Religionistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POLOHOVÁNÍ RANĚNÝCH Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Advertisements

Základní právní pojmy (2)
Slogan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Absolutní majetková práva
Obchodní korporace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Laswellův komunikační model
Masová komunikace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Národnostní menšiny v médiích
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Zpravodajství a tvorba zprávy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název, který upoutá Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
V současném světě – 2 názory na svět
Reklamní text Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Dědické právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Hmota a její části Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Historie České televize
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DEMOKRACIE Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název DUM Střední odborná škola a střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ATOM Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Hlavní světová náboženství a církve
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.62 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Světová náboženství.
Vznik a vývoj náboženských představ
Občanská výchova 7. ročník
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Chemická výroba Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.6
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Brief Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Mediaplan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Veřejnoprávní a soukromá média Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Copywriting Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Občanské soudní řízení
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Event management Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník - Člověk a společnost – Dějepis - Náboženství autor VM:Ondřej Vojáček.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Náboženství - úvod Petr Machala.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník - Člověk a společnost – Dějepis - Křesťanství autor VM:Ondřej Vojáček.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Náboženství Autor: Mgr. Jiřina.
Opakování - náboženství
Religionistika ...o co vlastně jde?.
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
NÁBOŽENSTVÍ. Vysvětli tyto kategorie a ke každé uveď příklady náboženství. provází lidstvo už od pravěku. Ovlivňuje život většiny lidí na Zemi, ateisté.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
Náboženství a fanatismus
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Religionistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz Religionistika

III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Škola SOŠ a SOU Milevsko Autor Mgr. Václav Kašpar Název VY_32_INOVACE_02_C_10_ZSV Téma Religionistika Datum tvorby 25.2. 2013 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

anotace Tato prezentace je určena pro výuku předmětu Občanská nauka v 1. ročníku,tento předmět je součástí bloku RVP – společenskovědní vzdělávání. Inovativnost materiálu spočívá v samostatném zamyšlení žáků nad danými tématy, interaktivnost probíhá využitím ICT. Metodický pokyn: 4. – 5. snímek: vysvětluje význam religionistiky a podstatu víry 6. snímek: objasňuje vznik náboženství 7. – 8. snímek: zobrazuje rozdělení náboženství 9. – 12. snímek: vysvětluje základní znaky islámu, judaismu, křesťanství, buddhismu, hinduismu 13. snímek: otázky k zamyšlení - možnost použít funkci pera v Office 2010 14. snímek: kvíz - možnost použít funkci pera v Office 2010

Religionistika (latinsky religio) je věda, která se zabývá studiem náboženství. Jejím předmětem není rozhodování o pravdivosti jednotlivých náboženství, nýbrž popis a klasifikace jednotlivých náboženských skutečností i celých náboženských systémů. Zkoumá však i samu sebe, své meze a metodologické možnosti.

VÍRA = jistota, řád absolutní přesvědčení o tom, že cosi objektivně existuje přijímáme cosi, co nás přesahuje, nepochybujeme o tom, že to tak je Náboženství představuje určitou formu názoru na svět. Vychází z předpokladu boha (bohů) jako ideální absolutní podstaty, zdroje, příčiny a tvůrce všeho bytí. Současně se náboženství zabývá i otázkou lidského postavení ve světě a vztahem člověka vůči Bohu jako určujícím prvkem lidské existence. Kult je prostředkem tohoto vztahu.

VZNIK NÁBOŽENSTVÍ - náboženství se vyvíjí spolu s člověkem  teorie: animismus - věření na duše (anima) a duchy a jejich uctívání animatismus - věření na jakousi duši nebo hybnou látku manaismus - existuje zvláštní poměr mezi duší a tělem, ve formě „mana“ Freudova teorie - psychoanalýza z magie - je to usmiřování sil, které jsou nad námi ze šamanismu - člověk se dokáže uvést do transu totemismus - věří v příbuznost s nějakým totemem ( zvířetem) fetišismus - uctívá materiální předměty

Rozdělení náboženství podle kvantity: a) polyteismus b) monoteismus c) dualismus podle kvality: A) teismus B) deismus C) ateismus D) panteismus

Světová náboženství islám křesťanství judaismus buddhismus hinduismus džinismus taoismus konfucianismus šintoismus zoroastrismus

Základní znaky: JUDAISMUS ISLÁM víra v jednoho Boha, smlouva s Hospodinem 13 principů židovské víry Starý zákon synagoga, Archa úmluvy – tóra, rabín Farizeové, Esénové, Sefardové ISLÁM - Alláh, Mohamed, muslim - Pět pilířů víry - Korán, Mekka - pouť - Mešita - Sunnis, Šíité

KŘESŤANSTVÍ víra v Ježíše Krista, který se narodil v Betlémě a byl poslán jako Spasitel odkaz Židů Nový zákon – evangelia, Skutky apoštolů, Epištoly, Zjevení 12 apoštolů křesťanský rok církev, v čele papež, rozkol západ – Řím, (katolická) východ – pravoslavná

BUDDHISMUS učení Buddhy pravdy – dharma 8 stupňů Cesty nirvána Buddhistické školy a sekty reinkarnace HINDUISMUS Brahmán – uvědomit si Boha karma, jóga védy, sútry, púrány a tantry reinkarnace Íšvar – Bráhma, Šiva, Višna

džinismus - extrémní asketismus jako prostředek ovládnutí světských prostředků na osvobození duše od karmy taoismus – rovnováha energií jang a jin konfucianismus –mravní filozofie, mravnost a uspořádanost jako ideální stav mysli a životního stylu šintoismus – cesta vyšších mocí, japonské náboženství, jež uctívá předky a přírodní duchy zoroastrismus – dualita mezi Světlem a Temnotou

Otázky k zamyšlení Jaký má význam náboženství pro člověka? Charakterizujte křesťanství. Porovnejte mezi sebou islám a judaismus. Co mají společného a v čem se odlišují buddhismus a hinduismus.

Kvíz JUDAISMUS – BUDDHISMUS – HINDUISMUS- KŘESŤANSTVÍ – ISLÁM BRAHMA, MEŠITA, NIRVANA, KOSTEL, SYNAGOGA, APOŠTOL, RABÍN, KNĚZ, KORÁN, REIKARNACE, MEKKA, TÓRA, ARCHA ÚMLUVY, MUSLIM, STARÝ ZÁKON, BISKUP, PAPEŽ, JÓGA, KARMA,TANTRA, VÉDY, EVANGELIUM, JEŽÍŠ KRISTUS, MOHAMED, BUDDHA, ALLÁH, DHARMA Přiřaďte podtržením odpovídající barvou jednotlivé znaky k výše uvedeným druhům náboženství.

Zdroje, použitá literatura VALENTA, Milan. Občanská nauka pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2005, ISBN 8072351796 http://cs.wikipedia.org/wiki/Religionistika Vlastní tvorba autora Obrázky z klipartu Microsoft Power Pointu 2010