Vymezování relevantního trhu v železniční dopravě pomocí SSNIP testu – možnosti a problémy Václav Rederer.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Rozhodovací matice.
, Chrudim Anna Chvátalová
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Obchodní politika Základní údaje  Prodejní cílovou skupinou TV Nova v roce 2008 jsou „Dospělí 15-54“ „Dospělí 15-54“ znamená osoby ve věku 15.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
Zlepšování jakosti.
EKONOMICKÝ A FINANČNÍ KOMENTÁŘ KOLOBĚHU I. Hodnota a)interní - celková hodnota nákladů b) externí - cena získaná za prodané výrobky a zboží
DATA MINING Irma Macháčová PROČ DATA MINING?
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
TRH S ELEKTŘINOU TRH S ELEKTŘINOU E URO E NERGIE CZ, spol.s r.o. E URO E NERGIE CZ Pokyny pro ovládání prezentace: Pokyny pro ovládání prezentace: Prezentace.
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
B) Nabídková funkce.
Kalkulace plných a variabilních nákladů
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
Respond & Co, Masná 3A, Ostrava 1, , telfax : , Anketní výzkum u uživatelů přípravku Urinal.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Cena v pojetí marketingu
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Zábavná matematika.
Základy financí 8. hodina.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
Metody měření HDP Mgr. Hana Grzegorzová.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Cenová strategie Eduard Andráši.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
„BOHEMIA EXPRESS“ Speciální servis určený pro silniční dopravce a spedice součástí evropské sítě linek kombinované dopravy spojení Lovosic s 35 nejvýznamnějšími.
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
1 Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008 Úloha ekonomické analýzy při stanovení výše náhrady škody Daniel Donath* Generální.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16.
1 6 Predikce potřeby Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů
Ú s t e c k ý k r a j Varnsdorf, Odbor dopravy a silničního hospodářství Dopravní obslužnost, oblast Šluknovsko Tisková konference k zahájení.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Kalkulace – základní pojmy, metoda kalkulace
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
1 Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup Milan Brouček hlavní ekonom Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
8. Marketing.
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Marketing I.  Monika Horehleďová  kabinet 307 Pod lesem  konzultační hodiny: čtvrtek 12:40 kabinet 307 Pod lesem 
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Stanovení ceny v marketingu
Úvodní seminář Národní hospodářství
Úvodní seminář Národní hospodářství
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Vymezování relevantního trhu v železniční dopravě pomocí SSNIP testu – možnosti a problémy Václav Rederer

Proč definovat relevantní trh? vymezení relevantního trhu je základem každé soutěžní analýzy v rámci: posuzování zneužití dominantního postavení rozhodování o (ne)povolení fúzí stanovení výše případných pokut praxe: kauza Student Agency/Asiana Regiojet/České dráhy

Definice relevantního trhu „Relevantním trhem je trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.“

Metody vymezování relevantního trhu zastupitelnost na straně nabídky znamená, že existují výrobci, kteří sice nejsou konkurenty pro daný produkt, ale mohou v krátkém čase a bez významných nákladů začít nabízet jeho substitut zastupitelnost na straně poptávky SSNIP (Small but significant non-transitory increase in price) test nepřímá aplikace - cenová analýza (test cenových korelací, kointegrační analýza, cenové diference) přímá aplikace- analýza kritické ztráty

Cenové analýzy pro české dopravní prostředí většinou nevhodné významná část přepravních výkonů v závazku veřejné služby ceny jízdného často nastaveny síťově krátké časové řady úprava cen max. jednou ročně

Vývoj cen jízdného ČD a SA na trase Praha-Brno Zdroj dat: Jízdní řády pro daná období a www.compet.cz

Přímá aplikace SSNIP-analýza kritické ztráty relevantní trh je určen nejmenším množstvím producentů, kteří kdyby tvořili jednu firmu, by dokázali ziskově zvýšit cenu o 5 až 10 % přímá aplikace: stanovení tzv. kritické ztráty odhad skutečné ztráty porovnání výsledků pokud je skutečná ztráta vyšší než kritická, zvýšení ceny by nebylo ziskové a producent nemá dominantní postavení

Stanovení kritické ztráty pro lineární poptávku vzorcem: cl=X/(X+M) X ... procentní zvýšení ceny M ... marže před zvýšením ceny   X = 0,01 X= 0,05 X=0,1 marže kr. elasticita kr. ztráta 10% 9,09 9,09% 6,67 33,33% 5,00 50,00% 20% 4,76 4,76% 4,00 20,00% 3,33 30% 3,23 3,23% 2,86 14,29% 2,50 25,00% 40% 2,44 2,44% 2,22 11,11% 2,00 50% 1,96 1,96% 1,82 1,67 16,67% 60% 1,64 1,64% 1,54 7,69% 1,43 70% 1,41 1,41% 1,33 6,67% 1,25 12,50% 80% 1,23 1,23% 1,18 5,88% 1,11 90% 1,10 1,10% 1,05 5,26% 1,00 10,00%

