břišní a bederní svaly, pánevní a stehenní svaly, podržíme prožitek napětí a s výdechem prožíváme relaxační vlnu, několikrát opakujeme.

Jak mám bojovat s trémou? Dle B. Buchtová (2006, ):

Říkej si: dokážu to! „Podaří se mi to!“, „Zvládnu to!“, „Myslím a mluvím jasně!“, „Zůstanu bdělý a uvolněný!“, „Mám správné myšlenky a umí je říci!“. V duchu si tyto myšlenky předříkáváme večer, když usínáme a ještě zcela nespíme, a ráno při probouzení.

Přestaň se vyhýbat tomu, z čeho máš strach. Je třeba záměrně vyhledávat situace, kde můžeme s lidmi hovořit.

Představuj si, jak to bude krásné, až to dokážeš! Důležité je zapojit při nácviku svou fantazii, těšte se na chvíli, kdy zvládnete těžký úkol, bude to pro vás odměna za vynaložené úsilí.

Prohru ber jako příležitost poučit se! Při nezdaru, ale také při vítězství je třeba nastavit si zrcadlo: čím to bylo, že se mi to povedlo situaci zvládnout/nezvládnout?

Nauč se uvolňovat! Relaxace je velmi individuální a své tělo a jeho reakce je třeba vypozorovat.

Dle: BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada, BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada, 2006.