Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, 746 01 Opava Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblast podpory 1.5 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0713 Název projektu: Zvyšování klíčových aktivit Předmět, ročník: Fyzika, 2. ročník Název sady vzdělávacích materiálů: Elektřina a magnetismus Sada číslo: ICT-32B Pořadové číslo vzdělávacího materiálu: 18 Označení vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_ICT-32B-18 Téma vzdělávacího materiálu: Asynchronní motor Druh učebního materiálu: Prezentace Autor: Mgr. Jana Montágová Anotace: Prezentace se zaměřuje na procvičení učiva o elektřině a magnetismu. Při práci lze používat kalkulátor, MFCH tabulky. Metodické poznámky: Materiál je vhodný pro tříleté učební obory Datum vytvoření: 18. 6. 2013 Ověření ve výuce: 4. 11. 2013
Asynchronní motor Asynchronní motor je točivý elektrický stroj pracující na střídavý proud. Jde o nejrozšířenější elektromotor v elektrotechnice vůbec, který slouží jako základní součást pohonů mnoha strojů. Asynchronní motor vynalezl Nikola Tesla.
Tok energie mezi hlavními částmi motoru je realizován výhradně pomocí elektromagnetické indukce, proto se často tento motor označuje jako motor indukční. Výhodou asynchronního motoru je vysoká spolehlivost daná jednoduchou konstrukcí. Nejčastěji se používají jako napájené z běžné střídavé sítě. Napájecí napětí může být jednofázové nebo trojfázové. Trojfázové je výrazně častější.
Obr. 1
Každý trojfázový asynchronní motor je složen ze dvou hlavních částí: Stator - (pevná část) je u většiny typů prakticky stejný. Je složen z nosné kostry motoru, svazku statorových plechů a statorového vinutí. Rotor - (pohyblivá část) hřídel s nalisovanými rotorovými plechy s drážkami, do kterých se vkládají měděné tyče, které jsou na obou stranách spojeny mosaznými kruhy. Takto upravený rotor se nazývá kotva nakrátko nebo kotva klecová.
Kotva nakrátko - v drážkách rotoru jsou nalisovány neizolované měděné, mosazné nebo hliníkové tyče, které jsou na obou koncích spojeny zkratovacími kroužky. Tyče spolu s kroužky mají podobu klece (klecový rotor).
Kroužková kotva - na hřídeli jsou kromě svazku rotorových plechů i sběrné kroužky. V drážkách plechů je uloženo trojfázové vinutí rotoru z izolovaných vodičů, které je zapojeno většinou do hvězdy. Na tři sběrací kroužky je připojeno vinutí rotoru, ke kterým lze připojit činné odpory sloužící k rozběhu motoru.
Klecový rotor asynchronního motoru Obr. 2
Rotor elektromotoru se vždy otáčí s menší frekvencí než je frekvence magnetického pole, tedy asynchronně. Rozdíl frekvence pole a frekvence rotoru se nazývá skluz. V praxi bývá skluz při plném zatížení elektromotoru 2 až 5 %. Naopak v okamžiku spuštění elektromotoru je skluz 100%. Asynchronní elektromotor se používá všude, kde nepotřebujeme měnit frekvenci otáčení, například k pohonu strojů, čerpadel apod.
Odpovídejte na následující otázky. Ověříte si své znalosti. Na jakém principu pracuje elektromotor? Jaké části má elektromotor? Co znamená slovo asynchronní? Co vyjadřuje skluz elektromotoru? Nakreslete stator se soustavou tří cívek spojených do hvězdy.
Seznam zdrojů Seznam literatury LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1993, 287 s. ISBN 80-901-6197-9. BROŽ, J. Fyzikální a matematické tabulky. Praha: Nakladatelství technické literatury, 1980. BEDNAŘÍK, M., SVOBODA, E., KUNZOVÁ, V. Fyzika II pro studijní obory SOU, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. MIKLASOVÁ, V. Přehled fyziky pro tříleté obory SOU technického směru. Opava: SOU stavební. Obrázky a animace Obr.1: C_J_Cowie. Wikipedia: the free encyclopedia. [online]. [cit. 2013-12-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Motors01CJC.jpg Obr. 2: Meggar. Wikipedia: the free encyclopedia. [online]. [cit. 2013-12-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Squirrel_cage.jpg
Děkuji za pozornost.