Stanovení skutečné ztráty Skutečnou ztrátu lze určit zjištěním cenové elasticity poptávky a dosazením do vzorce: ΔQ=ΔX * ε ε .. vlastní cenová elasticita ΔX .. procentní zvýšení ceny Možnosti odhadu vlastní cenové elasticity: ekonometrický odhad odhalené preference spotřebitelský průzkum

Praktická aplikace V roce 2012 provedeno spotřebitelské šetření na železniční lince Praha-Brno Cíl: Zjištění cenové citlivosti zákazníků Pouze částečné provedení SSNIPU Odpověď na otázku: „Jak vysoké by musely být marže, aby železniční doprava spadala do jednoho relevantního trhu s autobusovou dopravou?“ Zápatí prezentace

Spotřebitelské šetření provedeno ve dnech 3. – 7.října 2012 metodika: přímé dotazování ve vlaku 3 páry spojů denně (ráno, odpoledne, večer) reprezentativní dny: středa pátek sobota neděle 478 respondentů v obou směrech 258 mužů, 220 žen

Rozdělení respondentů podle věku Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba

Rozdělení podle frekvence jízd Legenda: denně více než 1x týdně 1x týdně 1x za dva týdny 1x za měsíc 1x za čtvrtletí 1x za půl roku 1x od začátku roku nevím; jiná odpověď Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba

Rozdělení podle účelu cesty Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba

Rozdělení podle druhu jízdného Legenda: 1. Základní jízdné 2. Studentská sleva 3. Sporo Tiket 4. Zákaznická karta 5. Zpáteční jízdné 6. Jiný Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba

Reakce na 10% zvýšení ceny jízdného Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba

Preference autobusových dopravců u těch respondentů, kteří by při zvýšení ceny zvolili jako substitut autobus Absolutní četnost na levé ose; zdroj: vlastní tvorba

Důsledky pro SSNIP Cenová elasticita po zvážení (podle ceny jízdného a frekvence jízd) přibližně 2,5 (velikost skutečné ztráty 25 %) po dosazení získáme kritickou hodnotu marží ČD 30 % pokud by M>30% širší relevantní trh pokud by M<30% relevantní trh vymezen železniční dopravou

Děkuji Vám za pozornost

Příloha – plné znění dotazníku Jak často jste v tomto roce, tedy od ledna 2012, cestoval vlakem do Prahy? denně nikoli denně, ale více než 1x týdně (= 2,3,4 cesty za týden) 1x týdně 1x za dva týdny 1x za měsíc 1x za čtvrtletí 1x za půl roku celkem jen 1x od začátku roku nevím; jiná odpověď:   Jaký je účel Vaší cesty? služební/pracovní studijní (SŠ,VŠ) soukromý

Příloha – plné znění dotazníku Jaký druh jízdenky využíváte k dnešní jízdě? Základní jízdné „Čd promo“ Studentská sleva 15-26 let Sporo Tiket Zákaznická karta IN 25/50 Zpáteční jízdné Jiný (uveďte prosím):   Víte prosím, kolik jste za jízdenku zaplatil? ano ; Kolik tedy jízdenka stála?: ne Představte si, že by ČD zdražily Vaši jízdenku o 10%, takže místo „XY korun“ by stála „XX korun“. Domníváte se, že byste si takového zdražení povšimnul? určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne nevím

Příloha – plné znění dotazníku Jakým způsobem byste na toto zvýšení ceny reagoval? (popř. Váš zaměstnavatel, pokud jde o služební cestu) Nijak.Cestu bych uskutečnil(a) vlakem stejně jako doposud Jízdu bych uskutečnil(a) autobusem [jen v tomto případě pokračujte v dotazníku] Jízdu bych uskutečnil osobním automobilem Cestu bych vůbec neuskutečnil(a), tedy ani jiným dopravním prostředkem Jinak (prosím uveďte): Na další otázky odpovídejte jen v případě, že jste v otázce č.6 vybral(a) možnost b. Znáte alespoň přibližnou cenu jízdného autobusových linek na trase Brno-Praha? ano; Kolik to je?: ne Věděl byste už nyní, s jakou společností byste jel nebo byste se rozhodl až po prozkoumání možností? ano, věděl; s jakou?: [KONEC DOTAZNÍKU] ne [k otázce č. 9]

Příloha – plné znění dotazníku Pokud ne, vybral(a) byste nějakého z následující nabídky s větší pravděpodobností, než ostatní? Student Agency Eurolines (Touring Bohemia) Jiného ne Nevím [část B – vyplnit samostatně po realizaci dotazníku] Respondent je muž Žena Věk 15-26 27-40 40-60 60+